Een krachtige Audi beschikt steevast over een grotere cavalerie dan zijn voorganger... en verbruikt ook meer. Niet zo in de nieuwe S8, die laat in het voorjaar van 2012 debuteert. Die is weliswaar een stuk krachtiger – 520 pk ten opzichte van 450 pk voorheen – maar veel zuiniger. Audi geeft voor de nieuwe S8 een gemiddelde op van 10,2 l/100 km, een vermindering van 23% ten opzichte van de oude S8. Maar best van al, het cijfer blijkt nog haalbaar in de praktijk ook.
Om te begrijpen wat of hoe, moet de motorkap open. Daar treffen we niet langer een V10-motor aan, maar een V8. Maar dan wel eentje met directe benzine-inspuiting, dubbele turbo, lichtgewicht opbouw, achttrapsautomaat, en vooral cilinderuitschakeling. Daarbij loopt de S8 op vier cilinders, al kan de bestuurder die omschakeling niet eens horen dankzij een balanssysteem. Daarbij worden via tegenfrequenties de storende trillingen die een viercilinder kenmerken, geneutraliseerd. Ook in het interieur grijpt Audi via de Accoustic Noise Control in om wat rest aan storende geluiden weg te filteren.
Stilte-oase
Ook Lexus en Infiniti maken van dergelijke systemen gebruik, maar Audi tilt het naar een nieuwe hoogte. De S8 blijkt werkelijk in alle omstandigheden een oase van stilte, op het verbluffende af. De automaat en de zachte afstelling van het onderstel, maken van de S8 een gedroomde cruiser voor lange afstanden.
En wie het comfort bovenaan zijn verlanglijst stelt en de rechtervoet in toom houdt, zal de boordcomputer wonderen zien verrichten. Hulp komt van een balkje in het instrumentenbord dat groen oplicht in plaats van wit, van zodra de verbranding beperkt wordt tot de eerste, vierde, zesde en zevende cilinder. Tijdens een relax ritje van 60 km zagen we zo het verbruik op de boordcomputer dalen naar 8 l/100 km.
Vlot, zelfs met 4 cilinders
Door het balkje kan je leren rijden met uitsluitend de hulp van 4 cilinders. Dat kan tot maximaal 3.500 opm en een top van 180 km/u behoort zo zelfs tot de mogelijkheden. Daarbij valt op hoe vlot de S8 wel rijdt met 4 cilinders.
Druk de voet wat dieper in, en de rest van de cavalerie ontwaakt. Natuurlijk, dat gaat ten koste van het verbruik, maar zelfs met gewoon een beetje aandachtig rijden houd je het gemiddelde nog mooi in de buurt van wat Audi zelf opgeeft. Een topcijfer voor een auto in deze categorie.
Op circuit
Wanneer het hard mag gaan, dan kan dat ook. De S8 heeft genoeg aan 4,2 seconden om 100 km/u te halen, met onder meer dank aan zijn koppel van 650 Nm. Vierwielaandrijving, sportdifferentieel, sportchassis en keramische remmen zorgen ervoor dat hij ook op circuit garant staat voor een pak plezier. Het is alleen een beetje jammer dat de motor hier niet wat meer vrijuit zijn roep mag laten schallen. In volledige sportmodus blijkt hij makkelijk te corrigeren en laat hij zich speels in onder- of overstuur dwingen. Maar laat ons wel wezen, voor een echte sportieveling weegt hij te veel. Dit is zwaargewicht boksen.
Daarvoor moet je ook aardig diep in je buidel gaan tasten. De nieuwe S8 zal vlot 112.000 euro kosten.