Ik weet niet hoe het met u zit, maar wij houden erg veel van de Audi Q2 die het o zo serieuze gamma van het merk een dosis zuurstof geeft. Hij is karaktervol, kleurrijk en compact genoeg om wendbaar te blijven. Deze Audi SQ2 versterkt die karaktertrekken nog meer, zeker omdat hij ook zijn vormgeving verzorgt.
Hij krijgt de gebruikelijke aanpassingen die bij een S-behandeling horen: een verlaagd onderstel, met 2 centimeter in dit geval, 4 uitlaateinden in een aluminiumkleurige diffusor, zijspiegelbekleding in aluminium kleur, en dito ‘blades’ zoals bij de eerste R8 op de C-stijl, terwijl ook de luchtopeningen in de bumper vooraan een alu randje hebben. Je kan daar naar wens ook een zwarte carbonkleur van maken, één van de vele opties in de indrukwekkende catalogus. Deze Audi SQ2 heeft de looks, alleen de uitgesponnen dakspoiler vinden we wat minder geslaagd.
Heerlijk sportief
Onder de motorkap van de Audi SQ2 treffen we een 2-liter viercilinder turbobenzine TFSI aan, hier in een configuratie met 300 pk. De motor is soepel en beschikbaar bij alle toerentallen, met dank aan zijn koppel van 400 Nm dat tussen 2.000 en 5.200 opm beschikbaar is. De Audi SQ2 beschikt over een stevige boost, waarmee hij in minder dan 5 seconden naar 100 km/h knalt (in 4,8 seconden om precies te zijn). Maar meer dan zijn rechtuitsprint is het zijn veelzijdigheid waarmee de Audi SQ2 indruk maakt. Dankzij de verschillende rijprogramma’s in het Drive Select-systeem kan hij zowel een kalme SUV voor lange reizen zijn als een zuinige kilometervreter in de Efficiency-modus, of een spurtbommetje worden in de Dynamic-modus.
Daarmee krijgt het gaspedaal een soort van ‘aan/uit’ respons die erg amusant is en die de inzittenden met hun rug tegen de stoel doet plakken. De vierwielaandrijving maakt hem overal efficiënt. Dankzij de strakkere ophanging blijft de SQ2 gevrijwaard van overdreven rolbewegingen in het steviger bochtenwerk, en het stuur blijkt erg precies. Het geheel voelt lichtvoetig aan, je vergeet snel dat je met een SUV op pad bent. Toch is er één wolk aan de blauwe hemel.
Waarom?
Dan hebben we het over de beide schakellepels aan het stuur. Die vind je terug op de optielijst, ze kosten 133,10 euro. We zouden u ten zeerste aanraden deze optie aan te vinken, temeer omdat ze onverklaarbaar afwezig was op onze testwagen. Dit ‘detail’ vergalt veel van het rijplezier. Want het echte minpunt van de Audi SQ2 is toch de S-Tronic dubbelekoppelingsbak met zijn 7 versnellingen.
Zelfs in de Sport-modus bleef die nog te vaak in een hogere versnelling hangen, wat de algemene prestaties niet ten goede komt. En dan gaan je vingers op zoek naar een hendel aan het stuur om zelf snel een versnelling lager te schakelen… en dan is die er niet. Je kan weliswaar nog zelf schakelen aan de pook, maar daar is enige aanpassing voor nodig want hij volgt een omgekeerde logica voor de schakelbewegingen: namelijk trekken om terug te schakelen en duwen om op te schakelen.
Bestel dus gerust een SQ2, maar u weet nu al wat u ook moet aankruisen op de optielijst…
Audi SQ2 |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc |
300 pk bij 5.300 – 6.500 opm |
400 Nm bij 2.000 – 5.200 opm |
0-100 km/u: 4,8 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 7 l/100 km |
Testverbruik: 8,6 l/100 km |
CO2 : 159 g/km |
Prijs: 44.950 euro |