Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi S3 berline – Aai braaf beestje!

Net zoals de eerder gelanceerde S3 3-deurs en sportback heeft deze Audi S3 berline een vervaarlijke 300 pk onder de kap. Maar dankzij zijn quattro-vierwielaandrijving “zal hij niet snel bijten meneer”.

Maar het blijft natuurlijk een beest van een auto om mee te karren. In de eerste plaats al omwille van het gegrom dat de ingenieurs van Audi doorheen het interieur laten knallen telkens als je opschakelt. Tenminste, als je de (optionele) s-tronic versnellingsbak hebt aangeschaft. Dat speeltje kost een flinke duit (2.100 euro) extra, maar maakt deze S3 op meerdere vlakken efficiënter.

Zucht en druppel

Want enthousiast als we waren, tikten we met de manuele zesbak - die overigens prima schakelt - toch regelmatig tegen de begrenzer van de motor aan. Dat komt omdat het schakelbereik eigenlijk maar een dikke 1.000 toeren bedraagt, wil je de 2.0 benzine op zijn volle kunnen behouden. Maximumvermogen en -koppel kruisen elkaar op 5.500 tpm en de begrenzer grijpt al in op 6.800 tpm. Met de s-tronic heb je hier dus geen last van. Bovendien maakt hij de S3 een zucht sneller en een druppel zuiniger: 4,9 seconden (tegenover 5,3 voor de manuele) in de spurt van 0 tot 100 km/u en een gemiddeld verbruik van 6,9 liter (tegenover 7 voor de manuele) en een CO2-uitstoot van 159 gr (162).

Stabiel onderstel

Het onderstel van de Audi A3 was er al eentje om u tegen te zeggen. En dat omwille van de stabiliteit die het biedt. Maar deze S3 doet daar nog enkele schepjes bovenop. Zo krijg je standaard quattro-vierwielaandrijving en die houdt de 300 pk aan vermogen en 380 Nm aan trekkracht meesterlijk in het gareel. Net zoals elke quattro zijn de grenzen van dit beest zeer ver te zoeken, maar de kick die je ervoor in de plaats krijgt wanneer je deze S3 op de vier wielen kunt laten driften is des te groter. Standaard is de S3 voorzien van 225/40 R18-banden, maar optioneel kan je voor maatje 19 gaan en vooral ook de optionele Audi magnetic ride-dempers erbij nemen. Dit systeem heeft drie instellingen (auto, comfort en dynamic) en verandert de kracht van de demping in milliseconden al naargelang je rijstijl en de ondergrond. Overweeg dus zeker een testrit met en zonder het systeem vóór je deze optie al dan niet aanstreept.

Prijs en commercialisatie

In oplopende volgorde bedraagt het prijsverschil tussen de S3 3-deurs (hatchback), 5-deurs (sportback) en deze 4-deurs (berline) telkens rond de 1.000 euro. Met de S3 3-deurs met manuele versnellingsbak op 39.500 euro en de gelijkaardige S3 Sportback op 40.500 euro, mogen we dus een prijskaartje verwachten van 41.500 euro voor deze S3 berline. In combinatie met de s-tronic loopt het instapbedrag op tot 43.600 euro. Zonder opties uiteraard. De commercialisatie is nu en in de lente van 2014 zullen de eerste exemplaren op onze wegen rondknallen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer