"Dankzij de W12 is Bentley de grootste producent van twaalfcilinders. Dat willen we blijven. De W12 staat voor ‘effortless power’. Hij mag met 318 km/u dan wel de snelste vierzitscoupé ter wereld zijn. Onze klanten waarderen hem vooral omwille van zijn rustige karakter. De V8 biturbo moet nieuwe kopers lokken. De GT V8 is cool, agressief en extrovert. Het mag een detail lijken, maar daarom is er veel aandacht besteed aan het geluid, dat typisch is voor deze motor. En ook typisch voor Bentley", introduceert Bentley-baas Wolgang Dürheimer de nieuwkomer.
Agressief is hij wel, de GT V8. Grotere luchtinlaten in de voorspoiler en het geweven raster van het radiatorrooster geven hem een eigen smoel. De 20- of optionele 21-duimsvelgen doen de rest. En het rode logo, dat typisch is voor de V8.
Acht of vier
Het normverbruik van 10,6 l/100 km is 40 procent lager dan dat van de W12. De CO2-uitstoot kukelt naar 246 g/km. Knap, vooral omdat er niet echt op power is beknibbeld. De ‘kleine’ motor levert 507 pk en heeft een trekkracht van 660 Nm bij 1.700 opm. Dat is niet alleen het resultaat van downsizing. De directe benzine-inspuiting, de achttrapsautomaat en de cilinderdeactivatie doen ook hun duit in het zakje. Net zoals de Audi S8, waarmee Bentley de motor deelt, rijdt de Continental GT V8 onder een beperkte belasting en tijdens het cruisen op vier cilinders. Liefst zonder dat de chauffeur het merkt. "De omschakeling gebeurt in 40 milliseconden en de vibraties van de V4-motor worden opgevangen door actieve motorsteunen", zegt ingenieur Ian Malpass. Die ook uitlegt waarom hij het door Audi gebruikte start-stopsysteem in de rekken heeft laten liggen. Niet verfijnd genoeg. Wat je ook probeert, de motor herstart steeds met een lichte schok. En dat kan niet in een Bentley.
Opzwepend en ontnuchterend
De V8, die naargelang de stand van de rechtervoet borrelt, brult of schreeuwt, verrast in de praktijk. In 4,8 seconden van 0 naar 100 is amper twee tienden trager dan de W12. Heerlijk is de prima samenwerking met de achttrapsautomaat. Alleen wanneer de pees er wordt opgelegd, is schakelen via de peddeltjes achter het stuur aangewezen.
Helaas confronteert stevig bochtenwerk de Bentley met zijn beperkingen. Hoe goed de ophanging en de krachtverdeling over de vier wielen ook werkt, 2.295 kilogram moffel je niet onder de mat. In haarspeldbochten zwoegt de auto zich naar het einde van de draai. Dat hij in de neus 25 kilogram lichter is dan de W12 en een betere gewichtsverdeling heeft, is nauwelijks te merken.
Deze auto verkiest brede, slingerende wegen. Hier is het ongestoord genieten van zijn kwaliteiten en zijn comfortabel, luxueus interieur. Very British, al kan hij moeilijk verbergen dat de donorauto Volkswagen Phaeton heet. Wat erger klinkt dan het is.
Bentley profiteert mee van het verfijnde infotainmentsysteem met zijn intuïtieve bediening, die de aandacht niet wegneemt van waar het echt om draait: ongestoord en ongelimiteerd genieten. Tenzij je op zoek gaat naar de 303 kilometer per uur. Ja, Bentley vond het belangrijk om net boven de 300 km/u te toppen. En neen, het is niet om onszelf als jong, dynamisch en sportief te profileren, maar de Bentley Continental GT V8 is een betere auto dan de krachtigere W12. Die met 167.851 euro of 184.636 euro voor de GTC nog goedkoper is ook.