Met EKS en het rallycross keert Ekström terug naar zijn roots, want onder die vlag reed zijn vader vroeger koers en gaf hij het virus aan zijn zoon door. Rallycross blijft een buitenbeentje met zijn mix van zowel onverhard als asfalt in één ronde. Terwijl de discipline vooral tot de jaren ‚80 en ‚90 populair was, deemsterde het kampioenschap met de eeuwwisseling wat weg. Het was wachten tot dit decennium op de revival, en djt jaar organiseert de FIA voor het eerst een echt wereldkampioenschap.
Het EK rallycross omvat vier categorieën, maar alleen die van de Supercars telt mee voor het WK. En hier kom je tegenwoordig de echte vedetten tegen, zoals voormalig WRC wereldkampioen Petter Solberg, maar ook voormalig F1 wereldkampioen Jacques Villeneuve. En zelfs Sébastien Loeb dook er een tijd op, in afwachting van zijn transfer naar het WTCC. Ook Mattias Ekström duikt er nu op met een Audi S1, maar hij komt dit seizoen slechts in enkele wedstrijden aan de start. Het seizoen start in Portugal op 1 mei.
Ekström
Mattias Esktröm bouwde een rijkere carrière uit dan zijn vader. De Zweed reed vier seizoenen (1997
Zijn devies is ‚Go Hard or Go Home’. Hij komt met EKS dus niet aan de start om de rallycrossgrid te vullen. Hij blijft trouw aan Audi en zal met de S1 een interessant project aanboren. Wie wil kan naar de Belgische manche van het World RX kampioenschap, op 12 en 13 juli op het circuit Jules Tacheny in Mettet.