Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi Q6 e-tron, eerste van een nieuwe lichting (2024)

De Audi Q6 e-tron belichaamt een nieuwe lichting elektrische auto's uit Ingolstadt. Hij luidt het nieuwe PPE-platform van het merk met de vier ringen in en biedt nu al een actieradius tot 641 kilometer of tot 516 pk. Genoeg om weer mee te spelen met de grote jongens?

In het kort

De nieuwe Q6 e-tron is de nieuwste SUV in het e-tron-gamma van Audi. Hij zit logischerwijs tussen de Q4 e-tron en Q8 e-tron in, maar is uitgerust met de meest geavanceerde technologieën van de groep en deelt zijn genen met de Porsche Macan Electric.

Pro

Voordelen

  • - Dynamisch onderstel
  • - Grote batterij
  • - Luxueuze afwerking
Contra

Nadelen

  • - Gebruiksgemak
  • - Kleine koffer voor z’n formaat
  • - Hoge prijzen

De Audi Q6 e-tron op AutoScout24?

Naar de zoekertjes!

Audi is laat, maar is het ook te laat? Oordeel even mee: de Q8 e-tron is aan het einde van zijn leven en de e-tron GT heeft net een complete facelift gekregen, terwijl de Q4 e-tron misschien niet het verwachte succes heeft gehad. De geboorte van de nieuwe Q6 e-tron was ook niet gemakkelijk, omdat softwareproblemen de komst van de meest geavanceerde elektrische SUV van Ingolstadt vertraagden.

Exterieur

Hoewel hij een kleine revolutie onder de motorkap verbergt — het modulaire PPE-platform dat samen met Porsche is ontwikkeld — is de Q6 e-tron getooid met een typisch Audi-uiterlijk. Het zou bijvoorbeeld gemakkelijk zijn om te geloven dat er een 2.0-liter diesel onder de motorkap ligt. De voorkant is typisch voor het merk: de neus is lang, de proporties zijn in balans en het algehele ontwerp is eerder tijdloos dan futuristisch.

audi-q6-e-tron-2024-review-04

In tegenstelling tot de concurrentie uit Stuttgart is Audi er niet op uit om een excentrieke SUV te maken die er te aerodynamisch uitziet. Net als zijn andere broers met de e-tron badge heeft de Q6 e-tron bijvoorbeeld een radiatorrooster. Natuurlijk heeft dat geen enkel doel, behalve om op te vallen. Met 4,77 meter — de nieuwe Q6 e-tron, niet zijn grille — is Audi's nieuwste SUV niet eens te groot en zit hij precies tussen zijn twee broers in.

Interieur

Laten we eerlijk zijn: Audi heeft nooit voorop gelopen op het gebied van emotioneel design. Toch is het merk altijd geslaagd met zijn interieurs. Deze nieuwe Q6 is daarop geen uitzondering, met een sterke indruk van luxe. Alleen de glanzend zwarte inzetstukken hier en daar lijken overbodig. Het stuurwiel is vreemd vierkant, terwijl de meeste bedieningselementen aanraakgevoelig zijn. We begrijpen nog steeds niet waarom de sector deze technologie nastreeft, en al helemaal niet wanneer je per ongeluk het volume verandert bij elke bocht...

audi-q6-e-tron-2024-review-08

In het midden van de cabine bevindt zich een groot 14,5-inchscherm voor infotainment en een 11,9-inchscherm voor de boordinstrumenten. Als optie kan de passagier zelfs toegang krijgen tot een extra 10,9-inchscherm, maar het is moeilijk te zien hoe dit beter is dan een iPad in je handen. Het systeem werkt vrij intuïtief, met uitzondering van de nogal kleine geïntegreerde klimaatregelaars.

Qua ruimte hebben zowel voor- als achterpassagiers niets te klagen. Met 590 liter laadruimte is ook de bagageruimte zeer ruim. Met de achterbank neergeklapt stijgt het maximale koffervolume tot 1.529 liter. Opmerkelijk is dat in beide gevallen 64 van deze liters ruimte te vinden zijn... onder de voorklep! Handig voor oplaadkabels.

Motor

We hebben het al gezegd: de Q6 e-tron is gebaseerd op het nieuwe PPE-platform. Een nieuw platform betekent nieuwe technologieën, te beginnen met de batterij. De Q6 is uitgerust met een indrukwekkende 100 kWh-accu, waarvan 94,9 kWh wordt gebruikt. Dit geeft de zuinigste Q6 een maximaal rijbereik van 641 kilometer.

audi-q6-e-tron-2024-review-02

Sterker nog, die efficiënte versie heet vreemd genoeg 'Performance'. Hij heeft één elektromotor op de achteras en ontwikkelt 326 pk en 485 Nm koppel. Net daarboven staat een andere variant met een tweede elektromotor, goed voor de beroemde Quattro-vierwielaandrijving en 387 pk. Als klap op de vuurpijl is het gamma uitgebreid met de SQ6, die het vermogen opvoert tot 517 pk en in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

Onderweg

Op de weg benadrukt de Q6 één ding: zijn gewicht. De nieuwkomer uit Ingolstadt lijdt onder zijn gewicht van 2.350 kilogram (Quattro) en dat is terug te zien in zijn verbruik. Tijdens onze testrit zaten we ver verwijderd van de geclaimde 16,0 kWh/100 km, want we zaten dichter bij 23,0 kWh/100 km. Dit zou een serieuze impact moeten hebben op de actieradius.

audi-q6-e-tron-2024-review-12

Afgezien van het extra gewicht slaagt Audi erin een goede balans te vinden tussen comfort en sportiviteit. Het gloednieuwe PPE-platform dat wordt gedeeld met de Porsche Macan Electric werpt hier duidelijk zijn vruchten af.

Prijs

Gezien zijn omvang, afwerking, prestaties en concurrentie is de Audi Q6 e-tron... vreemd genoeg goed geprijsd! De instapversie met achterwielaandrijving begint bij 69.300 euro, terwijl het Quattro vierwielaandrijvingssysteem ongeveer 6.000 euro extra kost. We hebben ook vernomen dat er een minder krachtige versie met een kleinere batterij in de pijplijn zit.

audi-q6-e-tron-2024-review-11

Verdict

Het was lang wachten, maar het was het waard. De Q6 e-tron is een ruime en comfortabele elektrische SUV. Hoewel de Quattro-versie die we hier hebben getest niet de zuinigste is, zal de Performance-versie het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening nemen. Audi is terug en de concurrentie kan zich klaarmaken!

Specificaties Audi Q6 e-tron Quattro

  • Motor: 2 elektromotoren
  • Vermogen: 387 pk
  • Koppel: 580 Nm
  • Versnellingsbak: vaste verhouding
  • 0-100 km/u: 5,9 sec
  • Topsnelheid: 210 km/u
  • Koffer: 590 - 1.529 l
  • Verbruik: 23,0 kWh/100 km (gemeten)
  • Batterij: 94,9 kWh (netto)
  • Rijbereik: 625 km (WLTP)
  • Prijs: 75.900 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Ontdek meer