Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi R8 Spyder 5.2 FSI – Lambo-Audi vol emoties

Met de zomer in aantocht is de Audi R8 Spyder het uitgelezen stel wielen om de show te stelen op de kustboulevards. Zeker de versie met V10 achter de cockpit, die de Italiaanse roots van de Duitse sportwagen nog eens extra onderstreept.

Evenzeer als de kleren, maakt de auto de man (of de vrouw). Uitpakken met een Ferrari of Lamborghini is er misschien net iets over, maar een Audi R8 is daarentegen nog wel aanvaardbaar. Het logo met de vier ringen straalt inderdaad minder exclusiviteit uit en kan daarom door de beugel. Grappig is echter dat de roots van deze sportwagen net bij het prestigieuze Lamborghini liggen. Het Italiaanse zustermerk in de VW-groep heeft namelijk de Gallardo in het gamma die de basis leverde voor de R8. Het is een publiek geheim dat de technici uit Ingolstadt en Sant‘Agata Bolognese nauw samen werkten aan de tweezitsportwagen met middenmotor, die van meet af aan twee versies voor Lamborghini en Audi zou krijgen.

Krachtpatser

Vandaar dat de techniek ook gelijkaardig is met vierwielaandrijving en de tiencilinder, die niet toevallig al eerder opdook in verscheidene S-versies van Audi. Het belangrijkste verschil is dat de R8 naast de 525 pk sterke V10, eveneens met een bescheidenere V8 goed voor 430 pk verkrijgbaar is. Naar analogie met de Gallardo kwam er na de ‘gewone’ R8 ook een dakloze versie. Deze R8 Spyder brengt een goede 100 kg meer op de weegschaal dan de coupé, maar toch weet de 1,7 ton zware Lambo met V10 nog steeds een indrukwekkende gewicht-vermogenverhouding van 3,3 kg/pk voor te leggen! Dat levert een hallucinante spurt van 0 tot 100 km/u in amper 4 sec. op! Natuurlijk onder begeleiding van een indrukwekkende symfonie die uit de twee ovalen uitlaten schalt!

Liever bloot

Enkel al voor dat fantastische motorgeluid is een rit met de R8 een fantastische belevenis. Zeker in de Spyder, waarin je onder de blote hemel nog intenser van deze sound kan genieten. Daarvoor apprecieer je zeker het automatische dakmechanisme. In amper 20 seconde plooit de stoffen kap zich met een druk op de knop open, ook al rijdend tot een snelheid van 50 km/u. Dat betekent in de R8 echt stapvoets rijden, want bij de minste beroering van het rechterpedaal zit je meteen boven dit tempo. Het kleine achterruitje laat je best naar boven staan, aangezien het ook als windbescherming fungeert. Wat kan je vervolgens nog meer zeggen dan: Knokke, here we come!”

Aarzelende R-tronic

Eens onderweg raak je stevig onder de indruk van deze potente sportwagen. De tienpitter heeft een overschot aan koppel en vermogen dat over zowat het hele toerentalbereik present is en reageert bovendien bijzonder alert op het gaspedaal. Een sensatie die steeds zeldzamer wordt in dit turbotijdperk. Daarom is het jammer dat de soms aarzelende R-Tronic dit gevoel wat teniet doet, terwijl het in de handgeschakelde versie wel aanwezig blijft. De 6.000 euro extra die voor deze gerobotiseerde bak met automatische stand en schakelpeddels moet neergeteld worden, kunnen zodoende beter aan andere extra’s besteed worden. Bijvoorbeeld aan de kuipstoelen die als gegoten zitten, de onvermoeibare ceramische remmen of zeker de achteruitrijcamera, die echt zijn nut bewijst in deze Spyder met beperkte zichtbaarheid naar achter.

Dorstige bochtenpikker

De puntjes die de R-Tronic kost, haalt de R8 Spyder ruimschoots op met zijn rijdynamiek en agiliteit. Het onderstel en de stuurinrichting leveren een indrukwekkende precisie op en zorgen er samen met de integrale aandrijving voor dat de Spyder aan het asfalt kleeft en als een schicht van bocht naar bocht spurt.

Natuurlijk is de R8 V10 ook een ster op de Autobahn, waar hij met een top van 330 km/u weinig tegenstand heeft te vrezen. De meeste bestuurders zien enkel de led-koplampen in hun spiegel opduiken en weinig later vierkante achterlichten aan de horizon verdwijnen...

De pret is dus verzekerd aan boord van de R8 Spyder V10... behalve bij een bezoek aan de pomp. Het normverbruik van 14,9 l/100 km is slechts bij een zeer beheerste rijstijl haalbaar. In realiteit slikt de supersnelle R8 makkelijk 20 tot 25 liter als hij regelmatig op zijn staart wordt getrapt.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer