Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi e-tron – De strijd om de stekker

Audi’s eerste elektrische e-tron komt in de praktijk 320 tot 350 kilometer ver. Dat is goed nieuws, maar geen supernieuws.

Het rijbereik, het eeuwige vraagstuk van de elektrische auto. En een cruciale kwestie om juist te hebben. Audi heeft de in België geproduceerde e-tron uitgerust met een groot lithium-ion batterijpack van 95 kWh tussen de wielen. Dat weegt op zich al 700 kilogram, het gewicht van de e-tron loopt leeg zelfs op tot 2,4 ton. En dat is het minder goede nieuws. In theorie komt de e-tron volgens de WLTP-meting 400 kilometer ver, maar tijdens onze test die in de ideale 25 graden verliep, was dat toch meer 320 a 350 kilometer. Voor de dagelijkse verplaatsingen volstaat dat, maar voor een auto van 82.400 euro vinden we het nu ook weer niet zo geweldig.

Waar zijn de zijspiegels heen?

Geen nood, wat u ziet zijn de optionele achteruitkijkcamera’s, die de klassieke zijspiegels vervangen. Een optie, maar wel eentje die de e-tron zijn eigen karakter geeft. Zoals de vleugeldeuren van de Tesla Model X. Bovendien zijn ze meer dan een gimmick, ze maken door hun geringere luchtweerstand het koetswerk aerodynamischer. Het beeld krijg je op twee displays te zien die net boven de deurgrepen verwerkt zitten. Het beeld is ook ’s avonds bijzonder helder, maar het is wennen aan de plaatsing. Ook schakelen ze de dodehoek niet uit. Het beeld kan net als bij een klassieke spiegel versteld worden. Meer dan een gimmick, maar heus geen revolutie.

Hoe zit dat met het laden?

Opzij zitten twee laadkleppen verwerkt. Aan een 150 kW Supercharger is hij in 30 minuten voor 80 procent bijgeladen. Voor lange afstanden is dat heus niet onoverkomelijk. Thuis zal je moeten investeren in een Wallbox om met een driefasenstekker met 400 Volt te kunnen laden. Dat duurt dan 8,5 uur voor een volledige laadbeurt. Aan een gewone huisstekker? Meer dan 24 uur. Bovendien zorgt Audi voor een kaart waarmee je toegang hebt tot goed 80 procent van de publieke laadpunten in Europa. De stekkers en kabels berg je op in een compartiment vooraan onder de motorkap.

Is hij beter dan Tesla?

Geen twijfel aan. De Audi e

Geslaagd?

Absoluut, eigenlijk hebben we geen fundamentele kritiek, op zijn hoge gewicht na. Maar verder kan hij de dagelijkse verplaatsingsbehoeften net zo goed invullen als een TDI of een TSI. Maar door zijn hoge prijs zullen mensen hem in het begin vooral om economische reden kopen. Hij blijft nog een jaar voor 120 procent in te brengen, en vanaf 2020 nog steeds voor de volle 100 procent. Eigenlijk maait Audi Tesla nu het gras voor de voeten… en zullen vele andere klassieke merken dat vanaf nu ook beginnen doen.

Audi e-tron
Motor: 2 elektrische motoren (vooras, achteras)
355 pk (402 pk boost)
561 Nm (664 Nm boost)
0-100 km/u: 5,7 sec
Top: 200 km/u
Verbruik: niet bekend
Testverbruik: 28,5 kWh/100 km
CO2: 0 g/km
Prijs: 82.400 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer