Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

De Audi RS 4 Avant loopt op zijn laatste benen, maar dat betekent niet dat hij uitgeteld is. Wel integendeel: Audi geeft hem een duwtje in de rug in de vorm van het ‘Competition Plus’-pakket. Genoeg om de nieuwe lichting aan snelle breaks de baas te blijven?

In het kort

Net voor de Audi RS 4 Avant afzwaait, wringen ze er in Ingolstadt nog één keer alles uit. Met dit ‘Competition Plus’-pakket krijgt de RS 4 een korter schakelende versnellingsbak, strakkere dempers, een scherpere besturing en een sportdifferentieel, terwijl de motor verder ongemoeid blijft. Toch weet de sportieve break zo mooiere cijfers voor te leggen… Maar zijn ze mooi genoeg?

Pro

Voordelen

  • - Even subtiele looks
  • - Eindeloze grip
  • - Bruikbaarheid van een break
Contra

Nadelen

  • - Verouderd interieur
  • - Beperkte sensaties
  • - Duur Competition Plus-pakket

De Audi RS 4 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De Audi RS 4 Avant gaat alweer mee sinds 2017, en de A4 waarop hij gebaseerd is dateert stiekem zelfs van 2015. Dat is een heel leven in autojaren en genoeg tijd om aan alle kanten door de concurrentie ingehaald te worden. Kijk maar naar de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Break of naar de allereerste BMW M3 Touring. Dat kan de RS-afdeling niet zomaar laten gebeuren. Dit is dus de Audi RS 4 Avant met ‘Competition Plus’-pakket.

Audi RS 4 Competition Plus (2023) static, front view

Exterieur

Dat zeggen we er voor de duidelijkheid even bij. Als je namelijk koolstofsplitters en gigaspoilers had verwacht, dan moeten we je bij dezen teleurstellen. Aan de looks van je RS 4 Avant verandert het Competition Plus-pakket best weinig, al geven we de kenner graag de middelen om hem op straat van de reguliere exemplaren te kunnen onderscheiden. Zo herken je de Competition Plus aan zijn verduisterde logo’s, zijn matzwarte uitlaateinden, zijn concave velgen met Y-spaken en natuurlijk zijn twee centimeter lagere ophanging.

Verder moet je het stellen met het lijnenspel van de reguliere RS 4 Avant. Maar laat ons eerlijk zijn: daar is weinig tot niks mis mee. Zo moet dit zowat de ultieme sleeper onder de breaks zijn, want een RS 4 is subtieler dan bijvoorbeeld een RS 6, terwijl bijna elk paneel toch net wat stoerder werd vormgegeven dan bij de standaard-A4. Zo beschik je over uitgeklopte wielkasten en sportieve bumpers, terwijl de klassevolle achterpartij afgewerkt wordt met een knoert van een diffuser en twee joekels van uitlaatpijpen.

Audi RS 4 Competition Plus (2023) static, rear view

Interieur

Ook binnenin is het subtiliteit troef. Dat ligt er al deels aan dat de technologie enigszins van de oude stempel is, want een losstaand infotainmentscherm van 10,1 duim is anno 2023 natuurlijk niet helemaal meer marktleidend. Dat geldt ook voor de vele fysieke knoppen onder dat scherm, al vinden wij die stiekem nog steeds handiger dan sukkelen met een aanraakscherm zodra je het wat te koud hebt. Los daarvan krijgt je RS4 wel standaard het digitale bestuurdersdisplay van 12,3 duim mee, een sportstuur en sportzetels. De Competition Plus voegt daar een paar vierkante meter alcantarabekleding en plastics met koolstofvezellook aan toe.

Toch heeft de minder autominnende passagier in eerste instantie vaak niet door in iets speciaals te zitten, en dat ligt misschien ook aan alle ruimte die zo’n RS 4 Avant weet te bieden. Zo zit je voorin meer dan riant en is er op de achterbank genoeg plek om volwassenen zelfs gedurende langere ritten gelukkig te houden. Helemaal achterin vind je dan weer een mooie 495 liter kofferruimte. Inderdaad: dat is net zoveel als een reguliere A4 Avant weet te bieden. Dat zijn dus eigenschappen die je niet meteen met een sportwagen associeert, maar eens je het gaspedaal tegen het met RS-logo’s geborduurde tapijt vloert, wordt meteen duidelijk met wat voor beest je te maken hebt.

Audi RS 4 Competition Plus (2023) interior

Motor

In het vooronder van deze Audi ligt namelijk een 2.9-liter V6-motor met blauw bloed in zijn brandstofleidingen. Zo werd dit blok ook al vaak gebruikt door concerngenoot Porsche, waar je het onder andere in een aantal Macans, Cayennes en Panamera's vindt. In deze RS 4 produceert de motor 450 pk en 600 Nm koppel, en die worden ontketend door een achttraps Tiptronic-automaat. Nadien worden die cijfers vakkundig verdeeld over de vier wielen door de Quattro-vierwielaandrijving – zoals het een serieuze Audi betaamt.

Kende je de RS 4 al van voor Audi hem op deze Competition Plus-versie trakteerde, dan komen die specificaties je vast bekend voor. Aan het motorblok zelf veranderden de Duitsers in essentie namelijk niks, maar het pakketje giet wel een pikanter sausje over zowat alles wat daar omheen ligt. Zo herprogrammeerde Audi de versnellingsbak om nog sneller te schakelen, is de vierwielaandrijving in staat om meer van het vermogen naar de achteras te sturen en schuilt er achter de wielen een set stuggere, twee centimeter lagere dempers. Bovendien gooide Audi acht kilogram aan overtollige geluidsisolatie buiten. De kans dat je die gewichtsbesparing voelt mag dan klein zijn, maar in combinatie met de meegeleverde sportuitlaat zal je het verschil op zijn minst horen.

Audi RS 4 Competition Plus (2023) dashboard

Rijgedrag

Begrijp ons niet verkeerd: een RS 4 Avant met een Competition Plus-pakket is meer dan gewoon een iets luider blaffende hond. Dankzij die alertere automaat is het namelijk ook een sneller sprintende hond. Zo gaat hij naar de 100 km/u in 3,9 seconden, terwijl een reguliere RS 4 daar 4,1 seconden over doet. Dat is best opmerkelijk, aangezien het vermogen en het koppel identiek blijven. Verder kalibreert Audi de elektronische begrenzer om een topsnelheid van 290 km/u toe te laten, terwijl die er standaard al vanaf 250 km/u en tegen een meerprijs vanaf 280 km/u inhakt.

Daarnaast zorgt het samenspel van die geherprogrammeerde vierwielaandrijving en de sportophanging ervoor dat de grip van deze RS 4 zowat eindeloos is. Tussendoor krijg je dankzij de dynamischer afgestelde besturing ook wat meer feedback van de voortrein… Al moet wel gezegd dat de RS 4 op dat vlak nog steeds moeilijk kan tippen aan de adrenalinestoten die sommige van zijn concurrenten weten te bieden: al bij al blijft deze Audi best veilig en beredeneerd sturen. Hij verrast je dus maar zelden, maar goed: daardoor duik je wel steeds vol vertrouwen de bocht in.

Audi RS 4 Competition Plus (2023) dynamic, front view

Prijs

Gelukkig is de Audi ook best slim geprijsd – al hoor je ons niet zeggen dat dit een goedkope auto is, integendeel. Met een basisprijs van 94.280,01 euro is een standaard-RS 4 namelijk nog een dikke 10.000 euro duurder dan een Mercedes-AMG C 43, maar bij die laatste moet je het natuurlijk wel met 42 pk minder en vooral twee cilinders minder stellen. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de aanzienlijk krachtigere Mercedes-AMG C 63 S E Performance vanaf 118.459 euro, maar het is vooral de BMW M3 Touring waar deze Audi tegen moet opboksen. Die kost namelijk standaard 103.450 euro maar biedt daar ook nog betere prestaties in een modernere verpakking voor.

Vooral dat eerste moet deze Competition Plus-versie voor de RS 4 Avant goedmaken, maar qua prijs botsen we daar op een probleem. Zo kost het volwaardige pakket 12.600,01 euro en als je er kuipstoelen bij wil zelfs 12.950 euro. Dan kom je hoe dan ook hoger uit dan wat een BMW M3 Touring moet kosten. Als alternatief kan je ook kiezen voor Audi’s Competition-zonder-Plus-pakket voor 8.550,01 euro maar dan hou je eigenlijk enkel de looks over, en worden bijvoorbeeld de sneller schakelende automaat en het sportieve differentieel achterwege gelaten… Aan jou de keuze of je die zaken nodig hebt.

Audi RS 4 Competition Plus (2023) dynamic, rear view

Besluit

De Audi RS 4 Avant mag dan een jaartje ouder zijn, hij is allesbehalve vergeten. Dat zetten de Duitsers zelf nog even in de verf met deze Competition Plus-versie, die nog een laatste keer het maximale uit de sportbreak haalt. Dat pakketje maakt de RS 4 echter duurder dan een BMW M3 Touring, die nog steeds meer vermogen en nog betere prestaties op tafel legt. Je moet met andere woorden wel echt overtuigd zijn om het Competition Plus-vakje aan te vinken, en niet gewoon voor de uiterlijk identieke Competition-versie te kiezen… Laat staan voor de op zich al indrukwekkende, reguliere RS 4 Avant.

Specificaties

  • Motor: 2.9-liter V6-benzinemotor
  • Vermogen: 450 pk
  • Koppel: 600 Nm
  • Overbrenging: Achttrapsautomaat
  • 0-100 km/u: 3,9 s
  • Topsnelheid: 290 km/u
  • Koffervolume: 495 l
  • Verbruik: 9,2 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 229 g/km
  • Catalogusprijs: € 106.880,02

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Ontdek meer