Zo vreemd moeten we niet opkijken van de experimenteerdrift bij BMW. Het hoort bij de geschiedenis van het merk. Vergeet niet dat BMW in het verleden opviel met bijvoorbeeld de Isetta, een microcar avant la lettre. En met de 1602 en de 2002 oogstte BMW roem over heel Europa. Discrete berlines, maar onderhoudend achter het stuur. Over dat uiterlijk: het gebeurt slechts zelden dat BMW op dat vlak de bal misslaat. En dan hoor je wel eens fluisteren: makkelijk, wanneer je nooit eens risico’s neemt. Maar dat is wat BMW net wel deed door Chris Bangle binnen te halen als designchef. Zijn creaties lokten een storm van protest uit, maar verkochten als zoete broodjes. Maar Bangle is nu weg, en met hem verdween de controverse. Het mag allemaal weer wat conservatiever.
Hij doet me denken aan iets...
Het is door hem te bekijken dat je merkt dat het plaatje niet klopt bij de GranTurismo. Dit is geen break, en al veel minder een shooting break. Geen SUV en al helemaal geen berline. Is het dan een hatchback? Soit, hoe meer we er naar kijken, hoe minder we hem begrijpen. Verwarrend allemaal.
In afmetingen en ruimtegevoel benadert deze 5 GT nog het meest van al de 7-reeks. Ze delen dan ook hetzelfde platform. Achteraan beschik je over vorstelijk veel ruimte. De beide passagiers kunnen elk over een videoscherm beschikken, en zo vind je nog tal van snufjes. Zo kan de hoek van de achterbank aangepast worden, zit je ronduit in een zetel en creeërt de middenste armsteun (optie) een cocon waarin beide passagiers achteraan zich comfortabel kunnen nestelen. Je stelt je zelf de vraag of een 7-reeks zoveel meer te bieden heeft. Het verschil is klein.
Ook in de cijfers is het verschil beperkt. De 530d topt op 240 km/u, waar de 730d 245 km/u haalt. In 6,9 seconden haalt hij 100, waar de 7-reeks 7,2 seconden nodig heeft. De GT verbruikt 6,5 l/100 km, de 730d 6,9 liter. Hij stoot 173 gram CO2 per kilometer uit, tegenover 178 voor de 7-reeks. En dat doet hij met een gewicht van 2.035 kilogram, wat 95 kg meer is dan de 730d. Knap, maar de enige echte reden om te kiezen voor de 530d GT is zijn prijs. Met 55.900 euro is hij liefst 21.000 euro goedkoper dan de 7-reeks. Maar de 530d GT is wel ook 4.100 euro duurder dan de nieuwe 530d, en die is wel stukken mooier.
Zoutloos
De belangrijkste vraag voor een BMW blijft: hoe rijdt ie? Helaas, op dat vlak is er iets mis gegaan met het klassieke BMW-recept. Ja, je wordt gepamperd aan boord en het comfort is top. Maar zelfs de actieve ophanging, zowel in sport- als in comfortstand, heeft het moeilijk om de twee ton onder controle te houden. Niets dramatisch, maar toch niet iets wat we van een BMW verwachten. Kortom, totaal onverwacht is dit toch weer een unieke BMW: één waar je liever achteraan plaatsneemt.
We willen toch met een positieve noot eindigen. De 3.0 zescilinder diesel is beresterk, en de samenwerking met de nieuwe achttrapsautomaat verloopt als in een droomhuwelijk. Daarmee maakt BMW een betere start dan Mercedes, dat wel even nodig had om zijn nieuwe 7-trapsautomaat geheel op punt te krijgen.