Slechts 6 centimeter is de nieuwe 5-serie langer geworden dan zijn voorganger. Maar zo komt hij net niet aan 4,9 meter lengte in totaal. En eerlijk gezegd, hij ziet er zelfs nog langer uit. Meer een kleine 7 dan een grote 3. Standaard komt hij met 17-duims wielen, en zelfs die steken petieterig onder het koetswerk uit.
Meer plaats
Over de vorm laten we u zelf beslissen, maar hij is in elk geval in niets meer te vergelijken met de scherpe 5 die hem voorafging. Een strak lijnenspel, maar wat overgedimensioneerd dus. Nu, die extra ruimte word je ook echt gewaar aan de binnenkant. Daar is 8 centimeter meer plaats vrijgemaakt, waardoor nu ook de passagiers achteraan hun benen ademruimte kunnen geven. Behalve wanneer je de sukkel bent die in het midden moet plaatsnemen. Kom daarbovenop nog een koffer van 520 liter, wat maar net 20 liter minder is dan een Mercedes E-klasse. Bovendien kan de achterbank plat, waardoor je lange voorwerpen kan doorschuiven.
Met een leeggewicht van 1,7 ton valt de 530d minder zwaar uit dan hij oogt. En ook achter het stuur kunnen we je meteen geruststellen. Hij rijdt zoals een 5 hoort te doen: lichtvoetig, snel en spontaan. Het stuur reageert direct en precies. Zowel voorbanden als achterbanden bieden grip tot voorbij de menselijke angstgrens. Pas wanneer je echt aan het gooi- en smijtwerk begint, voel je lichtjes dat het verplaatste gewicht zich een weg voorbij de vooras probeert te banen. Maar door ofwel zacht de voet van het gas te lichten, of – met het ESP uitgeschakeld – een flinke dot gas te geven, los je dat probleem op.
Trillingen
De 3.0 common rail turbodiesel is een knoert van een motor. 245 pk sterk bij 4.000 opm, 540 Nm tussen 1.750 en 3.000 opm. Om maar te zeggen, deze zescilinder krijgt er nooit genoeg van. Zijn kracht zit effectief in het middenbereik. In 6,3 seconden staat hij aan 100 km/u en aan 250 km/u wordt hij de mond gesnoerd, maar het is vooral elke acceleratie in een van de acht versnellingen van de automaat, die je met verstomming slaat. Die achttraps is overigens een kunststukje. Boterzachte overgangen, en sportief wanneer je dat wil. Gemiddeld moet je rekenen op een verbruik tussen 7 en 8 liter. Alleen jammer van de trillingen die de motor weergeeft in vrijloop.
Officieel geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 6,1 l/100 km (CO2: 160 gr/km). Wie zuinig rijdt, zal merken dat dit cijfer benaderbaar is, onder meer met dank aan de remenergierecuperatie van de Efficient Dynamics. Op start/stop is het nog wachten.
Het interieur is er een heel stuk op vooruitgegaan sinds de vorige 5. De afwerking is beduidend beter, de materiaalkeuze minder hard. Gezellig kan je de binnenkant van de 5 nog steeds niet noemen, maar aangenaam is hij wel. In de optielijsten kan je je te buiten gaan aan allerlei snufjes, zoals zijdelingse camera’s, een achteruitrijcamera, actieve cruise control, enzovoort. Maar dan zie je de basisprijs van 51.800 euro zo richting 70.000 euro uitslaan. Auch.
De prijs is niet het voornaamste struikelblok. Wanneer was een 5-serie ooit goedkoop. Alleen, moesten het onze keuze zijn, we zouden onze krabbel plaatsen onder de bestelbon van de quasi even prijzige Jaguar XF 3.0d. Iets comfortabeler, en een even leuke rijervaring. En het is eens geen BMW.
Bent u op zoek naar een tweedehands BMW ? Zie onze BMW occasies.