Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Het toppunt van BMW 5-heid is anno 2024 natuurlijk de i5, maar die zuiver elektrische versie is niet alleen. Zo vindt de traditionelere koper bijvoorbeeld nog steeds een dieselmotor in het gamma. Valt die 520d een beetje mee? AutoScout24 deed de test!
In het kort
BMW elektrificeert als de bliksem en dat hebben ze deels aan hun strategie te danken. Zo onthullen ze van vrijwel elk nieuw model tegelijk een zuiver elektrische variant en dat deden ze ook voor de nieuwe 5 Reeks. Onder de noemer i5 pakt die uit met flink wat power en een knappe range maar als dat laatste echt is wat je zoekt, dan kan je natuurlijk nog steeds dieselen met de Fünfer.
Dit is namelijk de BMW 520d en dat zeggen we er toch nog maar even bij. We zouden je namelijk willen uitdagen om een exemplaar op diesel van buitenaf te onderscheiden van een i5, vooral indien ze allebei van M Sport-pakketjes voorzien zijn. Dan ben je eigenlijk aangewezen op het ontbreken van wat ‘i’-logo’s om het verschil te zien, want zelfs de diffuser met de illusie van uitlaatopeningen en de grotendeels gesloten grille zijn hier van de partij. Ook bij je bescheiden 520d kan je er trouwens voor kiezen om die grille te voorzien van een LED-randje, kwestie van de verwarring compleet te maken.
Gelukkig heeft BMW het deze keer niet gewaagd om die grille absurde afmetingen te geven, maar verder doet ook deze 5 Reeks er alles aan om binnen de nieuwe designschool van het merk te passen. Reken dus op loodrechte lijnen en haarscherpe hoeken, te beginnen met die ietwat geforceerd ogende koplampen. Die worden dan weer gecontrasteerd met een nogal eenvoudig ogende achterpartij waardoor het resultaat bijna gaat ogen als een iets veiliger alternatief voor de 7 Reeks… En ook qua afmetingen houdt dat enigszins steek, want met zijn lengte van dik vijf meter is hij bijna even lang als zo’n Siebener van de vorige generatie.
Interieur
Met de buitenmaten van een 7 Reeks gaan natuurlijk ook de binnenmaten gepaard, en zo mag het niet verrassen dat de nieuwe 5 Reeks ruimer dan ooit is. Zo is zijn koffervolume van 520 liter al niet verkeerd voor een sedan maar de echte winst voel je in de cabine. Daar zit je voorin meer dan riant terwijl er achterin zelfs voor uit de kluiten gewassen volwassenen meer dan genoeg plek is. Dit is dus het niveau van de taxidienst voorbij, de nieuwe 5 Reeks is een echte luxesedan geworden.
Ook qua interieurdesign mag die luxesedan tegenwoordig trouwens bijna naast zo’n 7 Reeks gaan staan. Zo krijgt het kleinere broertje een gelijkaardige Interaction Bar mee die door middel van LED-verlichting achter een dashboardbrede balk de sfeer van de cabine bepaalt. Daarin zitten al een paar aanraakgevoelige knoppen verwerkt en ook het gros van de overige bedieningselementen is niet meer fysiek. In de plaats daarvan moet je heel wat doen langs het infotainmentscherm van 14,6 inch, dat samen met het 12,3 inch grote bestuurdersdisplay achter één gebogen glasplaat zit… En die bediening vraagt jammer genoeg wel wat gewenning dankzij de vele submenu’s.
Motor
Zo high-tech als deze 520d er vanbinnen uitziet, zo traditioneel is hij onder de motorkap… Of toch bijna want hoewel het gros van het mooie weer hier gemaakt wordt door een 2.0-liter dieselmotor, wordt die wel bijgestaan door een mildhybridesysteem. Alles samen produceert de 520d zo 197 pk en 400 Nm koppel en die cijfers werden in ons geval langs een achttraps automaat naar de achterwielen gestuurd. Daarnaast kan je de 520d ook nog krijgen met vierwielaandrijving of – op z’n BMW’s – xDrive.
Hoewel dit dus de minst krachtige van alle nieuwe 5 Reeksen is, betekent dat niet dat het om een trage auto gaat. Zo snelt de 520d nog steeds naar de 100 km/u in een meer dan schappelijke 7,3 seconden. Nadien gaat hij zelfs door tot een Autobahn-waardige topsnelheid van 233 km/u dus de Duitser kan tevreden zijn… Tenzij die Duitser natuurlijk net dat beetje meer dan dat verwacht.
Rijgedrag
Een BMW hoort namelijk de best sturende auto in zijn klasse te zijn maar met deze dieselmotor onder de kap, durven we dat moeilijk zeggen over onze 5 Reeks. Zo voel je dat het onderstel van de berline uitstekend gebalanceerd is maar eens je hem op zijn staart trapt, merk je dat hij noch het vermogen noch de toeren kan ophoesten om de daad bij het woord te voegen. Zijn ietwat afstandelijke rijgedrag was echter niet uitsluitend te wijten aan die motor. Zo vonden we het stuurgevoel ook wat overbekrachtigd waardoor er van feedback bijna geen sprake meer was… Maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat we met een ruim 5 meter lange, 1,8 ton zware sedan te maken hebben.
Waar die sedan daarentegen wel beter dan ooit is, is op vlak van comfort. Zelfs met een M Sport-pakket op zak vonden wij onze 520d namelijk nog opmerkelijk zacht geveerd. Vooral op de snelweg reed hij daardoor als op wolkjes en daar kwam dat vergevingsgezinde stuurgevoel natuurlijk ook helemaal tot zijn recht. Combineer dat met het feit dat de mildhybride dieselmotor gedurende onze test een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km wist op te tekenen, en één van de goedkoopste 5 Reeksen is misschien wel de competentste voor lange afstanden.
Prijs
Alhoewel “goedkoop”: BMW geeft je een 520d mee vanaf 60.900 euro. Daarmee moet deze diesel enkel zijn benzinebroertje, de 520i, voor laten gaan met zijn prijskaartje van 59.900 euro. Dat klinkt in beide gevallen natuurlijk nog steeds als een flinke som geld en inderdaad: daarmee kost de BMW dik 5.000 euro meer dan bijvoorbeeld een Audi A6. Die A6 is echter wel sterk verouderd en plaats je de nieuwe 5 Reeks zij-aan-zij met de nog nieuwere Mercedes E-Klasse, dan kost die laatste toch de volle 7.000 euro meer.
Zo’n Mercedes E-Klasse is standaard wel wat beter uitgerust, maar ook bij deze BMW kan je amper klagen. Zo krijgt de basisversie meteen zetelverwarming voorin, automatische klimaatregeling in twee zones, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera mee terwijl heel wat veiligheidsuitrusting eveneens standaard inbegrepen is.
Besluit
De BMW 5 Reeks heeft voor het eerst een zuiver elektrische variant maar geen nood indien je nog niet klaar bent voor de stekker. Zo is hij er nog steeds met een traditionele dieselmotor onder de kap, al krijgt die wel wat mildhybride ondersteuning voor extra zuinigheid. Het resultaat is misschien niet de sportiefste der Fünfers, maar wel de versie die het beste snelwegkilometers verteert.