Wie niet weet wat er onder de motorkap verborgen ligt, blijft eigenlijk onverschillig voor de RS 3. Kenners daarentegen, weten dat die lichte wielkastverbreders wijzen op betere stabiliteit. Kenners weten ook, dat die wielkastverbreders uit carbon zijn vervaardigd, en per stuk 2,1 kg winst opleveren. Vooraan herken je de RS 3 vooral aan zijn grotere luchtopeningen, nodig om de turbomotor van extra zuurstof te voorzien.
Wie goed kijkt, valt meteen de ongebruikelijke bandenconfiguratie op. Vooraan zijn die 235 mm breed, achteraan 225 mm. Deze combinatie werkt beter voor de rijdynamiek, volgens Audi. Vooral dan omdat de Haldex-koppeling van de vierwielaandrijving eigenlijk vooral de voorwielen van vermogen voorziet (meestal 100%) en pas wanneer deze grip verliezen vermogen naar de achteras brengen. Het ESP kan desgewenst volledig gekortwiekt worden, maar verwacht geen grote driftkunsten van de RS 3.
Zoals elke sportieve Audi stuurt hij vlot in, met een scherp reagerend elektro-mechanisch bekrachtigd stuur. Dempers en vering communiceren vlot samen, en houden de inzittenden op de hoogte van de staat van het wegdek. Voor lange ritten blijft hij best comfortabel.
Briljante motor
De RS 3 beheerst het betere bochtenwerk volkomen, maar ook rechtuit gaat hij als een kleine raket. Nu ja, met 340 pk uit een 2.5 vijfcilinder heeft hij dan ook genoeg argumenten in huis. Het is dezelfde motor uit de TT RS, uitgerust met een klep in de uitlaat die de motor vocaal laat bulderen, van zodra de bestuurder de sporttoets op de middenconsole heeft ingedrukt.
Met launch control heeft hij slechts 4,6 seconden nodig om aan 100 km/u te staan. En met 450 Nm koppel is een inhaalmanoeuvre voorbij voor je het weet. De 1.575 kg zware RS 3 is begrensd op 250 km/u, maar dat kan desgewenst worden opgetrokken tot 280 km/u.
Dikke remschijven
Onwaarschijnlijke prestaties wanneer je er rekening mee houdt dat het hier ‘slechts’ om een A3 gaat, op èèn na de kleinste van de Audi-bende. Gelukkig beschikt hij ook over knoerten van remschijven, die de snelheid efficiënt afbouwen.
S Tronic
De RS 3 is in ons land alleen beschikbaar met de zeventraps S Tronic dubbele koppelingsbak. Deze past overigens perfect bij de roeping van de RS 3, met zijn bliksemsnelle gangwissels.
De RS 3 kost (met S Tronic) 51.500 euro, wat 300 euro duurder is dan de BMW 1 M Coupé. Officieel verbruikt hij 9,1 l/100 km en zijn CO2