De omschakeling van een achterwielaangedreven BMW 1-reeks naar de nieuwe voorwielaangedreven 1-reeks valt makkelijk uit te leggen. Wie de oude 1-reeks kende, zal diens pure rijdynamiek missen. Wie de oude 1 nooit reed, zal de nieuwe 1-reeks ook dynamisch vinden.
Waarom?
Waarom veranderde BMW het geweer van schouder? Heel eenvoudig: besparingen. BMW ontwikkelde speciaal voor de Mini een voorwielaangedreven onderstel. En speciaal voor de 1-reeks had het een eigen achterwielaangedreven platform. Nu dient één platform voor beide modellen. Tel uit die winst. Er valt eigenlijk geen speld in te brengen dat dit een zinnige beslissing is. Er zijn ook tal van voordelen. De oude 1-reeks was leuk, maar ook een behoorlijk krappe auto. Dat heeft BMW weggewerkt door enerzijds de 1-reeks vooral in de breedte te doen groeien, maar omdat er geen transmissietunnel meer is, ontstaat er meer ruimtegevoel in het interieur. Waar de 1-reeks voorheen vooral een auto voor kenners was, weet BMW het verhaal nu breder te trekken. De BMW 1-reeks is nu echt een ‘premium-Golf’ geworden, waarvoor je stevig meer moet betalen, maar ook echt een premium product in handen krijgt dat iedereen die deze klasse gewend is een goed gevoel zal geven.
Driecilinder
De 118i beschikt over een 1,5-liter driecilinder benzinemotor die over 140 pk en 220 Nm beschikt. Dankzij zijn variabele turbo voelt hij in elke versnelling vlot aan, met dank aan zijn lage gewicht. Leeg weegt hij net geen 1,3 ton. Hierdoor sprint hij in 8,5 seconden naar 100 km/u, een meer dan behoorlijk prestatieniveau. BMW heeft hem uitgerust met de manuele zesbak, de standaardkeuze. Vermoedelijk om zijn dynamiek te onderstrepen, maar vermoedelijk is de achttrapsautomaat zijn meerprijs meer dan waard. Uit de Mini herkennen we de snelle stuurrespons. De 1-reeks heeft niet het kartgevoel van de Mini, maar leert zich kennen als een meer volwassen Mini: competent en snel. Anders dan vroeger, maar het blijft leuk achter het stuur.
Windgeruis
Deel van dat volwassen karakter is de doorgedreven isolatie van de motor. Die hoor je in de praktijk nauwelijks, hoogstens af en toe een driecilinderbrom in de hoge toeren. Maar de grote zijspiegels veroorzaken wel flink wat windgeluid, en ook de isolatie van rijgeluiden is iets minder. Het zijn de enige minpunten die we uit deze test onthouden. De nieuwe BMW 118i blijkt erg zuinig in de praktijk, we tekenden 6,5 l/100 km op en kwamen tijdens de zuinigheidsrit zelfs in de buurt van 5 l/100 km.
Opties
Het nieuwe multimediasysteem maakt deel uit van een business pack (+2.880 euro) dat ook de digitale cockpit omvat. Waarmee we bij het klassieke BMW-verhaal aanbelanden. Waar de basisprijs van 27.205 euro je nog met een gevoel laat dat je de sprong wel kan wagen, loopt de eindfactuur na opties makkelijk op tot meer dan 33.000 euro. En een ‘naakte’ BMW 118i blijft in deze nog wel heel naakt. Die strategie is dan weer niet veranderd.
BMW | 118i |
---|---|
Motor | Driecilinder turbobenzine, 1.499 cc |
Pk | 140 pk bij 4.600 – 6.500 opm |
Nm | 220 Nm bij 1.480 – 4.200 opm |
0-100 km/u | 8,5 sec |
Top | 213 km/u |
Verbruik (gecorreleerde NEDC) | 5,0 l/100 km |
Testverbruik | 6,5 l/100 km |
CO2 (gecorreleerde NEDC) | 6,5 l/100 km |
Prijs | 27.205 euro |