Audi heeft geen slecht jaar achter de rug, maar in vergelijking met Porsche blijft de groei binnen de VW Groep wat achterop voor het Duitse luxemerk. Porsche groeide in 2019 met 11 procent, Audi ‘maar’ met 1,8 procent. Is er iets aan de hand met Audi? Afgaand aan de opgefriste Audi Q7: absoluut niet. Die maakt zelfs duidelijk dat we eigenlijk met een hernieuwde liefde naar diesel moeten kijken.
Uitstraling
Toen de tweede generatie van de Audi Q7 in 2015 op de markt kwam, markeerde hij vooral een terugkeer naar het gewone. De nieuwe Q7 liet het monsterlijke van de eerste Q7 achter zich, en werd vooral lager… en anoniemer. Een steengoede SUV – in het algemeen geldt voor SUV’s: hoe groter, hoe ruimer en dus hoe beter – alleen viel hij niet meer op in het landschap. Nu zit de Audi Q7 in het topsegment waar je sowieso geen ontzettende verkoopvolumes verplaatst, maar dit is wel een vlaggenschip en daar verwacht je wat uitstraling van.
Meer présence
Met enkele subtiele wijzigingen zorgt Audi ervoor dat de gefacelifte Audi Q7 wel meer présence krijgt. Vooraan krijgt het radiatorrooster verfijnder chroomwerk. Een dikke laag mascara wordt zo een fijn streepje. Veel subtieler. De nep-luchthappers onderaan de bumper geven meer karakter en we krijgen meer dynamiek in de led-handtekening van de koplampen. Achteraan geven de nieuwe lichten en vooral de chroom-verbinding tussen de twee lichtblokken meer raffinement. Kleine wijzigingen, maar het geheel ziet er een stuk waardevoller uit.
Digitaal dashboard
De grootste veranderingen vind je echter aan de binnenkant. De Audi Q7 krijgt het nieuwe, volledig digitale dashboard. Zelfs in zijn basisvorm laat doe om te spelen met de indeling en kan je bijvoorbeeld de navigatiekaart ook tussen de tellers doen verschijnen. De hele middenconsole bestaat uit twee aanraakschermen, het bovenste voor multimedia, onderaan regel je de airco. Via virtuele toetsen die een klik laten horen wanneer je ze indrukt, krijg je een veel nauwkeuriger bediening. Als vijfzitter is de Audi ruimer dan je kan dromen, met een koffer die op zijn kleinst 865 liter groot is, en met de achterbank plat tot 2.050 liter aan kan. We hebben ons best gedaan om hem vol te krijgen, maar we moesten onze meerdere erkennen in de Audi Q7. Hij slikt werkelijk alles. Alleen jammer dat je standaard wel een gemotoriseerde achterklep krijgt, maar moet bijbetalen om de achterbank vanuit de koffer neer te vouwen.
Euro6D diesel
De 3-liter V6 TDI is intussen aangepast aan de Euro 6D-normen. Hij beschikt over 286 pk en 600 Nm en een achttrapsautomaat. Dat maakt hem 241 km/u snel, voor een sprinttijd naar 100 km/u in 5,9 seconden. Wie daarvoor wil bijbetalen, kan luchtvering en een meesturende achteras uit de optielijst plukken. Maar het is niet dynamisch dat de Q7 het meeste punten scoort. Vooral op vlak van comfort is hij nu echt zijn geld waard. We merken wel dat sinds er strengere uitstootnormen en verbruiksmetingen in omloop zijn, nieuwe auto’s wat loom aanvoelen bij het vertrek. Het kan aan ons liggen. Wat die nieuwe normen betreft nog dit: het WLTP-verbruik voor deze Q7 bedraagt 8,2 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 214 g/km. We keerden zelf na de testweek terug met een gemiddeld verbruik van 9,2 l/100 km, na een programma dat vooral uit korte ritten bestond. Op de snelweg bleef de Q7 makkelijk rond 7,5 l/100 km schommelen. Vroeger kon u nooit het opgegeven verbruik halen, nu lijkt het erop dat de norm strenger kan zijn dan uw eigen rijstijl. Wat opnieuw vragen zal oproepen over de fiscaliteit.
De Audi Q7 50 TDI quattro begint aan 66.900 euro, wat goedkoper is dan de benzine-Q7.
Audi Q7 | 50 TDI quattro |
---|---|
Motor | V6 turbodiesel, 2.967 cc |
Pk | 286 pk bij 3.500 – 4.000 opm |
Nm | 600 Nm bij 2.250 – 3250 opm |
0-100 km/u | 5,9 sec |
Top | 241 km/u |
Verbruik (WLTP) | 8,2 l/100 km |
Testverbruik | 9,2 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 214 g/km |
Prijs | 66.900 euro |