De concurrentie volgde immers de downsizing trend, zodat het eerder onwaarschijnlijk leek dat er weer beroep gedaan zou worden op een V8. Audi luisterde gelukkig naar het hart van de liefhebbers en kwam op de proppen met een doorontwikkeling van de 4,2 liter V8 FSI van de vorige RS4. Deze krachtbron verloor daarbij heel wat kilo’s en kan een verder verfijnde technologie voorleggen, waarbij ook de omringende aggregaten niet uit het oog werden verloren. Zo geeft de oliepomp alleen nog het volle pond wanneer dat echt nodig is. Sportievere 4x4
De V8 is steeds gekoppeld aan de S-Tronic met zeven verhoudingen en vierwielaandrijving. Nieuw is dat het gebruikelijke Torsen-differentieel vervangen werd door een middendifferentieel met kroonwielen en een sportdifferentieel op de achteras om een sportiever en assertiever rijgedrag te bekomen. Die cocktail werkt, want de 1.700 kg zware break gaat er steeds als een schicht vandoor. De spurt van 0 tot 100 km/u in 4,7 sec. zegt genoeg. Het feestje gaat door tot 250 km/u … of 280 km/u als de klant daarom vraagt.
Blikvanger
De uitzonderlijke prestaties van de RS4 worden ook visueel stevig onderstreept. Het koetswerk werd lekker stoer en sportief uitgedost met flankverbreders in de stijl van de Urquattro, ruim bemeten luchtinlaten en de intussen typische aluminium spiegelbehuizingen van de S- en RS-versies. Op een latje aluminium werd trouwens niet gezien, maar het resultaat is wel voortreffelijk.
De aanpassingen in het interieur zijn dan weer vrij discreet. Vooral de RS4-logo’s, het afgevlakte driespakige stuurwiel en de elektrisch verstelbare Recaro-sportstoelen maken het verschil met de S4. Verder is alles vertrouwd van de andere A4-versies, met het nadeel dat het premiumkarakter van deze exclusieve wagen niet optimaal tot uiting komt. Positief is dan weer de uitstekende ergonomie en de gebruiksvriendelijkheid, want zelfs het complexe infotainment systeem laat zich eenvoudig bedienen.
In de toeren
De V8 klinkt overheerlijk! Zelfs stationair komt er een opwindend gegrom uit de ovalen uitlaten. De motor schiet steeds gewillig uit de startblokken, dankzij het genereuze koppel van 430 Nm, dat vrijwel onmiddellijk paraat staat. De hel breekt echter pas echt los eens de naald van de toerenteller de markering van 4.000 t/min. bereikt. Dan krijgt de RS4 een stevige trap onder zijn kont en klimt met een luide schreeuw verder in de toeren tot de maximum draaisnelheid van 8.250 t/min. Het tempo verzwakt daarbij nooit dankzij de bliksemsnelle gangwissels. Dankzij de integrale aandrijving en de knappe 19 duimsvelgen houdt de RS4 steeds keurig zijn koers aan, zelfs al regent het pijpenstelen. Wie het echte potentieel van deze sportwagen wil beleven, zoekt natuurlijk best kronkelende landwegen op. Daar overtuigt deze bolide uit Ingolstadt zoals verwacht met zijn rijdynamiek en het hoge veiligheidsniveau geleverd door de adaptieve vierwielaandrijving, de elektronische dempersturing van de sportophanging en flinke 365 mm grote compound remschijven die RS4 ook steeds veilig tot stilstand brengen. Voor onverschrokken bestuurders die al eens een circuit opzoeken zijn er ook koolstof-ceramische schijfjes beschikbaar. Dit is uiteraard een optie, die boven de prijs komt, die in Duitsland 76.600 euro bedraagt.