Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi R8 Plus – Duitse artillerie

De nieuwe Audi R8 is uitsluitend beschikbaar met een atmosferische 5.2 V10, in standaardtrim goed voor 540 pk. Als Audi R8 Plus zelfs met 610 pk. Wij hebben de sleutels van die laatste in handen, maar helaas: het regent en het is koud.

Audi heeft voor de nieuwe R8 de kenmerkende ‘side blade’ overgenomen. Met zijn kenmerkende centrale motor en naar voor geplaatste cockpit, beschikt de R8 net als de Porsche 911 over een eigen lijn. Een lijn die je eerder doet vermoeden dat je met een evolutie te maken hebt in plaats van met een geheel nieuwe R8.

Geen V8 meer

Het belangrijkste verschil met de vorige R8 is: geen V8-motor meer. Persoonlijk vinden we dat jammer, want hij was heerlijk licht en uitstekend gebalanceerd. Een echte 911-killer. Nu de R8 alleen nog een V10 heeft, speelt hij eigenlijk niet meer in dezelfde categorie als de 911. De vergelijking gaat nu meer naar boven, naar het zustermodel van de Audi R8: de Lamborghini Huracan. In ‘Plus’ vorm is die net als de Huracan 610 pk sterk. Alleen heb je de Audi ‘reeds’ voor 186.500 euro, waar de Lambo boven 200.000 euro schiet.

Het karakter van de Audi is anders, ook al maken ze beide gebruik van aluminium en carbon om het gewicht rond 1.550 kilogram te beperken en is er vierwielaandrijving om de cavalerie in goede banen te leiden. Druk op de grote rode startknop in de Audi, en hij doet je nochtans meteen aan de Lamborghini denken. De twee uitlaatmonden zijn discreet naast de diffusor in de bumper verstopt, maar ze knallen als een batterij Houwitsers. Start de R8 Plus in een parkeergarage en passanten gaan op de loop. Maar al snel bedaart dat gedonder. Je kan het wel nog vrijelijk oproepen via een knop op het stuur, maar doorgaans gedraagt de V10 in de Audi zich bedeesder dan in de Lamborghini. De cabine is ook beter geïsoleerd.

Voorzichtig

Audi kiest nog resoluut voor een atmosferische, direct ingespoten motor. Hij hangt goed aan het gas en valt met 610 pk bij 8.250 opm (!) en 560 Nm bij 6.500 opm nooit zonder argumenten. De zeventraps dubbelekoppelingsbak stuurt het vermogen naar de vier wielen, maar de achteras krijgt het merendeel te verwerken. In extreme omstandigheden kan alle vermogen naar ofwel de vooras, ofwel de achteras. In de regen en bij temperaturen tegen het vriespunt aan heb je hem zo aan het schuiven, enige voorzichtigheid is dus wel geboden. Volgens Audi staat hij in 3,2 seconden aan 100 km/u en heb je wat later 330 km/u op de teller. Om u even de testomstandigheden te schetsen: Audi geeft een officieel gemiddeld verbruik op van 12,3 l/100 km (CO2: 287 gr/km), wij kwamen na de test uit op een gemiddelde van 14,3 l/100 km. Het is grappig om in de digitale tellers af te lezen hoe je nauwelijks 3% van het vermogen en 30% van het koppel van de R8 nodig hebt om vlot met het alledaags verkeer mee te schuiven. Het geeft je ook een idee van de reserve die je onder de plank hebt.

Carbon remmen

Met de rijstand in comfortmodus beschik je over voldoende grip in het nat om er toch stevig tegenaan te kunnen gaan zonder in problemen te komen. Standaard komt de ‘Plus’ met keramische remschijven. Die hebben warmte nodig om goed te functioneren, iets waar je wel rekening mee moet houden wanneer je net een natte en koude snelweg verlaat. Het duurt dan even voor de remmen bijten.

Audi heeft de boordplank van de R8 helemaal vereenvoudigd. Dankzij de digitale cockpit is er geen apart multimediascherm meer nodig op de boordplank. Je draait door de menu’s en kan desgewenst de navigatie het hele scherm laten vullen. Je kan ook kiezen voor een menu dat rondetijden laat zien, de G

Audi R8 Plus Coupé V10
5.204 cc atmosferische benzine V10
610 pk bij 8.250 opm
560 Nm bij 6.500 opm
0-100 km/u: 3,2 sec
Topsnelheid: 330 km/u
Verbruik: 12,3 l/100 km (CO2: 287 gr/km)
Testverbruik: 14,3 l/100 km
Prijs: 186.500 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer