Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi SQ5 plus TDI – Zo snel kan het gaan

Hij heeft de ‘looks’ en met 340 pk uit zijn 3.0 TDI heeft hij zeker ook de ‘feel’. Toch schort er iets aan de Audi SQ5 plus TDI.

De ‘plus’ mag er maar kleintjes bij staan, ze betekent toch een hele sprong vooruit. Als Audi SQ5 plus TDI wint de 3.0 zescilinder turbodiesel 27 pk en 50 Nm tegenover de ‘gewone’ SQ5 TDI. Een reeds aanzienlijk vermogen klimt zo nog verder, naar 340 pk tussen 4.100 opm en 4.300 opm en 700 Nm tussen 1.500 opm en 2.550 opm. Standaard vierwielaandrijving helpt hem aan een kanonstart: 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden. De top is begrensd op 250 km/u.

Met zijn rode remklauwen (+363 euro) die van tussen de 20-duimswielen komen piepen contrasteert hij mooi met dit blauw, een exclusieve kleur voor de SQ5 plus en slechts voorbehouden voor 100 exemplaren. Andere kleuren zijn ook mogelijk. Zoals we dat van snelle Audi’s gewoon zijn, speelt hij zijn sportieve spel vooral discreet. Al zal je hem met zijn vier uitlaten nooit met een 2.0 TDI verwarren.

Dieselpower

De Audi SQ5 plus TDI voelt bij de eerste keer plankgas als wijlen de V10 TDI uit de VW Touareg: een waanzinnig snelle vrachtwagen. De dieselmotor doet weinig moeite om een heldere noot te halen, donderen en dreigen is meer zijn ding. De achttrapsautomaat heeft steeds een passend verzet klaar om je met een geweldige trap van de 700 Nm trekkracht vooruit te schoppen. Eens gelanceerd, kan er maar weinig hem raken.

Dankzij zijn sportdifferentieel, vierwielaandrijving en vette 255/45 banden neemt hij de bochten met meer schwung dan je van een tweetonner zou verwachten. Niet alleen in rechte lijn, maar ook in het bochtenwerk zal een Porsche 911 deze Audi SQ5 plus TDI niet van zijn bumper krijgen. Dit is een SUV waar het woord Sport wel op zijn plaats staat.

Sportief maakt hij al zijn beloftes dus waar. Bovendien kan hij ook zuinig zijn. Je komt perfect rond met 7,7 l/100 km waar Audi 6,6 liter opgeeft voor 174 gr/km CO2. Duw stevig door en het gaat richting 10 liter. Verschiet ook niet bij het onderhoud: de TDI heeft 8 liter olie nodig om gesmeerd te draaien.

Verouderd model

De Audi SQ5 plus TDI heeft echter een probleem. De technologische ontwikkeling bij Audi loopt momenteel zo hard, dat de SQ5 wel een oude auto lijkt in vergelijking met de nieuwe Audi A4 of de Q7. Waar is het hippe digitale dashboard? Waar is de Apple Car Play om je telefoon met het multimediasysteem te koppelen? Of de Google Maps navigatie? De afwerking is top, zoals je zou verwachten. Maar in vergelijking met de nieuwste generatie Audi’s hinkt hij duidelijk enkele jaren achterop. Ook Mercedes kan een modernere concurrent naar schuiven. Pijnlijke vaststellingen toch, voor een auto waarvan Audi verwacht dat je minstens 71.470 euro op tafel legt.

Het is een jammerlijke vaststelling dat de razendsnelle evolutie bij Audi slachtoffers maakt in eigen rangen. Misschien is de Audi SQ5 plus TDI wel de voornaamste reus die er bij gaat liggen.

                  Audi SQ5 plus TDI  			  				

        	V6 turbodiesel, 2.967 cc  			

        	340 pk tussen 4.100 – 4.300 opm  			

        	700 Nm tussen 1.500 – 2.550 opm  			

        	0-100 km/u: 5,1 sec  			

        	Top: 250 km/u (begrensd)  			

        	Verbruik: 6,6 l/100 km  			

        	Testverbruik: 7,7 l/100 km  			

        	CO2: 174 gr/km  			

        	Prijs: 71.470 euro  			

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer