Kan een Duitser nog Italiaanser worden dan dit? De V10-motor – een V8 Spyder volgt later nog – heeft zelfs Italiaanse roots. Je vindt hem ook terug in de Lamborghini Gallardo. En net als de Gallardo Spyder beschikt ook de R8 Spyder slechts over een minimalistisch stukje stof, dat je met enige goede wil als dak kan betitelen. De R8 Spyder is duidelijk ontwikkeld om ‘Oben Ohne’ te rijden, hij ziet er ook het verleidelijkst uit zonder zijn bovenstukje.
Naar Auditraditie is gezocht naar de lichtst mogelijke stof voor het dak. De combinatie van magnesium onderdelen en stof weegt slechts 42 kilogram en verdwijnt in 20 seconden in de koffer, elektronisch bediend vanzelfsprekend.
De motor vind je bij Audi terug in de S6, de RS6 (maar dan met biturbo), de S8 en de R8 coupé zelf natuurlijk. In de R8 Spyder mag het juweeltje liefst 525 pk naar de vier wielen brengen. Het is genieten van zowel zijn zachte bas bij lage toeren, als zijn rauwe schreeuw bij 8.000 opm. Zoals het een old school sportwagen betaamt, bereikt hij zijn maximum koppel van 530 Nm pas bij 6.500 opm, maar ook bij lagere toeren is voldoende trekkracht voorhanden om schakellui te cruisen.
Manuele controle
De V10 laat zich bedienen door een manuele zesbak, of een automaat met evenveel trappen. Een DSG is niet mogelijk, en voor de automaat vraagt Audi 7.400 euro extra. Ons advies: hou ze op zak, en kies voor de manuele bak. Je glijdt de pook feilloos met een klik-klak door de voorgetekende gangen. Dat heerlijke geluid ontbreekt bij de automaat, die bovendien zijn gangen willekeurig lijkt te kiezen. Hierdoor heeft hij al eens een ander verzet vast dan je eigenlijk in gedachten had, wat tot spanningen in het huwelijk leidt. De automaat is wel een litertje zuiniger dan de manuele bak, maar of je nu 14 dan wel 15 l/100 km verbruikt... Maakt weinig uit.
Sportchassis
Het sportchassis is een gratis optie. Het vormt een uitstekende aanvulling voor de standaard gemonteerde Magnetic Ride ophanging. Niet in het minst omdat het zich in zijn zachtste setting comfortabeler toont dan met het gewone chassis. En laat dat alledaagse gebruiksgemak nu net de grootste troef van de R8 Spyder maken. In tegenstelling tot de wispelturige Italiaanse diva’s, heeft de R8 Spyder ook een zacht kantje.
Alles aan de R8 Spyder is net goed: nooit té hard, nooit té zacht. In alle omstandigheden kan je net zoals met de R8 Spyder het volle potentieel benutten. Desgewenst kan je keramische remmen laten monteren (8.700 euro), al zal je daar in gewoon wegverkeer weinig voordeel aan hebben. Je hebt voor 161.500 euro uiteindelijk een sportwagen die even goed presteert als een R8 coupé, maar er de meerwaarde van het cabriorijden bovenop doet.