De eerste generatie SQ5 was bij ons alleen met een potige dieselmotor te hebben. Een ietwat atypische keuze, maar wel een zelfontbrander die door zijn fijne loop en overvloedig koppel menig hart wist te winnen. Audi bouwde toen al een SQ5 op benzine, maar verdeelde die liever niet in het dieselgekke Europa. Dat is – om bekende redenen – vandaag anders, waardoor de nieuwe SQ5 initieel alleen met een turbobenzine te hebben is. Eentje met zes cilinders en 500 Nm koppel om precies te zijn, wat genoeg is om de nieuwe crossover in 5,4 seconden naar de 100 te katapulteren.
Rechttoe-rechtaan
Grote verrassingen heeft de SQ5 niet in petto. De onderliggende Q5 kennen we al sinds de lancering eind vorige jaar, de motor komt uit de S4 sedan en de S5 Sportback/Coupé. Natuurlijk hebben de ingenieurs de aandrijflijn aangepast om dienst te doen in een SUV, met name door een discreet off-roadprogramma te voorzien. Dempers en veren zijn logischerwijs ook specifiek voor dit model. Maar een 48 volt-setup zoals we die van de SQ7 met zijn elektrische compressor en actieve antirolstangen kennen, die schittert hier door afwezigheid. Op termijn zal de 3.0 V6 met twinscroll turbo wel van een mild hybridesysteem voorzien worden, zij het eerder uit ecologische overwegingen dan om hem nog sneller te maken. In de wandelgangen spreekt men trouwens ook alweer van een diesel-SQ5.
Nochtans is de 1900 kilo zware SUV met zijn benzinemotor snel genoeg. Het maximumkoppel is al vanaf 1370 toeren beschikbaar, terwijl de automatische achtbak zijn uiterste best doet om de aandrijflijn zo alert mogelijk te houden. Dat gebeurt middels een hele rist rijprogramma’s die je via de gekende Drive Selector aanstuurt, tot aan een Individual-stand met aparte instellingen toe. Het enige wat ons daar niet aan bevalt, is de de sound-engineering. Zeg maar het neppe V8-geluid dat de nochtans maar zes pitten grote V-motor danig overstemt en niet bepaald authentiek klinkt. Maar verder is de aandrijflijn prima bij de les, zelfs in die mate dat je de verzetten snel gaat uitwringen om het verbruik gestaag naar 15 liter en meer te zien stijgen.
Schoon schip
Echt zuinig is de nieuwe SQ5 dan ook niet, maar wel schoner dan de dikke diesel van weleer. Wat de nieuwe versie eveneens doet, is opmerkelijk vlak door de bochten gaan voor een hoogpoter waar je comfortabel met zijn vieren in kan zitten. De ophanging is trouwens verdacht meegaand voor een S-model, al dienen we daar wel bij te vermelden dat alle testwagens met de optionele luchtvering waren voorzien. Een gepiloteerde ophanging op stalen veren is standaard, maar allicht iets minder capabel om de ergste schokken uit de prachtig afgewerkte cabine te weren.
En wat mag dat plezier dan precies kosten? Minimaal 66.200 euro naakt en natuurlijk nog een goede duit meer met opties, wat ons doet twijfelen voor wie dit model precies weggelegd is. S4-rijders met een slechte rug misschien? Of mikt Audi ook op de zelfstandigen, gezien de SQ5 af fabriek als lichte vracht te hebben is? Wat er ook van zij: het benzinemodel zal hoe dan ook een zeldzaam zicht blijven in België.
Audi SQ5 |
---|
Motor: V6 turbobenzine, 2995 cc |
354 pk bij 5400-6400 opm |
500 Nm bij 1370-4500 opm |
0-100 km/u: 5,4 sec |
Top: 250 km/u |
Normverbruik: 8,3 l/100 km |
Testverbruik: 14,7 l/100 km |
CO2: 189 g/km |
Prijs: 66.200 euro |