In het kort
De V8 is op sterven na dood bij Audi. Omdat we volgend jaar een compleet elektrische RS 6 op ons bord krijgen, sturen ze nog één keer de stationwagen op pad met 630 pk onder de kap.
De V8 is op sterven na dood bij Audi. Omdat we volgend jaar een compleet elektrische RS 6 op ons bord krijgen, sturen ze nog één keer de stationwagen op pad met 630 pk onder de kap.
Zoek je in het woordenboek “snelle stationwagen” op, dan is de kans groot dat er een foto van een Audi RS 6 Avant naast staat, want de middenklasser met rugzakje uit Ingoldstadt geldt al jaren als de maatstaf. Voor de huidige generatie met V8 op pensioen mag, voert Audi nog een emotionele update door.
De in 2019 gelanceerde vierde generatie RS 6 is een unicum in de line-up. Want waar de RS 6 tot voordien steeds subtiel werd gestileerd, tapt deze knaap uit een geheel ander vaatje. De voordeuren, het dak en de kofferklep; dat zijn de enige onderdelen die de RS 6 Avant (C8) deelt met de reguliere A6.
De RS 6 is vulgair breder (8cm!), krijgt de snuit van een RS 7 aangemeten en pronkt achteraan met twee gigantische ovalen uitlaten. Hoewel hij standaard met al stevige 21-duims velgen komt, neemt elke klant ‘m zonder uitzondering met bijna karikaturale 22-duimers. Speciaal voor de Performance opent Audi verder de verfwinkel. Kermit-groen of Lamborghini-oranje? Geen enkel probleem!... als je maar de duiten neerlegt.
Dat Audi in de basis een Duits bedrijf blijft in handen van boekhouders, blijkt in het interieur. Nee, dan hebben we het niet over het feit dat de afwerking van een onaantastbaar niveau is, of over het feit dat de koffer van 1.680 liter onaangeroerd blijft. Dan hebben we het wel over het feit dat het merk er fier op is dat je na de Performance-update niet enkel grijze of rode details kan krijgen… maar ook blauwe details in het interieur. Temper je enthousiasme, Audi!
Ach, we mogen er dan wel mee lachen, in de basis blijft de cabine van de RS 6 Avant een ongelooflijk aangename plaats om in te vertoeven. Niet enkel als chauffeur, maar ook als passagier of hond achterin. Er is iets magisch aan een ruime stationwagen met een bronstige motor voorin. Maar hoe zit het eigenlijk met die motor?
Wel, onder druk van de VW Group (lees: elektrificatie) voelt Audi dat het einde van de V8 in zicht is. Omdat de ingenieurs echter fier zijn op de twinturbo 4-liter V8 benzine, kregen ze groen licht om een gepast afscheid te voorzien. Dat afscheid komt er in de vorm van 630 pk en 850 Nm koppel. Nét dat duwtje om de RS 6 in amper 3,4 seconden naar de honderd te sturen. Doorblazen mag je optioneel dan weer tot 305 km/u. 280 km/u is standaard.
Hoewel het feestje rond de motor draait, zijn het de aanpassingen rondom de motor die misschien wel het meest interessant zijn. Audi haalt 8 kg isolatie uit de RS 6 Avant Performance om ervoor te zorgen dat er meer motorgeluid in de cabine komt. Daarnaast werden schakeltijden verkort en zorgt het vernieuwde centrale sperdifferentieel voor een toef minder onderstuur op de limiet.
Is de RS 6 Avant Performance daardoor plots een vlijmscherp wapen? Hoegenaamd niet. Dit blijft een 2.090 kg wegende stationwagen van bijna 5 meter die vooral wil dat je zijn snuit op de Duitse Autobahn zet en dan het gaspedaal vloert. Op dat moment zijn de prestaties impressionant. De snelheden die je in een vingerknip kan behalen, zijn buitensporig. Al verpesten moderne elektrische auto’s de beleving wat. Want ja, zo’n EV is heus nog een stuk vlotter.
Nu goed, wat zo’n EV niet heeft, is een brullende V8 voorin, toch? Inderdaad! Al heeft ook de RS 6 Avant Performance dat niet. Euh, wat? Jep. Hoewel Audi meer geluid toelaat in het interieur, zijn de dagen van knijter luide uitlaten al even geteld dankzij de Europese emissienormen. Het klinkt heus beter dan een 20 jaar oude diesel, maar je zal er niet van achterover vallen. Dit is zo’n auto die vooral kind & gezin met een rotvaart op bestemming wil krijgen in alle comfort en veiligheid. Mét permanente vierwielaandrijving en mét nog steeds een toefje veilig onderstuur op de limiet. Sorry, Audi.
Loont het de moeite om deze RS 6 Avant Performance te kiezen boven de reguliere RS 6 Avant? Wel, die vraag kan je ondertussen eigenlijk niet meer stellen bij Audi. Want het merk met de vier ringen biedt alleen nog maar de Performance aan in de catogus. Voor een stevige prijs van 146.310. Waardoor je in één ruk kijkt naar de duurste stationwagen die je momenteel nieuw in Europa kan kopen!
Of toch niet… want Porsche heeft ook nog de 207.000 euro kostende Taycan Turbo S Sport Turismo in de catalogus staan. Wat die ontbreekt aan uitlaatgeluid en kofferruimte, maakt hij wel ruimschoots goed op vlak van performance (761 pk, 2,8 s 0-100,...). Sturen we even weg van EV’s, dan heeft BMW momenteel geen M5 Touring in de catalogus staan en zal de toekomstige Mercedes-AMG E 63 uitpakken met een zes-in-lijn die elektrohulp krijgt. Deze RS 6 Avant Performance is dus momenteel een unicum in autoland.
De RS 6 Avant Performance is misschien wel de ultieme snelle stationwagen. Al voel je dat hij opgejaagd wordt door een nieuwe generatie aan elektrische performancewagens. Dit is dus het einde voor het V8-tijdperk bij RS 6 Avant… en we konden geen gepaster afscheid bedenken.
Audi RS 6 Avant Performance (2023)