Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi S5 – Audi’s kijk op Gran Turismo

Met zijn tweede generatie van de Audi S5 wil de constructeur uit Ingolstadt vooral geen ‘goedkoper’ doorslagje van een RS5 voorrijden. Wij ontdekten een heel andere visie op wat Audi ziet als ‘Gran Turismo’.

Binnen de Audifamilie dragen de meest charismatische modellen steevast een ‘S’- of een ‘RS’-badge. In november mogen we de tweede generatie van de Audi A5 Coupé in de showrooms verwachten, terzelfder tijd landt ook de Audi S5. Voor trouwe lezers heeft die nieuwe generatie A5 Coupé inmiddels geen geheimen meer. Maar ook de S5 vinden we voldoende interessant voor een gedetailleerde kennismaking.

Eigenzinnige stijl

Vooraleer we door de bochten scheuren en de quattro vierwielaandrijving op de proef stellen, nemen we de tijd om de S5 te monsteren. Hier geen traditiebreuk, de ‘S’ heeft nog steeds recht op een eigen aanpak waarmee hij zich kan onderscheiden van de andere A5-modellen.

Uiterlijk springen de indrukwekkende velgen meteen in het oog, hij beschikt ook over de klassieke zilverkleurige behuizing van de zijspiegels. Vooraan krijgt hij een agressiever gestylede bumper, achteraan vallen de vier uitlaten natuurlijk op. Wanneer je de lange deur opent, dompelt Audi je onder in sportieve en luxueuze sfeer. Hij krijgt stoelen die meer zijdelingse steun geven, de bestuurder kan zijn hand laten rusten op een met leder bekleed sportstuur. Het interieur krijgt verschillende inlegstukken in aluminium, maar voor het overige ademt hij een herkenbare A5-sfeer uit. Een feit waar we niet in het minst rouwig om zijn, maar dat ook wel doet beseffen dat de essentie van de Audi S5 elders schuilt. Onder de lange, duikende motorkap die zich voor de inzittenden uitstrekt.

Bruisende V6

Alle speelplezier van de Audi S5 onttrekt hij een blok dat je ook in de S4 berline vindt. Het gaat om zescilinder die gevoed wordt door een tweetraps turbo. Die brengt de 3.0 V6 TFSI op 354 pk en een motorkoppel van 500 Nm. Dat is 21 pk meer dan de vorige generatie S5 bracht, die hier langs een achttraps Tiptronic automaat passeert.

In theorie stelt dit de Audi S5 in staat om een spurtje naar 100 km/u te trekken in 4,7 seconden. De topsnelheid blijft begrensd op 250 km/u. Volgens Audi moet een verbruik van 7,3 l/100 km haalbaar zijn, maar in het echte leven moet je met een heel ander cijfer leren leven. Dat komt omdat je met de S5 maar moeilijk de neiging kan bedwingen om de V6 te kietelen om zijn heerlijk geluid te kunnen horen.

Kleine RS5

Net als bij de A5 Coupé laat Audi ook in de S5 de bestuurder de keuze tussen verschillende afstellingen die ingrijpen op de ophanging, de snelheid van de stuuroverbrenging, de sturing van de versnellingsbak én het geluidsniveau van de uitlaten. We hadden maar enkele kilometers nodig om een voorkeur te ontwikkelen voor de Dynamicstand. Die stelt je in staat om het beste te halen uit de S5. Het resultaat? Elke rechte lijn, elke slingerweg, elke bocht lang of kort, het wordt allemaal een aaneenschakeling van puur rijplezier. Daarvoor hoef je niet eens steeds het gaspedaal tot diep in het tapijt te begraven. Dankzij de uitstekende stuurinrichting, efficiënte remmen en een automaat die steeds de juiste versnelling grijpt, wordt elke rit al snel een plezierrit.

Zet de Audi S5 dan geen enkele stap verkeerd? Niet of nauwelijks. Alleen hadden we hem graag toch iets zuiniger gezien. We tekenden tijdens onze test een gemiddeld verbruik op van liefst 13,9 l/100 km. Ook mocht voor ons het geluid bij lage snelheid best wat meer karakter vertonen. Maar voor het overige: toon ons een leuke weg en we richten er graag de snuit van de S5 op.

Audi S5
V6 turbobenzine, 2.995 cc
354 pk tss 5.400 – 6.400 opm
500 Nm tss 1.370– 4.500 opm
0-100 km/u: 4,7 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 7,3 l/100 km
Testverbruik: 13,9 l/100 km
CO2: 166 g/km
Prijs: ongeveer 65.000 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer