We hoeven er geen tekening bij te maken: de SUV heeft de wind in de zeilen. Dat is ongetwijfeld de reden van het heen-en-weergepingpong tussen benzine en diesel in Ingolstadt. De instapmodellen van het sportieve gamma, de Audi S4 en S6, rijden nu op diesel. De grote SQ7 en SQ8 maken de omgekeerde beweging. De harde realiteit voor liefhebbers van sportieve Audi’s is de volgende: Ingolstadt verkoopt veel meer SQ8-modellen dan exemplaren van de S6 Avant.
Grote terugkeer
De S-varianten van de grote Audi-SUV's werden eerst op de markt gebracht met een groot dieselblok onder de kap, maar dat wordt nu aangepast. Nu, een grote aanpassing was dat niet voor Audi: de nieuwe SQ8 neemt namelijk de bekende 4.0 V8-biturbo van de oude S6, S7 en de RS-modellen over.
In deze hoedanigheid is hij goed voor 507 pk en 770 Nm. Dat is ruim voldoende om deze 2,4 ton zware kolos naar 100 km/u te stuwen in amper 4,1 seconden. Zoals gebruikelijk bij Audi is dat mogelijk dankzij de Quattro-vierwielaandrijving. In deze sportieve versie is ze niet alleen standaard, maar krijgt het centrale differentieel een specifieke afstelling. Optioneel is er zelfs een differentieel achteraan met vectoriële koppelverdeling.
Bescheiden
Op de nieuwe motor na behoudt deze nieuwe SQ8 zijn relatief discrete koetswerkwijzigingen. Voor een meer dan 500 pk sterke sportieve machine komt deze Audi SQ8 relatief bescheiden voor de dag. Tenminste: zolang je zoiets kunt zeggen voor een 5 meter lange, zware SUV met kolossaal radiatorrooster.
Dat radiatorrooster krijgt een SQ8-logo met matgrijze tint, de spiegelkappen krijgen dezelfde kleur. Tel daar nog vier uitlaatpijpen bij en je hebt de belangrijkste veranderingen ten opzichte van de gewone Q8. Op een roodomrande startknop na is het in het interieur business as usual.
Meer dan alleen rechtdoor
Hoewel het om een zware SUV gaat, blijft het specifieke recept dat Audi op zijn S-modellen toepast overeind. Je krijgt dus nog steeds een relatief normaal uitziende auto met heel wat vermogen onder de kap. Om de hele boel onder controle te houden voorziet Audi deze mastodont standaard van luchtvering. De SQ8 krijgt zelfs een meesturende achteras om zijn formaat en massa zo goed mogelijk te verbergen.
Voor een meerprijs van zo’n 7.000 euro kan deze zware, sportieve SUV de wetten van de fysica tarten met actieve elektromechanische rolstabilisatie op 48 volt. Die technologie deelt hij met de andere sportieve SUV’s van de groep (Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, enzovoort) en compenseert de koetswerkbewegingen die intrinsiek zijn aan het weggedrag van een grote en zware SUV.
Het beste van twee werelden?
Bij dagelijks gebruik is deze SQ8 verrassend beschaafd. Bij het starten ronkt de V8 voldoende om je te doen glimlachen, maar niet zo luid dat je je buren ermee stoort. Onderweg zorgt de luchtvering voor het comfort, hoewel ze sportief is afgesteld en de bewegingen van de 21- tot 23-duimsvelgen controleert. Ook de geluidsisolatie draagt zijn steentje bij. Zelfs de dorst van de grote vierliter valt al bij al mee, met zo’n 10,9 l/100 km bij een rustige rijstijl, dankzij de cilinderuitschakeling.
Maar geef je hem de sporen, dan wordt het beest wakker. In de Sportmodus rijgt de achttrapsautomaat de verzetten aan elkaar met precisie en kracht. De vertraging bij het vertrekken die hij voordien had, lijkt weggewerkt. De luchtvering wordt ook aangescherpt, soms iets te veel, en doet zijn best om het beest op volle snelheid in te tomen. Zelfs ons testmodel zonder actieve rolcontrole bracht het er goed van af. Zoals het een goeie sportieve Audi betaamt, is hij echter vooral sterk in inhaalmanoeuvres en sprintjes in rechte lijn.
Conclusie
Met 108.430 euro is deze Audi SQ8 allerminst goedkoop. Toch heeft hij alles in huis voor een relatief sportieve rijstijl en een overschot aan vermogen. Hij verpakt het ook in een relatief discreet jasje, zoals steeds bij grote Audi-SUV's. De efficiëntie op dynamische wegen en het comfort zijn indrukwekkend, en zouden ons zelfs doen twijfelen aan het bestaansrecht van de krachtigere RS Q8...