De Bentley Continental GT. Bij zijn debuut begin jaren 2000 ongelukkig het stigma van voetballersauto opgelopen, vandaag bij zijn derde generatie helemaal in zijn element en beter dan ooit. Hij biedt tegenwoordig zelfs een heus gamma, want met richtinggevers als de Azure, de S, de Speed en de Mulliner zijn de personalisatie- en afwerkingsmogelijkheden nu officieel eindeloos geworden.
Van Phaeton naar Panamera
Maar in tegenstelling tot de Bentayga en de Flying Spur moet de Continental GT het (voorlopig) zonder plug-inhybride aandrijflijn stellen, dus de centrale rol in het vooronder is toebedeeld aan twee krachtbronnen: de majestueuze W12 die we anderhalf jaar geleden konden degusteren en voor de tweede generatie op rij een lichtere en sportievere V8. Die telt weliswaar vier cilinders minder, maar is daarom niet minderwaardig.
Dat heeft alles te maken met de fundamenten van deze Continental GT. De derde generatie, die alweer vijf jaar geleden debuteerde, switchte immers van het platform van de Volkswagen Phaeton zaliger naar dat van de huidige Porsche Panamera. Een meesterzet: dat platform maakt immers niet alleen de sportieve aspiraties van de Continental GT een stuk geloofwaardiger, maar geeft de coupé - en de cabrioletversie GTC – toegang tot chassistechnologie die de Brit beter doet omgaan met de kilo’s.
Kilo’s bezweren
Want er leunen door de lichtere motor dan wel wat minder kilo’s op de vooras, met 2.165 kilogram aan leeggewicht is de Continental GT V8 nog steeds een forse jongen. Om die massa beter onder controle te houden, krijgt de Brit de luchtvering met drie kamers van Porsche, die daar wonderen doet met de kilo’s van de Cayenne en de Panamera. De nieuwe luchtvering geeft meer marge voor rimpelloos comfort of gecontroleerde sportiviteit, de actieve antirolstangen die eveneens uit Duitsland komen houden het elegante koetswerk netjes onder controle.
Over het koetswerk gesproken: de visuele verschillen tussen de V8 en de W12 zijn minimaal. De achtcilinder krijgt een discreter motoropschrift iets hoger op de flanken en dubbele uitlaatpijpen aan weerszijden in plaats van de twee enkele ovalen exemplaren op de W12. Binnenin zijn er al helemaal geen verschillen: daar is de sky de limit en voel je aan echt metaal, echt aluminium en overdadig veel leder en hout.
Geroffel
Druk je de startknop op de middenconsole in, dan wek je de 4,0 liter grote V8 onder de langgerekte motorkap tot leven. Die is 550 pk en 770 Nm sterk, doet in dezelfde hoedanigheid ook dienst bij Porsche en in een iets andere hoedanigheid bij Audi en Lamborghini. In deze Continental GT krijgt de achtcilinder wel een gepersonaliseerd karakter aangemeten, want de discrete roffel en de zijdezachte loopcultuur passen perfect bij de gedistingeerde Brit.
Meer zelfs: Bentley is erin geslaagd om de V8 in grote mate hetzelfde te doen aanvoelen als de W12. De achtcilinder verheft bijvoorbeeld alleen zijn stem als je het gaspedaal stevig indrukt, of als je de sportievere rijmodi selecteert, maar zelfs dan lijkt hij onder een steviger geroffel vooral aanspraak te maken op reserves in plaats van het volle pond te geven. De Brit lijkt een momentje te wachten alsof hij even wil dubbelchecken of je wel degelijk volgas wil geven, en surft dan op een golf van koppel vooruit.
In de details
Het verschil met de W12 zit dus vooral in cijfers na de komma, letterlijk en figuurlijk. De Continental GT V8 sprint bijvoorbeeld naar 100 km/u in 4,0 seconden en stoomt door tot een topsnelheid van 318 km/u. Dat is respectievelijk 0,3 seconden en 15 km/u trager dan de W12. Zijn roffel klinkt net wat brutaler daar waar de twaalfcilinder zoetgevooisder is, hij stuurt een fractie vlotter in, voelt even stabiel maar net iets minder zwaar aan op de neus. Maar opnieuw: het gaat om details.
Als het allemaal net wat minder snel vooruit moet gaan, kun je met deze V8 even effortless ontspannen rijden. De achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling laveert zonder moeite door de verzetten, de luchtvering filtert rimpelloos de oneffenheden in het wegdek, en het monumentale koppel staat steeds paraat. Ook in deze V8 is het dus optimaal genieten van alle luxe die deze Bentley Continental GT te bieden heeft.
Prijzen
Voor de Continental GT met V8 vraagt Bentley minstens 222.156 euro. Dat is uiteraard een flinke smak geld, en wordt nog meer wanneer je je laat gaan in de optielijst. Ons testmodel was bijvoorbeeld voorzien van bijna 95.000 euro aan opties, waarvan bijna 30.000 euro alleen al naar de 22-duimsvelgen en de remschijven uit koolstofvezel ging... Shop je binnen de Volkswagen-groep bij stalgenoot en technische zielsverwant Porsche, dan koop je de 630 pk sterke Panamera Turbo S voor zo’n 194.000 euro met nog wat shoptegoed voor de optielijst.
Conclusie
De V8 mag dan wel de basismotor zijn bij de Continental GT, het gaat allerminst om een instapmotor. De achtcilinder scheelt niet alleen qua prijs en verbruik een kleine slok op de borrel, hij hoeft qua vermogen en prestaties nauwelijks onder te doen voor de W12. Het grand tourer-karakter van deze Bentley Continental GT blijft moeiteloos bewaard.