Zakelijke klanten die de komende jaren 3 Reeks willen blijven rijden zullen zonder pardon door worden verwezen naar de plug-inuitvoering. BMW komt die tijdelijke vraag nu al tegemoet door naast de 330e een lager gepositioneerde 320e te lanceren. Of die als Touring weet te overtuigen?
18d’ke doen
Met de nieuwe 3 Reeks Touring heeft BMW een auto in haar rangen staan die kan schermen met een fraai design, fantastisch chassis en meer snufjes dan de gemiddelde smartphone. Het is dus meer dan logisch dat BMW de 3 Reeks ook de komende jaren nog relevant wil houden. Waardoor het merk niet rond een plug-inaandrijving kon.
Zo heb je al geruime tijd de 330e in de cataloog. Die koppelt een 184 pk (300 Nm) sterke 2-liter viercilinder turbobenzine aan een elektromotor van 113 pk (265 Nm) en een accu van 12 kWh. Goed voor een systeemvermogen van 292 pk en 420 Nm koppel. Vanaf nu is er echter ook de 320e. Een uitvoering die exact dezelfde motoren en accu gebruikt maar softwarematig gecastreerd wordt. Zo daalt het vermogen van de benzinemotor naar 163 pk, blijven elektromotor en accu identiek en bedraagt het systeemvermogen een door software gelimiteerde 204 pk en 350 Nm koppel.
Voor de CO2?
Je zou dus denken dat het bestaan van de 320e een CO2-technische reden kent. Wel, ook hier wordt het wat vaag. Want neem je er de specificaties bij, dan zal je zien dat een 330e Touring in de basis een CO2-uitstoot van 31 g/km voor legt. De 320e? 33 g/km! Begrijpen wie begrijpen kan. Oké, de 320e zal dan wel riant goedkoper zijn dan de 330e? Met een prijsverschil van zo’n 3.000 euro voor de Touring is ook dat relatief. Niet in het minst omdat een 320e Touring kaal al 50.800 euro kost. Kortom; de 320e rekt je optiebudget met zo’n 3.000 euro uit. Waardoor je net genoeg geld hebt voor metaalkleur en een lederen interieur.
Ach kom, we zijn wat streng voor deze 320e Touring. Want leg je er de duiten voor neer, dan is het een extreem aangename auto om in te vertoeven. Meer nog, de optiepolitiek van BMW lijkt tegenwoordig wat ingedijkt. Want je moet nog geen 7.000 euro opleggen om een zo goed als full-option exemplaar buiten te rijden! Dat een fiscaal interessante 3 Reeks tegenwoordig bijna 60.000 euro kost, dat is een andere discussie natuurlijk. De concurrentie doet het alvast niet beter. Zelfs bij Peugeot ben je dik 50.000 euro kwijt voor een 508 SW PHEV.
Op z’n adem
Genoeg gezanikt over de prijs, hoe rijdt zo’n gemuilkorfde 330e? Wel, we zouden willen zeggen dat je het vermogensverschil niet voelt maar dan zouden we liegen. De 320e Touring schiet vlot uit de startblokken maar is eenmaal op snelheid nogal snel zonder adem. Vooral op de autostrade is er weinig overschot in de aandrijflijn. Geef toe, dat staat toch wat haaks op het “Freude am fahren” imago van BMW?
Met zijn sprint naar de honderd van 7.9 seconden is hij ook merkelijk trager dan de 330e die zijn tripje naar de honderd aflegt in amper 5.9 seconden. Nu goed, op gewestwegen en in een stedelijke omgeving kwijt deze 320e zich perfect van zijn taak. De nieuwe generatie 3 heeft een indrukwekkend evenwicht gevonden tussen comfort en sportiviteit op vlak van ophanging. Weerom: vervelend dat het aandrijfgeheel niet mee kan spelen op vlak van sportiviteit.
Bepekte range
Geen vrees, we zijn niet vergeten dat het hier over een plug-in gaat! Hoe kwijt de 320e zich van zijn taak op elektrokracht? Hoewel BMW een elektrische range van dik 50 km voor legt, kwamen wij tijdens onze testweek vaak niet verder dan 35 kilometer. Als je weet dat de Belg gemiddeld 40 kilometer per dag rijdt… ja, dan kom je er dus net niet puur op elektrokracht. Al hangt dat allemaal van je persoonlijke verplaatsingen af natuurlijk.
In zijn elektromodus is de 320e lekker fluisterstil en comfortabel. De 113 pk sterke elektromotor is echter vaak niet sterk genoeg om de 1.8 ton van de Touring vlot in beweging te zetten waardoor de verbrandingsmotor zich al snel mee in de strijd werpt. An sich niet erg maar het zorgt er voor dat je zo goed als onmogelijk een rit kan afleggen puur op elektrokracht. Qua verbruik bleven we mooi onder de 4.5 l/100 km benzine. De accu van 12 kWh kan je trouwens opladen aan een maximale snelheid van 3.7 kW.
Verdict
De huidige 3 Reeks is een dijk van een auto maar gooit als fiscaal vriendelijke 320e veel van zijn voordelen overboord. Het prijsverschil met de 330e is echter verwaarloosbaar, waardoor de keuze voor de zakelijke rijder eigenlijk voor zich spreekt. 330e all the way!