We hoeven het de zakelijker rijder niet te vertellen, maar vanaf juli 2023 is het fiscaal een stuk minder interessant om een plug-inhybride te bestellen. Daardoor is het nu of nooit als je nog voor een interessant tarief aan de stekker wil. De gefacelifte BMW 3 Reeks Touring haalt alles uit de kast om je nog even snel te overtuigen.
Ingetogen sportiviteit
We moeten er niet flauw over doen: de 3 Reeks blijft een vaste waarde in leasingland. Jarenlang met een diesel onder de kap, in recentere tijden als plug-inhybride. In 2022 voerde BMW een facelift door om zijn 3 Reeks weer helemaal op niveau te brengen. Daar profiteerde ook de meer praktische Touring van.
Want natuurlijk kan je voor zo’n X3 SUV gaan. Laat ons echter eerlijk zijn, de 3 Reeks Touring valt een stuk ranker op het netvlies. Al zeker na zijn facelift ziet hij er zonder M-opsmuk opvallend tijdloos uit, met een soort van ingetogen sportiviteit. Zo werd de grille wat scherper (maar niet gigantisch), de koplampen spitser (maar niet meer uitgesproken) en groeien de einddempers achteraan nog een stukje. Graag een potsierlijk voorkomen? Dan is er natuurlijk nog altijd het M Sportpakket. Al heeft die - gezien zijn forse meerprijs- bij ons zijn meerwaarde doorheen de jaren wat verloren.
Gebogen schermgalerij
Dé grote update bij de gefacelifte 3 Reeks kom je alvast in het interieur tegen. Daar moet de klokkenwinkel van weleer plaats maken voor het standaard Curved Display. Dat verpakt een instrumentencluster van 12,3 duim en een infotainmentscherm van 14,9 duim in een fraaie gebogen schermgalerij bovenop het dashboard. Het zorgt voor een strakke feel in een interieur dat kwaliteit uitademt.
De binnenkant van de 3 Reeks Touring is dan ook een plaats waar veel zorg werd besteed aan het welbehagen van de inzittenden. Ergonomisch valt de 3 Reeks op geen fouten te betrappen, al durft de standaard stoffen stoelbekleding wel wat magertjes ogen. Laat daar echter de magie van BMW zitten. Want in een wereld waarin autobouwers je steeds minder keuzes geven, kan je bij de 3 Reeks Touring nog steeds twintig(!) verschillende bekledingkeuzes krijgen voor het interieur. Met prijzen gaande van een kleine 410 euro tot een forse 5.000 euro!
Keuzestress
Die keuzestrategie voert BMW ook door op het motorpalet. Zo biedt BMW na de facelift maar liefst zestien motorkeuzes aan voorin de 3 Reeks Touring. Van de 122 pk sterke 316d instap-diesel tot de megalomane 510 pk sterke M3 Touring. De komende maanden zal het gros van de verkoop echter rond de plug-inhybride draaien. Daarmee ging Autoscout24 dan ook op pad.
Hoewel we konden kiezen voor de 330e, die een 2-liter viercilinder benzine koppelt aan een elektromotor voor een systeemvermogen van 292 pk en 420 Nm koppel (CO2-uitstoot minimaal 31 g/km), gingen we voor de 320e Touring. Die neemt exact dezelfde aandrijflijn van de 330e over maar reduceert het vermogen tot 204 pk en 350 Nm koppel. De CO2-uitstoot blijft met minimaal 31 g/km identiek en ook de accu van 12 kWh blijft dezelfde. Het verschil? Dat zit ‘m dan in de 2.600 euro lagere aanschafprijs. Budget dat je stuk kan slaan op een van de dertien kleurkeuzes uiteraard!
Ontzorging
Eerlijk is eerlijk: hoewel het hier over een facelift gaat van de 3 Reeks Touring, verandert er onder het vel van de 320e Touring niet veel. Dit blijft een steengoede gezinswagen met een uitgekiend chassis, comfortabele ophanging en snedig rijgedrag. Is deze plug-in een alternatief voor de elektrische auto? Uiteraard niet. Met een elektrische range van 40 kilometer pakt de 320e eerder bescheiden uit.
De 320e Touring wil zich vooral profileren als een ontzorger. Achter de schermen houdt hij zich bezig met de optimale verdeling tussen stroom en benzine, de chauffeur hoeft gewoon maar te rijden. Om je een idee te geven, tijdens onze test trokken we richting Frankfurt en daar werd via de navigatie automatisch de elektrische modus ingeschakeld in de binnenstad. Kijk, dat zijn dingen die je niet meteen bij een Dacia tegen zal komen.
Tijd voor de Touring EV, BMW!
We kunnen het niet genoeg benadrukken, het einde van de plug-inhybride loert om de hoek. Want vanaf 1 juli 2023 is de aftrekbaarheid een stuk minder interessant. Loont het dan nog de moeite om nu deze 320e Touring op de kop te tikken? Wel, het antwoord op die vraag is wat dubbel. Zo telt uiteraard de besteldatum op de factuur, waardoor je nog enkele maanden zonder fiscale zorgen een plug-in kan bestellen. Daarnaast prijst de 320e zich met een startprijs van 55.250 euro niet extreem duur in de markt. Al zeker omdat je tegenwoordig standaard klimaatcontrole met drie zones krijgt, full-ledkoplampen, parkeersensoren rondom, een dimmende achteruitkijkspiegel en dat Curved Display.
Het valt dan weer niet te ontkennen dat je - na wat opties - in een budget komt waarvoor je ook al enkele knappe elektrische auto's kan krijgen. Een elektrische break van hetzelfde allooi bestaat echter nog niet. Hoewel BMW dus momenteel de iX3 SUV in zijn elektrisch gamma heeft staan als alternatief! is het dringend tijd voor een “i3 Touring”, BMW!
Conclusie
De BMW 3 Reeks Touring blijft ook na zijn facelift een van de meest competente stationwagens op de markt. Als 320e is hij bovendien - nog even - fiscaal interessant. Snel zijn is dus de boodschap, want iets zegt ons dat een elektrische break in München niet meteen op de planning staat.