Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Bentley Mulsanne Speed – Zoals Bugatti al zei…

Nadat eerder al de Continental GT en de Flying Spur een sportieve behandeling kregen, vond Bentley nu de tijd rijp om van de Mulsanne een Speedmodel uit te brengen. Speed is in elk geval de juiste omschrijving.

Je moet geen groot connaisseur zijn van auto’s om te begrijpen dat de Speedfilosofie geënt is op meer vermogen, meer snelheid en meer sportiviteit dan de basis-Bentleys. Deze test maakt duidelijk dat ‘sportief’ hier een woord is dat je anders moet invullen. Maar ‘Speed’, dat aspect maakt hij helemaal waar.

Alles volgens plan

Onze vorige kennismaking met de Mulsanne is nu iets meer dan een jaar oud. We waren zeer te spreken over de luxueuze Bentley, maar wat ons vooral bijbleef waren de parasitaire kraakjes in het interieur die gewoon onvergeeflijk zijn voor een auto met dit statuut. Het rijden had ook geen enkele link meer met de roem van een constructeur die meermaals Le Mans gewonnen heeft. We waren dus op onze hoede toen we de sleutels van de Bentley Mulsanne Speed kregen, maar de twijfels waren snel verdwenen. In elke auto waarin we werden rondgereden en in elke auto die we zelfs konden testen, was de afwerking perfect. Het comfort is buitengewoon en eigenlijk stap je in een cocon die je eigenlijk niet meer zou willen verlaten. Het is exact zoals u het zich voorstelt, en zelfs nog wat beter.

Prikkelbaar

De prestaties van deze Mulsanne doen natuurlijk ook veel. Oh lieve God, wat is deze 2.685 kilo zware Mulsanne snel uit de startblokken. De V8 6 ¾ liter biturbo komt aan 537 pk en liefst 1.100 Nm koppel, dat is 25 pk en 80 Nm meer dan de gewone Mulsanne. Op papier lijkt het verschil klein, maar het aanvoelen achter het stuur is compleet anders in de Speed dan in de klassieke Mulsanne. Andere afstellingen van de elektronica vormen de verklaring.

Hij reageert bijzonder geprikkeld op een duw op het gaspedaal. De Bentley Mulsanne Speed reageert verbluffend levendig en heeft aan een seconde voldoende om vooruit te springen. Dan hebben we de achttraps automaat nog niet eens in de sportstand gelegd. Wanneer we dat doen, wordt het helemaal te gek. De automatische versnellingsbak is overigens perfect. Hij kiest bliksemsnel een versnelling, en kiest nooit fout. Het gevolg: 0-100 in 4,9 seconden. Dat is maar 0,4 seconden beter dan een gewone Mulsanne, maar het plezier dat je bij de acceleraties en hernemingen ervaart is tien keer beter. Zoals dat hoort bij een Bentley, is de Mulsanne Speed ook een limousine met standing, die deze karaktertrek even makkelijk aantrekt als een comfortabele badjas.

Niet sportief

Leuk dus, en we volgen met plezier de hele filosofie. Tot Bentley het woord sportief in de mond neemt. Een sportwagen van 3 ton, dat kon nog in de jaren ’30, toen de rails van de chassis nog echt van de spoorwegen kwamen. Het was Ettore Bugatti die volgens de legende toen al zou gezegd hebben dat de Bentleys de snelste camions ter wereld waren. Een punt dat de Bentley Mulsanne Speed nu nog bevestigt. Wanneer we met overtuiging een moeilijker parcours aansnijden, dan kunnen de 21

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Bentley Flying Spur W12 review 2020

Bentley Flying Spur W12: Vliegende weelde

Autotests · Bentley

Test: Bentley Bentayga diesel Mulliner – Levensgenieter

Autotests · Bentley

Test: Bentley Continental GT W12 – Is dit de eersteklascoupé?

Autotests · Bentley
Ontdek meer