Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi RS7 Sportback – Monster in maatpak

Dit is ‘m dan. Audi’s meest exclusieve gezinswagen: de RS7 Sportback. Het monster in maatpak sluit het rijtje van RS-varianten af en nestelt zich meteen in de top van wat Ingolstadt ons vandaag te bieden heeft.

Bij Quatro GmbH draaien ze overuren. De A7 Sportback is nu al de achtste Audi op rij die in het atelier van de RennSport-afdeling de RS-badge krijgt opgespeld. Ongelooflijk eigenlijk hoeveel manueel werk er nog aan te pas komt om een gewone A7 Sportback om te tunen tot een RS – we hebben het met eigen ogen gezien. En het rechtvaardigt ook deels de gepeperde rekening voor dit hoogtechnologische scheurijzer. De prijs is nog niet officieel, maar verwacht je aan een ticketje van rond de 117.000 euro. De Audi R8 met V8-motor kost maar net ietsje meer, namelijk 119.800 euro.

Blauwdruk

De technische fiche van deze RS7 Sportback is een blauwdruk van de hier eerder geteste RS6 Avant. En dat is geen toeval, want van deze laatste komt er geen berlinevariant. Onder de kap dus dezelfde 4.0 TFSI V8 biturbo die vlotjes 560 pk op de tabellen zet en vanaf 1.750 tot 5.500 tpm 700 Nm aan trekkracht losweekt. Van 0 tot 100 km/u: 3,9 seconden. Topsnelheid: 305 km/u, maar enkel in combinatie met het optionele Dynamic Plus-pakket. Zo niet wordt je supersportwagen elektronisch gecastreerd tot 250 km/u. Ook bij de allergrootsten moet er onderscheid zijn.

Met keramische aub!

De verbruikscijfers liggen officieel op 9,8 liter/100 km (229 gr/km CO2-uitstoot). Dankzij de cilinderuitschakeling (Cylinder On Demand) die de achtpitter op vier cilinders doet draaien, kan je inderdaad tussen de 10 en de 11 liter blijven. Als het rustig aan mag ten minste. Dat laatste hebben we dus vooral niet getest, waardoor we kunnen bevestigen dat deze RS7 dezelfde rechtdoorraket is als de RS6 Avant: verrassend snel op het gas, in een mum van tijd op strafbare snelheid en vooral niet uit zijn lood te slaan. Enkel na veelvuldig stevig remwerk zouden we er graag de optionele keramische remschijven bijhebben. Qua kort bochtenwerk koelt het enthousiasme wat. De feedback aan het stuur mocht directer zijn en hier laten de lange wielbasis (2.915 mm – idem RS6 Avant) en vooral de kilo’s zich meer voelen, ook al is deze RS7 Sportback met zijn 1.920 kg een ietsje lichter dan de RS6 Avant (1.935 kg). Door langgerekte bochten zal deze gezinssportieveling echter altijd met volle vertrouwen knallen – en dat laatste mag je vrij letterlijk nemen, dankzij kleppen in de uitlaat die zich luidkeels openzetten in de Dynamic-stand.

Lucht of olie?

De moeilijkste keuze bij de aanschaf van je RS7 Sportback wordt allicht die van de ophanging: met luchtvering (standaard) of toch maar met de optionele Dynamic Ride Control (DRC) die op oliedruk werkt? DRC is erop gemaakt om de rolneigingen tegen te gaan en leent zich dus beter tot bovenvermeld bochtenwerk. Maar anderzijds verlies je (door zijn straffere afstelling) dan wel flink wat aan comfort. Je hebt nog tot november van dit jaar om hierover na te denken. Vanaf dan is de Audi RS7 Sportback bestelbaar.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi

Klik hier en zoek uw occasie Audi RS7 Sportback tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Audi RS7 Sportback, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer