Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 335i Coupé – 335i Coupé met DCT-sporttransmissie

Onverwachts kregen wij de sleutels van een BMW 335i Coupé in handen gedrukt. Als model is de auto niet nieuw, want het is al weer tweeënhalf jaar geleden dat deze voor het eerste de showrooms bereikte. Wel nieuw is de combinatie tussen dit model, de motor en de automatische versnellingsbak.

De LeMansblau gekleurde 335i Coupé is namelijk voortaan ook uit te rusten met de DCT-automaat, een sporttransmissie met dubbele koppeling. Sinds de geboorte van de 3-serie (E21) in 1975 - toentertijd verkrijgbaar als Sedan met twee of vier deuren - heeft het model de harten van menig autoliefhebber gestolen. Deels verantwoordelijk hiervoor is de blauw/witte badge voorop de motorkap. Het merk die dit embleem draagt staat altijd garant voor een heleboel ´Freude am Fahren´. Niet in de eerste plaats vanwege de eigenschappen die BMW de 3-serie Coupé iedere generatie heeft meegegeven, maar ook dankzij de beschikbare krachtbronnen in het vooronder.

Afwijkend Na de 3-serie (E30) lanceerde BMW in 1992, naast de Sedan en Touring, voor het eerst een 3-serie Coupé (E36). Omdat deze apart gepositioneerd werd naast de overige modelvarianten kan deze eigenlijk als eerste generatie '3 Coupé' gezien worden. Vanaf het begin was het model een succes, dat z'n opvolger - de E46 - verder voortzette. Sinds medio 2006 schittert de 3-serie Coupé van het type E90 op onze wegen. Deze wijkt wat betreft design aanzienlijk meer af van de Sedan en de Touring. De voorgaande generaties hadden toch voornamelijk veel weg van een tweedeurs 3-serie Sedan. Dat is bij de laatste generatie dus niet het geval. Vanaf het front tot aan de achterzijde worden er heel andere lijnen gevolgd. Bijna overal zijn de potloodstrepen door de ontwerpers strakker en vloeiender neergezet. De voorbumper met daarin de 'knijpende' koplampunits, de scherp aangesneden flanklijn en de geheel andere achterpartij en achterlichtunits doen nog wel denken aan de 3-serie, maar maken de Coupé meer dan ooit een opzichzelfstaand model. Samen met de sterk aflopende daklijn straalt de 3-serie Coupé meer dan ooit tevoren kracht en dynamiek uit. Overeenkomstig met het beeld dat we van een coupé hebben.

Gelukkige eigenaar In de inleiding noemden we het al. Het sterke imago van de Coupé wordt mede bepaald door de aandrijflijn. De 3.0 liter zescilinder twinturbo in de 335i die daarvan deel uitmaakt is hiervan een goede graadmeter. Het is de op één na krachtigste motor waarmee de 3-serie Coupé (E90) is uit te rusten. De overtreffende trap is weggelegd voor de M3, maar deze is in de basis ruim veertig mille duurder dan de 335i. We gaan niet zeggen dat dit prijsverschil tussen een M3 Coupé en een 335i Coupé niet te rechtvaardigen is, maar het is een enorm bedrag. Wie over € 59.249,- beschikt en bereidt is dit geld voor een 335i Coupé neer te leggen mag zich de gelukkige eigenaar noemen van een grandioze auto. Maar daarover later meer.

Prijzige verwennerij Stappen we in dan zien we hetzelfde dashboard dat we ook in de overige 3-serie modellen tegenkomen. Kwalitatief in elkaar geschroefd en zakelijk en sportief tegelijk. De minimale verschillen die er zijn, zijn afhankelijk van de bestelde opties. Want wie z'n 335i Coupé wil aankleden heeft niet alleen te kiezen uit een waslijst aan beschikbare verwennerij, maar moet tevens over een dikke portemonnee beschikken. Opties zoals deze aanwezig waren op ons testexemplaar brengen de aanschafprijs al snel naar een hoogte van € 80.000,-. We noemen het luxueuze Executive pakket (€ 3.491,-), lederen bekleding (€ 2.034,-), glazen schuif/kanteldak (€ 1.490,-), navigatiesysteem Professional (€ 3.497,-) en natuurlijk de nieuwste optie niet te vergeten: de automatische DCT-sporttransmissie. Daarvoor moet een bedrag van € 3.253,- bijbetaald worden. Samen met een reeks 'goedkopere' accessoires goed voor een meerprijs van meer dan twintig mille.

Sonore brom Terug naar de essentie. De 2.979 cc metende zespitter bevat twee turbo's. Deze zorgen ervoor dat het maximale koppel van 400 Nm al bij 1.300 tpm(!) beschikbaar is. En dat merk je. Hoe snel - of juist langzaam - ook gereden wordt en in welk verzet de DCT-automaat ook staat, met rasse schreden laat de 335i meters asfalt achter zich. In combinatie met de razendsnel en vrijwel schokloos schakelende versnellingsbak gaat dit gepaard met zoveel gemak dat de 335i meteen een onwisbare indruk achterlaat. Als kers op de roomtaart worden de inzittenden bij (stevig) accelereren getrakteerd op een sonore brom uit het uitlaatsysteem met de twee dikke eindpijpen. Het geluid klinkt zo lekker rauw dat al bij het starten van de motor de adrenaline begint te stromen. Wie meer controle wenst over de schakelwisselingen kan middels de peddels achter het stuurwiel zelf de touwtjes in handen houden. De functie is een aangename bijkomstigheid. Maar de automatisch werking past zich al zo goed aan op het rijgedrag van de bestuurder dat wij de DCT-bak net zo graag in deze stand laten staan.

Twee uitersten Omdat het volledige koppel al slechts enkele honderden toeren per minuut boven het stationaire toerental van zich laat spreken is de auto prima alledaags te gebruiken. Het hoeft niet altijd snel te gaan in de 335i Coupé. De automatische transmissie in 'D' en de fijne aandrijflijn brengt je in alle rust naar je eindbestemming. Zoals het een echte coupé betaamd is het onderstel stug afgeveerd, maar het wordt nooit oncomfortabel. Onze testauto was tevens voorzien van het M Sportpakket (€ 3.728,-). Dit pakket bestaat onder meer uit een 15 mm verlaagd onderstel, een aerodynamicapakket, diverse verfraaiende en sportieve accenten en 18 inch lichtmetalen velgen. BMW verfraaide onze 335i Coupé nog eens extra met 19 inch M-wielen. Een investering van € 908,-. Het resultaat? Een sportief ogende coupé zonder schreeuwerig over te komen. De techniek echter spreekt wel degelijk wanneer bij deze het mes op de keel wordt gezet. Tijdens de vochtige weersomstandigheden waarin wij testten bijt de 335i flink van zich af als het gas er (te) gulzig opgaat. Met beleid beroeren is dan vereist, want anders blijft het achterste deel kwispelen. Mits het DSC uitgeschakeld is tenminste. Ingeschakeld biedt de stabiliteitscontrole nog steeds enige speelruimte, maar wordt het ingeperkt als het te gortig wordt. Het blijft echter een absolute stuurmansauto die zoveel rijplezier biedt dat je moeite moet doen om de sleutels in de la te laten liggen. Elke keer weer wordt je aangetrokken om een ritje te maken. Een bestemming is niet nodig, die bedenk je ter plekke wel.

Resumé De 335i Coupé is zoals een coupé hoort te zijn. Een sportieveling met een krachtig design met een evenzo krachtige aandrijflijn. De twinturbomotor en z'n potentieel is al meerdere malen de hemel ingeprezen en wij spreken dit niet tegen. Nieuw is de DCT-automatische versnellingsbak. En dat is een echte aanwinst in de optielijst. Ten opzichte van de handgeschakelde versnellingsbak biedt de dubbele koppelingsautomaat de BMW 335i Coupé nog meer rijplezier en een meer uitgesproken (rij)karakter.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 test BMW 520d 2024 1

Test: BMW 520d, voor de veelrijder (2024)

Autotests · BMW
bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer