Wacht even, is de Mulsanne niet het opperhoofd van Bentley? Correct! Tot voor kort toch. Want de Mulsanne wordt in alle stilte uitgefaseerd. Enerzijds omdat SUV Bentayga tegenwoordig het merendeel van de verkoop op zich neemt, anderzijds omdat zowel Flying Spur als Mulsanne in het gamma hebben staan misschien wel wat te veel van het goede was.
Gespierde daadkracht
Want die Flying Spur, die kroop doorheen zijn generaties steeds dichter naar de Mulsanne. De nieuwe derde generatie is dan ook niet meer het kleine broertje van Mulsanne maar wel een imposante limousine van jewelste. Enerzijds door zijn forse dimensie van 5.3 meter, anderzijds door zijn styling.
De eerste twee generaties kon je namelijk nooit écht klassieke schoonheden noemen. Generatie drie mag echter zijn eigen designtaal hanteren en dat doet ‘m wonderen. De huidige Flying Spur valt onnoemelijk fraai op het netvlies en straalt met zijn gespierde lijnen daadkracht uit.
Luxueuse ontsnapping
Een luxelimousine is echter maar zo indrukwekkend als zijn interieur. Wel, deze Flying Spur teleporteert je ook binnenin naar een andere wereld. Zo grimmig de financiële malaise die momenteel over onze aardbol trekt, zo luxueus de afwerking binnenin. Enkel de beste materialen leken goed genoeg voor deze Flying Spur en dan nog werd er gekeken of het niet beter kon.
Zowel voor- als achteraan kom je daardoor in een unieke creatie terecht. Want een Mercedes-Maybach mag dan eveneens een luxelimousine zijn om u tegen te zeggen, het dashboard ken je ook al wel wat vanuit een E-Klasse. Het interieur van deze Flying Spur is echter compleet uniek. Ook al deelt hij technische componenten met Audi en Porsche.
Met schoonheid
Strijk je neer in één van de twee fauteuils achteraan, dan merk je allerminst dat deze Flying Spur genen deelt met pakweg de Porsche Panamera. Dit is op en top tot rust komen. Met zachte kussens, zachte materialen en geen streepje plastiek in de verste verte te bekennen. Toch is er plaats voor schermpraal, want centraal prijkt er achteraan een soort van mini-tablet waarmee je zowat alles in de auto kan aansturen. Zelfs het logo vooraan op de motorkap laat je wegschuiven met een druk op die tablet. Een gimmick - die nota bene werd gestolen van Rolls-Royce - maar wel eentje die illustreert hoe decadent deze Flying Spur is.
En als het uiterlijk of het interieur je nog niet heeft kunnen overtuigen, dan doet de motor voorin dat wel. Een romige V6 of potente V8? Denk opnieuw, want vooraan prijkt een W12. Een motor waarvan Youth for Climate het spontaan benauwd krijgt. Ook bij Bentley beseffen ze trouwens dat het einde in zicht is voor die 6-liter W12. Al wil het merk in schoonheid eindigen.
Als een EV
Die laatste zwanenzang voor de W12 doet het met 635 pk en 900 Nm koppel. Zonder discussie indrukwekkend cijfers. Want er zijn sportwagens die het met minder moeten stellen. Al zorgt het blok in deze Flying Spur vooral dat er steeds kracht te over is. Je wil het niet gebruiken… maar als het moet tik je in amper 3.8 seconden de honderd aan.
Al is het vooral de stortvloed aan koppel die wonderwel past bij deze Flying Spur. Je glijdt als het ware door het landschap. Met zoveel isolatie, dat je Bentley er bijna van zou betichten dat deze Flying Spur stiekem al een elektrische auto is. Ook indrukwekkend: je kan desgewenst - relatief - sportief met deze Flying Spur rijden, met dank aan het nagelnieuwe chassis met achterwielsturing en de door een 48 volt netwerk gestuurde anti-rolstangen en luchtveren. Wil je echter sportief rijden met deze Flying Spur? Natuurlijk niet…
Wat kost dat?
Het is bijna vulgair om te moeten vragen naar de prijs, want geen enkele Bentley-eigenaar zal daar van wakker liggen. De gewone sterveling wil dit uiteraard graag weten. Daarom: de Flying Spur heeft een instaprijs van 218.000 euro. Let wel, Bentley laat je geen standaardmodel bestellen. Want een Bentley hoor je naar je smaak te zetten. Dat de prijzen daardoor wel eens richting de 400.000 euro durven lopen? De sky is the limit!
Met zijn prijs parkeert de Flying Spur zich op de countryclub tussen Mercedes-Maybach en Rolls-Royce Phantom. Niet onterecht, want deze Flying Spur voelt een stuk specialer aan als een Maybach maar is niet zo overdreven als een Rolls-Royce. Stiekem is deze Flying Spur er eentje voor de connaisseurs. Rijke kenners, dat dan weer wel.
Conclusie
Hoewel de Flying Spur ooit zijn carrière begon als geforceerd broertje van de Continental GT, is de huidige generatie uitgegroeid tot een zelfstandige en vooral imposante limousine. De Volkswagen Group beschikt over enkele van de meest indrukwekkende technologieën en slimme ingenieurs. Deze Flying Spur is de culminatie van dat vakmanschap.