Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi Q7 – Onverstoorbaar

De Range Rover is u te snobistisch? De Volvo XC90 te gewaagd? Wend u dan tot de tweede generatie van de Audi Q7. Die is licht, krachtig en innoveert zonder origineel te zijn.

Negen jaar heeft Audi nodig gehad om een opvolger te vinden voor zijn Q7. Het resultaat is indrukwekkend te noemen op verschillende vlakken. Natuurlijk, deze SUV heeft niet de ambitie om een populair model te worden in de verkoop. Maar als uitstalraam voor het kunnen van Audi alleen al is hij interessant. Audi had zich misschien zelfs geen beter model kunnen wensen. Dus welkom aan de Q7 die ineens plots veel meer is dan een mastodont die het uitzicht belemmert van diegene die er achter rijdt.

Light versie

Je herkent de tweede generatie Audi Q7 zo in het verkeer. Hij behoudt wel de vertrouwde lijn van zijn voorganger, alleen zijn imposant radiatorrooster en moderne touch wijken er wat van af. Maar van de ene generatie op de andere heeft de Audi Q7 wel 4 cm verloren in de lengte, 1 in de breedte en 3 in de hoogte. Hij weegt ook tot 325 kilogram minder. Dat brengt zijn gewicht op ongeveer 2 ton, en hij neemt ongeveer evenveel plaats in als een Range Rover.

Zoals thuis

Daarmee weet je ook al dat er flink wat ruimte aan boord is. Standaard biedt de Audi Q7 plaats aan vijf inzittenden. In optie kan je nog twee zitplaatsen extra bestellen voor de koffer. Maar die mogen niet groter zijn dan 1,75 meter. In dat geval profiteert iedereen van een aangename omgeving, waar je met plezier vaststelt dat de afwerking nog steeds foutloos is. Al wat je aanraakt, straalt kwaliteit uit. Vanuit een praktisch standpunt hadden de stoelen vooraan meer steun mogen bieden, maar achteraan sta je verbaasd hoe makkelijk de koffer zich laat indelen. Je kan rekenen op een laadruimte die van 295 liter (in zevenzitsversie) kan toenemen tot 2.075 liter.

Connecting people

Natuurlijk, op een moment waarop online verbinden overal aanwezig is in onze maatschappij, kan je niet naast een top multimediasysteem kijken. Eentje dat zowel navigatie, muziekkeuze als toegang tot internet mogelijk maakt. Wanneer je achter het stuur van de Q7 zit, komt de appreciatie voor de rijhulpen vanzelf. De fileassistent leid je bijna automatisch door de file, terwijl de efficiëntiehulp je verbruikt probeert te drukken door via de gps de best mogelijke route te selecteren. Het verbruik zou zo met tien procent naar beneden kunnen. Wanneer u een beetje een ‘geek’ bent, zal u ontzettend van de nieuwe Q7 houden.

Koppel en paarden

Om de Q7 vooruit te stuwen, kiest Audi voor een 3.0 benzine V6 TFSi met 333 pk en een V6 TDI diesel, die met twee vermogens komt: 218 pk en 272 pk. Alle komen standaard met een achttrapsautomaat. Het vermogen wordt verdeeld over vier wielen, in optie kunnen zelfs alle vier wielen sturen. Dat maakt de Q7 op papier levendiger dan ooit.

Onverstoorbaar

Voor deze eerste kennismaking hebben we onze aandacht gericht op de bij ons populairste keuze, de TDI met 218 pk en 500 Nm. Dit najaar komt die in de showrooms. Hij toont zich fluisterstil, op een niveau dat we nog maar zelden meegemaakt hebben. Het leidt ook tot een Q7 die ervoor kiest om zich zacht door het landschap te bewegen. Het beste: je kan er zowel lui als sportief mee rijden. De verschillende rijinstellingen laten zich perfect afstellen op uw humeur. De versnellingsbak reageert prompt op elke input. Zowel op comfortvlak als wat sportiever maakt de Audi Q7 indruk. Hij remt stevig en dankzij de optionele luchtvering filtert hij alle hobbels uit het wegdek. Daar mag je een gemiddeld verbruik aan toevoegen dat onder 8 l/100 km blijft, en je hebt de best mogelijke reisgezel binnen bereik. Reken op net geen 60.000 euro, voor opties.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer