Uiterlijk maakt de Bentley Mulsanne volledig komaf met de oude tijd, waar je naar het logo moest kijken om het verschil te zien tussen een Bentley en een Rolls Royce. We behoudt de Mulsanne enkele heel typische Bentley-trekjes, zoals de imposante koffergreep zoals uit de limousines uit de jaren ’50 en ’60.
Nobel
Met een lengte van 5,57 meter, een breedte van 2,2 meter en een hoogte van bijna 2 meter, is de Bentley Mulsanne imposant, zonder log te ogen. Hij is majestueus en charismatisch, maar ook relatief discreet. In het verkeer glijdt hij vrij onopgemerkt voorbij, en waarschijnlijk is dit de hoofdreden om hem te verkiezen boven een Rolls Royce.
Aan boord beland je een in een wereld waar de afwerking van een hogere orde is, de luxe schier eindeloos lijkt en je bij elke aanraking het woord finesse in de mond neemt. De materiaalkeuze mag dan wel van een bovenaards niveau zeggen, datzelfde kan je niet zeggen van de afwerking. Zoals vroeger de Rover, tot zelfs de Aston Martins en Jaguars: wanneer het over Britse assemblage gaat, moeten we toch nog steeds onze eisen over de kwaliteit naar beneden bijstellen. Dat is jammer. Terwijl sommige merken beetje bij beetje van dat imago verlost raken, hebben andere nog een flink stuk weg af te leggen. Zo kan ik me niet herinneren dat ik al ooit in een Bentley stapte (Continental GT, Arnage, Flying Spur) zonder ergens een storend geluid waar te nemen tijdens de rit.
En ja hoor, ook nu weer. Bij de minste onregelmatigheid in het wegdek – zo hebben we er wel een paar in België – steeg van ergens boven mijn hoofd een irritante ‘tik-tik-tik’ op. Zelfs met de gestuurde ophanging in de meest comfortabele stand – denk: allerdikste hoofdkussen dat ze in het Marriott kunnen bieden – bleef het geluid terugkeren. Jammer, voor een auto waarin je vooral van de stilte wilt kunnen genieten, met enkele tonen van de V8 er bovenuit.
Je zou kunnen zeggen dat het bij de charmes van een Britse auto hoort. Maar een dergelijke misser verliest veel van zijn charme wanneer je ziet dat hij – beladen met opties – tegen 380.000 euro aantikt. Het deed me ook denken dat in een Mercedes S 63 AMG – zoals we die recent nog testten – je dit nooit zou tegenkomen. Die is beladen met veiligheidssnufjes waar men bij Bentley maar van kan dromen, en wie wat voorzichtig doet komt met 200.000 euro toe.
Verre reizen
Goed, deze tekortkoming doet niets af aan zijn sublieme kwaliteiten als limousine. Niet alleen van op de achterbank, maar ook als chauffeur. Daar speelt zijn legendarische motor een voorname rol in. De 6.75 liter V8 (6 ¾ in Bentley-termen) is sinds 1959 onophoudelijk verfijnd. Hier zijn er twee turbo’s bijgekomen, die het vermogen op 512 pk brengen en het koppel op liefst 1.020 Nm.
.Hoewel Bentley het over een GT heeft, vertoont de Mulsanne niet de minste sportieve ambities. Hij voelt snel aan, maar niet explosief. Nochtans haspelt hij de spurt naar 100 in 5,3 seconden af. Alleen voelt dat zo niet aan. Wie een bocht probeert aan te snijden zoals je dat in Le Mans zou doen, merkt dat de voortrein en de 21-duimswielen krachttoeren moeten houden om de 2.685 kg zware Mulsanne in het juiste spoor te houden. Maar dan heb je het karakter van deze auto niet goed begrepen. Ver en lang reizen zijn z’n doelen.
Is hij de moeite? Ja, wanneer je op zoek bent naar iets met meer uitstraling dan een S-klasse. Al moet je dan wel verzaken aan diens buitengewoonlijke afwerking. Moest de garage nu eens snel in staat zijn om komaf te maken met dergelijke tekortkomingen?