Geeft dat meer plezier? De Audi RS4 bekleedt een heel eigen positie binnen het gamma van het merk. Hij is nog steeds de directe nakomeling van de RS2, de eerste Audi die het beroemde sportieve blazoen van het merk droeg. Zoals zijn voorgangers – een uitzondering daar gelaten – komt hij als Avant met een break-koetswerk naar de markt. Hij draagt de nieuwe stijltaal van Audi Sport met verve uit, met geprononceerde hoeken en brede schouders. Het interieur mag dan opgefleurd zijn met kuipstoelen die opvallende stiknaden krijgen en een met alcantara bekleed stuur, aan de praktische aspecten is niet geraakt. Zo blijft zijn koffer van 505 liter erg handig.
Twee cilinders afgestaan
Na twee generaties met V8-motor keert de nieuwe Audi RS4 Avant terug naar een oude liefde: de V6-motor. Deze keer heeft die een cilinderinhoud van 2.894 cc. Hij krijgt twee turbo’s die zijn vermogen naar hetzelfde niveau pompen als dat van zijn voorganger: 450 pk. Die turbo is natuurlijk ook positief voor het koppel, dat liefst 170 Nm stijgt naar een maximale 600 Nm. Audi heeft meteen zijn snelste RS4 ooit te pakken, met een spurtje naar 100 km/u dat al voorbij is in 4,1 seconden (-0,6 sec). Zijn snelheidsbegrenzer grijpt pas in bij 280 km/u mits een klein supplement.
Light and right !
De kleinere cilinderinhoud dringt ook het totaalgewicht van de Audi RS4 Avant terug, die overigens in het algemeen goed op zijn dieet heeft gelet. In totaal is hij 80 kilogram lichter geworden, al moet je dan wel de efficiënte maar optionele carbon-keramische remmen aanvinken. Die zijn op zich al goed voor een winst van 8 kilogram. Je voelt het verschil wel meteen in zijn karakter. De nieuwe Audi RS4 Avant snijdt nog snediger naar de koord van de bochten dan zijn voorganger. Hij kan de efficiëntie van zijn vierwielaandrijving in de strijd werpen, een quattro-systeem dat op geen enkel moment zijn voeling met het asfalt verliest. De vierwielaandrijving zorgt niet alleen voor een extreem stabiele auto, maar ook voor een energieke respons omdat hij bliksemsnel het vermogen naar de as kan sturen die nog overschot heeft.
Speelse break?
De Audi RS4 Avant lijkt ons eerlijk gezegd speelser dan de RS5. Al zal het iets stoffiger asfalt dat we voor de wielen kregen tijdens deze kennismaking in Spanje daar ook wel voor iets tussen zitten. De RS5 testten we eerder op vlakke Franse ‘nationales’ en volgens de ingenieurs van Audi beschikken beide over dezelfde afstellingen. Toch vertelt ons gevoel dat in de haarspeldbochten de RS4 Avant toleranter met zijn ESP omspringt dan de RS5.
Erg leuk, hij lijkt meer zijn achtertrein te betrekken in het spel. De motor vraagt niet liever dan vanuit de onderste toerentallen naar de begrenzer te worden gestuwd. Met de schakellepels aan het stuur om zelf de achttraps automaat te bedienen is het plezier verzekerd. Enige domper: de V6 had mooier mogen klinken, hij verliest wel wat van het nobele karakter dat de vorige V8 zo gul demonstreerde. Onder 3.500 opm wordt zijn geluid zelfs artificieel versterkt. Minder authentiek zo, volgens sommigen.
Audi RS4 Avant |
---|
Motor: zescilinder biturbo benzine, 2.894 cc |
450 pk bij 5.700 – 6.700 opm |
600 Nm bij 1.900 – 5.000 opm |
0-100 km/u: 4,1 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik : 8,8 l/100km |
CO2 : 199 g/km |
Prijs : 84.700 euro |