Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi S3 – Tot de derde macht

De nieuwe Audi S3 is de A3 tot de derde macht. Meer power, meer rijplezier en vooral een streling voor het oor! Getest en goedgekeurd op de Autobahn en de Landstrassen rond München.

We hadden het al in de smiezen tijdens onze test met de A3 2.0 TDI. Dit onderstel snakt naar méér! Welnu, zie hier de nieuwe S3. Met een vermogen van 300 pk en een koppel van 380 Nm een ware pretmachine. De spurt van 0 tot 100 km/u is met de snel schakelende zestraps s-tronic na 4,8 seconden al gepiept – de manuele zesbak doet er 5,2 seconden over - en daarna blijft hij onverschrokken doorrazen. We waren serieus onder de indruk hoe rap deze S3 zijn elektronisch begrensde snelheid van 250 km/u haalt.

Amen!

Qua verbruik zit de volledig nieuw ontwikkelde tweeliter TFSI op een officieel gemiddelde van slechts 6,9 liter (159 g Co2/km) – opnieuw met de s-tronic. Cijfers die we op de snelle Duitse Autobahn en de uitdagende Landstrassen niet geverifieerd hebben. Waar we wél zeker van zijn, is dat deze compacte sportieveling op en top Audi is. Zijn rijlijn benadert de perfectie en liet zich tijdens deze eerste kennismaking niet uit het lood slaan door een verscholen Beiers bochtje of een onverwacht modderspoor meer of minder. De quattro-vierwielaandrijving en het ESP zijn altijd met u en vergeven u alle zonden. Amen!

Lekker comfie

We zijn al evenzeer in de ban van de uiterst lekker zittende kuipstoelen, die - in tegenstelling tot bij de BMW 1 of Mercedes A - geen marteling voor rug of nek zijn. Qua comfortbeleving overtreft deze compacte sportieveling zelfs de verwachtingen. Zeker als je kiest voor de elektromagnetische dempers. In dat geval zal je van een stug rijgedrag geen last hebben, ook al ligt deze S3 25 mm lager dan de gewone A3.

Onvoldoende feedback

Waar ligt de ‘maar’ dan? Bij zijn besturing. In de dynamic-stand bijvoorbeeld en aan een traag tempo gebeurt het sturen kunstmatig zwaar. Van zodra  het er behoorlijk snel aan toe gaat, voelt het stuur behoorlijk licht aan en onvoldoende communicatief. Wie om en bij de 39.000 euro neertelt (officiële prijs in België nog niet bekend) voor een premium pretmachine, heeft recht op meer feedback aan het stuurwiel.

Verwende oortjes

De ingenieurs uit Ingolstadt hebben er dan wel weer voor gezorgd dat de oortjes lekker verwend worden aan boord van deze S3. Net zoals bij de nieuwe RS 6 Avant zit er in de uitlaat een soort van plofdoos verwerkt. Die zorgt voor het nodige knalgeluid tijdens het schakelen. Nog geestiger is de zogenaamde Soundaktor aan boord van deze S3. Dat is een elektrodynamische shaker die verbonden is met de dwarsbalk van de voorruit en die als een soort van luidspreker het gegrom van de motor nabootst. In de dynamic-stand en vooral in de middentoeren hoor je dan in de cockpit een rauw motorgeluid, … dat niet van de motor komt. Geslaagd, dat wel. Maar je voelt je toch ook wel een beetje belazerd.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer