Een controlefreak is iemand die steeds zelf de touwtjes in handen wil houden en niets aan het toeval overlaat. Voor een mens is het al een behoorlijk onaangename karaktertrek, maar voor een auto is het al helemaal onhebbelijk.
Nieuwe vijfcilinder
Het 2.5 vijfcilinderblok in de Audi TT RS is niet hetzelfde als dat uit de vorige of dat in de huidige RS3. Dit is niet langer een uit staal gegoten motorblok. Zowel het motorblok nu als de oliepomp zijn in aluminium vervaardigd. Het carter is een magnesium exemplaar, de krukas is nieuw. In totaal weegt deze motor liefst 26 kilogram minder dan zijn voorganger. Dat is uitstekend nieuws, want in de vorige TT RS woog de motor nadrukkelijk op de vooras. Hierdoor reageerde hij wat lui en kwam er weinig feedback door het stuur terug. Zijn die problemen opgelost? We komen er zo op terug.
De motor is verbonden aan een S-Tronic zeventraps dubbelekoppelingsbak. Hij stuurt zijn vermogen naar de vier wielen. Die aandrijving krijgt een specifieke afstelling voor deze RS, net als de stuuroverbrenging, de sturing van de versnellingsbak en de ophanging, of die laatste nu klassiek zijn dan wel de optionele magnetisch gestuurde variant. Ook de remmen kregen een aparte behandeling. Vooraan vinden we geperforeerde en geventileerde schijven met een diameter van 370 mm, achteraan steken volle remschijven van 310 mm. Tegen betaling plaatst Audi vooraan carbonkeramische schijven. Aan bijtkracht geen gebrek dus.
Ingenieurskeuze
We staan dus te kijken naar een TT van 1.440 kilogram met 400 pk. Met de zeer efficiënte launch control knalt hij in 3,7 seconden naar 100 km/u. De Roadster heeft 3,9 seconden nodig. Daar waar de vorige generatie van de Audi TT RS net wijfelde - op een bochtig en technisch parcours - blijkt deze een uitblinker. Dit is het goede aspect aan een controlefreak: hij kwijt zich uitstekend van zijn job. Efficiënt als weinig anderen, beheerst hij zijn cavalerie zonder falen. Elke pk is aanspreekbaar. Je zal nooit zeggen dat je even goed zou kunnen doen met 50 pk minder.
Op circuit dartelt de TT RS van de ene bocht naar de andere, de chrono duikelt naar beneden. Alleen, hier schuilt ook net het probleem. De Audi TT RS is uitsluitend met de chrono bezig. Voor gevoel en voor fun heeft hij geen plaats, en dat is jammer. Waarschijnlijk ook daarom dat hij een afstelling kreeg die de nadruk legt op onderstuur. Zelfs wanneer je hem midden in de bocht uit balans probeert te brengen met een flinke stoot gas, volgt er geen leuke reactie. De TT RS gaat terug naar zijn lijn, van een vierwieldrift is geen sprake. Weinig fun dus.
Voor een controlefreak heeft hij bovendien zijn ophanging niet helemaal onder controle. De klassieke ophanging durft op een slecht wegdek in een snelle bocht wel een opspelen, maar zonder de wegligging in het gedrang te brengen. Onaangenaam en het doet weinig voor het vertrouwen, maar het is ook niet meer dan dat. Voor een keer dus kunnen we zeggen dat de Magnetic Ride ophanging een goede investering is.
Duurder dan een Porsche
De fun is te goed weggefilterd, maar het allermoeilijkste moet nog komen. De basisprijs van de Audi TT RS Coupé bedraagt 68.900 euro, de Roadster kost 71.200 euro. Dat is veel, zeker omdat een Audi TT S weliswaar een stuk minder snel is, maar ook heel wat speelser voor de dag komt. En een Porsche 718 Cayman of Boxster S is zelfs 2.000 euro goedkoper, ook al geeft hij 50 pk toe. Wie zijn zondagen liefst op circuit doorbrengt, op zoek naar een betere rondetijd zal in de Audi TT RS het best mogelijke wapen ontdekken.
|--------| |Motor: vijfcilinder turbobenzine, 2.480 cc| |400 pk tss 5.850 - 7.000 opm| |480 Nm tss. 1.700 - 5.850 opm| |Top: 250 km/u| |0-100 km/u: 3,7 sec (Roadster: 3,9)| |Verbruik: 8,2 l/100 km (Roadster: 8,3)| |CO2: 187 g/km (Roadster: 189)| |Prijs: 68.900€ (Roadster: 71.200€)|