De BMW 2-reeks Gran Coupé deelt geheel volgens de regels van de logica zijn onderstel met die nieuwe 1-reeks… en dus ook met de Mini. Dan weet u voldoende: ook hier spreken we over voorwielaandrijving. Alleen, alleen: had BMW niet gezworen dat de nieuwe 2-reeks Coupé achterwielaandrijving zou behouden? Ja, toch wel. Maar de Gran Coupé is niet de Coupé. Hoe moeilijk het ook is om volgen: de 2-reeks Coupé zal het achterwielaangedreven onderstel van de 3-reeks gebruiken.
Geen verrassingen
Identiek onderstel, en ondanks een ander uiterlijk ook dezelfde wielbasis als in de 1-reeks. De BMW 2-reeks Gran Coupé is in zijn geheel wel wat langer, omdat hij zowel aan de voorbumper als achteraan wat is uitgerokken. Hierdoor krijgt hij een grotere koffer, die meer op gezinsmaat gesneden is met zijn 430 liter. Net als zijn kleine broer betekent het ontbreken van een transmissietunnel dat je achteraan over meer ruimte beschikt. Goed, dat maakt een lange reis nog geen comfortabel avontuur, maar voor een ritje naar de cinema met vijf vrienden beschik je over meer dan voldoende beenruimte.
De rest van het interieur laat zich eenvoudig samenvatten: een kopie van de 1-reeks. Hetzelfde dashboard, dezelfde digitale, goed leesbare tellers, het bekende met kunstmatige intelligentie verrijkte multimediasysteem met tal van onlinemogelijkheden. En natuurlijk ook die uitstekende afwerkingskwaliteit. Op alle vlak dus een echt premiumproduct, met natuurlijk een navenante factuur die nog stevig kan oplopen naarmate je in de optielijsten duikt. Ook hier: geen verrassing.
Trouw aan diesel
Wat motoren betreft, neemt de 2-reeks Gran Coupé het dieselaanbod van de 1-reeks over: 216d (3 cilinder, 1,5 liter, 116 pk, 4,6 l/100 km, 120 g CO2/km), 220d (4 cilinder, 2-liter, 190 pk, 4,9 l/100 km, 129 g CO2/km), en vanaf de zomer ook een 218d met 136 en 150 pk. Bij de benzines zien we de 218i met 1,5-liter driecilinder met 140 pk, waar de M235i xDrive de 2-liter viercilinder krijgt met 306 pk en 450 Nm, te verdelen over de vier wielen. Op de 218i en 218d met manuele zesbak na, krijgen alle versies een automaat.
Comfort
BMW benadrukt dat hun auto vooral een stijvolle vierdeurs coupé moest worden voor voornamelijk jonge gezinnen die een comfortabele wagen zoeken. Die taak vult de 2-reeks Gran Coupé ook perfect in. Dat merken we eerst en vooral aan de 220d, die beschikt over wat volgens ons de stilste diesel van het moment is. Mercedes: er is werk aan de winkel. Idem wat de filtering van ophanging betreft: erg comfortabel, maar nog voldoende strak om het sportieve gevoel over te brengen dat je verwacht in een BMW.
Natuurlijk, nu het de voorwielen zijn die het vermogen aansturen, is het sportieve gevoel niet meer hetzelfde van vroeger. Maar we merken wel hoe de 2-reeks toch iets beter lijkt te doen dan we ons herinneren uit de 1-reeks. Misschien omdat we hier over een betere testroute konden rijden. In de 2-reeks Gran Coupé zijn we nog meer onder de indruk van de manier waarop de voortrein aan het asfalt kleeft op bochtige wegen. De achtertrein voelt ook levendiger aan. Misschien speelt hier het bijkomende gewicht mee dat hoort bij een langere auto. In elk geval, wanneer je in de bocht de voet van het gas haalt, stuurt hij snediger in dan de 1-reeks. Niet om de vorige 2-reeks te doen vergeten, maar het is toch enige troost dat deze 2-reeks Gran Coupé wat rijden betreft toch ook iets te bieden heeft.
We reden ook de M235i xDrive. Daarvan kunnen we zeggen dat hij bijzonder efficiënt rijdt dankzij de vierwielaandrijving en de afstellingen van zijn onderstel. Bovendien beschikt hij over een heerlijke motor. Die gaat gewillig aan vanop elk toerental en werkt goed samen met de automaat. De motor voelt steeds krachtig maar nooit overweldigend aan, zodat ook een minder ervaren bestuurder hier moeiteloos rijplezier vindt. Alleen hadden we zonder de ‘sound engineering’ kunnen leven, de kunstmatige versterking van het rijgeluid via de speakers. Een karikatuur van het echte werk, gelukkig kan je dit systeem uitschakelen.
Eens je over de schok van de voorwielaandrijving heen bent, blijft een erg aangename 2-reeks Gran Coupé over. Hij is comfortabel, maar blijft dat beetje fun in zich hebben. Alleen zijn we er niet zeker van dat hij genereuzer is in die fun dan zijn gedoodverfde rivaal: de Mercedes CLA. We geven toe: dat is een beetje als een debat over Apple of Android. Wie van de ene houdt, haat de andere. Aan u de keuze.
De BMW 218i Gran Coupé heb je al vanaf 30.150 euro.
BMW | 220d Gran Coupe |
---|---|
Motor | viercilinder turbodiesel, 1.995cc |
Pk | 190 pk bij 4.000 opm |
Nm | 400 Nm bij 1.750-2.500 opm |
0-100 km/u | 7,5 seconden |
Top | 235 km/u |
Verbruik (WLTP) | 4,9 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 129 g/km |
Prijs | 38.850 euro |