Er is al veel inkt over gevloeid, onder meer ook bij ons: de huidige generatie van de BMW 1 Reeks drijft niet langer de achterwielen aan, maar de voorwielen. Heiligschennis voor sommigen, interessante schaalvoordelen voor het Beierse merk. Voor de burgerlijke modellen kun je het hen ook niet echt kwalijk nemen. Maar voor de sportieve modellen?
Van gedachten veranderd
München hield het niet alleen bij een koerswissel. De beruchte zes-in-lijn met een romiger karakter dan een cappuccino is er dan wel niet meer, maar in plaats daarvan krijgen we wel meer sportieve varianten. Zo reden we eerder al met de ‘bescheiden’ BMW 128ti en die wist ons wel te charmeren. Hoog tijd dus om de versie te testen die niet alleen de krachtigste sportieve variant is, maar tegelijk ook de krachtigste variant van het 1 Reeks-gamma.
Als je de 1 Reeks kent, dan zijn de elementen van de aandrijflijn niet uitzonderlijk: voorin zit dezelfde 2.0-viercilinder turbobenzine als in de 128ti, maar nu bedraagt het vermogen 306 pk. Hij is nog steeds gekoppeld aan een achttrapsautomaat, maar de extra paarden worden via een Torsendifferentieel met beperkte slip naar de vier wielen gestuurd.
Een zeker ‘je ne sais quoi’
De basiselementen breken misschien geen potten, maar dat wil niet zeggen dat je er niet het onderste uit de kan mee kunt halen. Zo ook bij deze M135i. De motor bruist van energie en dankzij de xDrive-vierwielaandrijving haalt deze hot hatch 100 km/u in amper 4,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Uiteraard moet je dat vermogen en die prestaties aan de buitenkant kunnen aflezen. Die sportieve looks zijn voor de meeste kopers misschien zelfs nog belangrijker dan wat er eigenlijk onder de kap zit. De M135i krijgt dus specifieke zijschorten, een voorbumper en radiatorrooster met eigen accenten, en een achterbumper met dubbele uitlaat. In de wielkasten is er standaard plaats voor 18-duims lichtmetaal. In het interieur zijn er dan weer geen grote verschillen, op enkele blauwe accenten en een sportstuur na.
Bijzonder efficiënt
BMW paste vorig jaar een lichte update toe en zegt dat die de hot hatch scherper heeft gemaakt. De wielvlucht van de vooras werd geoptimaliseerd, de ophangingsonderdelen opnieuw ontworpen en de schokdemping aangepast. Het resultaat is eerlijk gezegd niet dag en nacht verschil met die andere sportieveling op hetzelfde chassis, de M235i Gran Coupé.
Wel stellen we vast dat efficiëntie primeert in het rijgedrag. In eender welke bocht en tegen eender welke snelheid trekt de M135i probleemloos zijn plan. Zonder schuivers vooraan of achteraan. Bijzonder efficiënt, absoluut, maar wij blijven wat op onze ‘Freude am Fahren’-honger zitten. De nogal stugge ophanging helpt de prestaties, maar compromitteert wel het dagelijkse rijgedrag. De adaptieve ophanging is dus een aanrader.
Prijzen
Die vind je terug in de optielijst en in de prijslijst. Met 53.200 euro is de BMW M135i trouwens de duurste variant bij de compacte Beiers. Het prijsverschil met die andere sportieve versie, de 128ti, bedraagt 6.950 euro.
Conclusie
De BMW M135i is niet langer de dekselse speelvogel van weleer. Als je niet naar het verleden maar naar het heden kijkt, dan zie je wel een karaktervolle hot hatch die je genadeloos efficiënt van punt A naar punt B brengt.