Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Bentley Continental GT Speed – Kracht en verfijning

Begin dit jaar maakte Bentley indruk met de Continental V8. De nieuwe Speed voegt daar fascinatie aan toe, want nooit was een Bentley sneller dan het nieuwe topmodel van de Continental-reeks.

Om een wagen van 2,3 ton in slechts 4,2 sec. van 0 tot 100 km/u te katapulteren zijn er twee zaken nodig: kracht en koppel. Daaraan heeft de Continental GT Speed zeker geen gebrek met maar eventjes 625 pk en 800 Nm aan de krukas. Een trap op het gaspedaal drukt de passagiers diep in de kussens tot de kaap van 330 km/u wordt bereikt. Inderdaad, nooit was een seriemodel van Bentley sneller.

Meer boost

De Speed pakt uit met 50 paarden en 100 newtonmeter meer dan de versie met twaalfcilinder, dankzij een verhoogde druk (1,95 bar) in de dubbele turbolader. Daarmee ademt de krachtbron vrijer en lust logisch ook een slok meer. Het normverbruik van 14,4 l/100 km is dan ook niet gering, maar daar zullen de klanten die ruim 200.000 euro voor deze prachtige machine neertellen wellicht niet wakker van liggen.

Bij een gezapig tempo ronkt de geblazen motor discreet. Maar eens het rechterpedaal gevloerd wordt, breekt de hel los aan de achterkant van deze coupé. De 4.000 liter lucht die bij topsnelheid door de koelgrille stroomt moet namelijk ergens uitkomen.

Asfaltklever

Met zijn vierwielaandrijving beweegt de Continental zich jolig op de grenzen van de adhesie. Indrukwekkend is dat het aanzienlijke gewicht zich nooit echt laat voelen aan het stuur, dat zich ook erg precies is. De Speed is een echte bochtenpikker, die aan het asfalt kleeft. Meegenomen is dat het chassis bij hogere snelheid extra hulp krijgt van de adaptieve luchtvering die dan dieper in de dempers duikt en de achtervleugel, die vanaf 145 km/u rechtop komt en voor bijkomende rijstabiliteit zorgt. Raakt deze snelle Bentley ook opnieuw gestopt? Zonder veel moeite, dankzij de 42 cm grote remschijven, die achter de 21 duimsvelgen verscholen zitten en tot 10 megajoule warmte-energie opwekken. Dat is genoeg om een modaal gezin gedurende zes uur van stroom te voorzien, maar vreemd genoeg heeft men in Crewe er nog steeds niet aan gedacht deze remenergie te recupereren.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Bentley Flying Spur W12 review 2020

Bentley Flying Spur W12: Vliegende weelde

Autotests · Bentley

Test: Bentley Bentayga diesel Mulliner – Levensgenieter

Autotests · Bentley

Test: Bentley Continental GT W12 – Is dit de eersteklascoupé?

Autotests · Bentley
Ontdek meer