In 2014 verraste BMW vriend en vijand met de 2 Reeks Active Tourer. Een monovolume met vijf en zeven zitplaatsen (als langere Gran Tourer), die bovendien nog eens op het voorwielaangedreven Mini-platform stond: het was voor de merkpuristen even slikken. Maar de Beiers hadden goed naar de concurrentie uit Stuttgart gekeken: daar lokte de Mercedes B-Klasse al een tijdje heel wat nieuwe klanten naar het merk.
Succesmodel
En jawel, ook de BMW 2 Reeks Active Tourer en Gran Tourer bleken het ideale lokmiddel voor zogenaamde conquest customers, klanten die voor het eerst bij BMW kwamen shoppen. Meer zelfs: een groot deel van de 430.000 klanten van de vorige generatie bleken in marketingtermen silveragers te zijn, kopers wier kinderen het huis uit waren, die misschien zelfs al kleinkinderen hadden, die een makkelijke instap zochten en die vooral meer budget te besteden hadden. Ideaal voor het premiumsegment dus.
Het is dus geen verrassing dat BMW ons vandaag de tweede generatie van zijn Active Tourer voorrijdt. Ook nummer twee staat op het UKL-platform, het voorwielaangedreven platform dat vooral Mini gebruikt, maar BMW onder meer ook bij de 1 Reeks en X1 toepast. Deze nieuwe generatie krijgt wel een flink geüpdatete versie van dat platform, om onder meer hybride integratie makkelijker te maken en de meest recente rijhulp aan te kunnen bieden.
Inspiratie van de iX
Opmerkelijk genoeg spelen de Beiers voor generatie twee de crossoverkaart, maar laat je niet van de wijs brengen: ook deze Active Tourer is nog steeds vooral monovolume. De grotere Gran Tourer met zeven zitplaatsen krijgt geen opvolger, maar in ruil heeft BMW de nieuwe Active Tourer iets groter gemaakt. Om precies te zijn: zo’n 3 centimeter langer (tot 4,39 meter), 2 centimeter breder (1,82 meter) en 2 centimeter hoger (1,58 meter). De wielbasis bleef met 2.670 millimeter ongewijzigd, maar de spoorbreedte nam vooraan en achteraan wel toe.
Visueel zet deze tweede generatie het lijnenspel van nummer één voort, maar niet zonder ook hier een stevig radiatorrooster te introduceren. BMW kan het toch niet helemaal laten... Ook de lichtblokken volgen het huidige designhandboek uit München, terwijl in profiel de snel stijgende gordellijn opvalt, net als de verzonken deurgrepen en de uitgesproken heuplijn van de flink grotere iX. Ook de aerodynamica werd niet vergeten: een actieve luchtflap in de voorbumper, luchtgeleiding en doordacht spoilerwerk zorgen voor een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. Behoorlijk laag voor een monovolume.
Hallo draaiknop?
Binnenin breekt BMW brutaal met de vorige generatie. Het dashboard is minimalistisch getekend en wordt gedomineerd door het Curved Display, dat je ook kent van de iX en i4 en dat het instrumentenpaneel (10,25 duim) en infotainmentscherm (10,7 duim) naadloos met elkaar verbindt. Bedienen doe je dat infotainment trouwens met je stem of met het touchscreen: BMW heeft de iDrive-draaiknop op pensioen gestuurd. Jammer dat evolutie niet altijd vooruitgang betekent: die draaiknop vinden wij nog altijd ettelijke keren handiger dan een aanraakscherm. Op de ‘zwevende’ middenconsole prijken nu enkele knoppen voor onder meer de rijmodi, en een kleine keuzehendel voor de automatische versnellingsbak.
Onder die middenconsole hebben de Duitsers een handig opbergvak voorzien, want daar blinkt de Active Tourer nog steeds in uit: ruimte. Vooraan vind je comfortabel plaats in een ontspannen rijpositie, en ook achteraan is er voor hoofd en ledematen geen gebrek. Bovendien is de achterbank ook nu weer verschuifbaar, over een lengte van 13 centimeter, en de rugleuning verstelbaar. Op die manier breid je de kofferruimte uit met tot 90 liter in totaal. Niet dat die flink groter werd: 470 liter voor de instapversies, 415 liter voor de milde hybrides en 406 liter voor de plug-inhybrides.
Later aan de stekker
Debuteren doet deze nieuwe BMW 2 Reeks Active Tourer met vier motoren: drie benzineblokken en een diesel. De instapversie is de 218i, een 136 pk sterke 1.5-driecilinder. Daarboven staat de 220i, die met milde hybride ondersteuning 170 pk uit diezelfde 1.5 puurt. In afwachting van de plug-inhybrides is de voorlopige topversie de milde hybride 223i, een 218 pk sterke 2.0-viercilinder. De 218d is tot slot een 2.0 viercilinder van 150 pk zonder milde hybride ondersteuning. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling.
Vanaf de zomer krijgen die vier motoren het gezelschap van twee stekkerhybrides: de 225xe, goed voor in totaal 245 pk, en de 230xe, die maar liefst 326 pk sterk is. Beide plug-inhybrides combineren een driecilinder op de voorwielen met een elektromotor op de achterwielen. De batterij wordt flink groter vergeleken met de eerste generatie van de 225xe Active Tourer: 16,3 kWh, waarvan je 14,2 kWh concreet kunt gebruiken.
Piekerige driepitter
Wij reden onze testrit met de 220i, die in 8,1 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 221 km/u bereikt. BMW heeft opnieuw zijn best gedaan om de driepitter gedempt te doen klinken: je hoort hem alleen als je hem echt aanspreekt. Die driecilinder maakt pas echt vaart wanneer zijn koppel vanaf 1.500 tpm volledig wordt vrijgegeven (280 Nm), maar het milde hybride zetje helpt het gat onderin de toeren wel wat op te vangen. Alleen de combinatie met de Steptronic-zeventraps loopt niet altijd even gesmeerd.
Als je wegblijft van de grootste velgmaten – die lopen op tot 18 en 19 duim – en van de M-sportophanging heeft BMW een mooi compromis gevonden tussen rijcomfort en koetswercontrole. Het stuur is verrassend licht en gevoelloos, maar de Active Tourer laat zich uiteindelijk wel stabiel en precies in de bocht plaatsen. Met dank aan de ARB-technologie van de 1 Reeks, die het doorslippende voorwiel sneller afremt en daardoor onderstuur meteen de kop indrukt.
Prijzen
BMW zet zijn 2 Reeks Active Tourer in de catalogus vanaf 34.250 euro (218i Active Tourer). ‘Onze’ 220i Active Tourer kost amper 1.000 euro extra en zet daar bovendien lagere uitstoot- en verbruikcijfers voor in de plaats. Het prijskaartje loopt naar goeie BMW-gewoonte natuurlijk wel nog op als je in de optielijst duikt. Zijn grootste concurrent is opnieuw de Mercedes B-Klasse, die een vanafprijs van 36.179 euro voorlegt. Het equivalent van de 220i Active Tourer is de B 200, met een beginfactuur van 40.414 euro.
Conclusie
Deze nieuwe BMW 2 Reeks Active Tourer borduurt voort op de kwaliteiten van zijn voorganger: een moduleerbaar interieur, een prettig rijgedrag en helaas ook een hoge factuur. Voor particuliere kopers is de 220i de meest interessante motor in het aanbod. Professionele kopers wachten wellicht nog liever even tot de zomer, tot de komst van de plug-inhybrides.