Met de Gran Coupé holt de BMW 6-serie de Mercedes CLS achterna. Net als Audi met de A7 Sportback moest ook BMW een luxueuze vierdeurs coupé in het segment opnemen. Zoveel had het succes van de CLS wel duidelijk gemaakt.
Rondere lijnen
Ten opzichte van de strak gepende CLS schuift de BMW 6-Serie Gran Coupé een ronder lijnenspel naar voor. Iets sportiever, maar ook iets minder elegant dan de Mercedes. Hij heeft geen enkele moeite om te overtuigen, ook al moet hij in de 6-serie een echte coupé naast zich dulden. BMW heeft echter knap werk geleverd om een overtuigende vierdeurs coupé neer te zetten. Wat meer is, BMW heeft er ook alles aan gedaan om je achteraan zoveel mogelijk plaats te schenken, tot zelfs uitsparingen in de dakhemel toe. De tijd dat je benepen zat op de achterbank van een BMW, behoort blijkbaar definitief tot het verleden.
Maar dan, de mechaniek. Van een BMW verwacht je dat hij meer een ‘driver’s car’ is dan van een Mercedes, en op dat vlak slaat de Gran Coupé wat aan het zwalpen door een tweesporenbeleid. Dankzij zijn regelbaar onderstel (Adaptive Drive, 2.380 euro) kan hij zowel extreem comfortabel als extreem sportief worden, maar jammer genoeg kan hij op geen van beide vlakken echt overtuigen. In rijcomfort moet de Gran Coupé zijn meerdere erkennen in de Mercedes CLS. Om echt sportief voor de dag te komen, knelt zijn training dan weer wat te veel rond zijn buik. Dat merk je vooral in het bochtenspel.
Snelle sprinter
Over de motor heb je nochtans niet te klagen. BMW biedt slechts één diesel aan, de 640d. De 3.0 zes-in-lijn is hier opgewerkt tot 313 pk en een massieve 630 Nm koppel, dat via een achttrapsautomaat zijn weg zoekt. Zelfs met de vierwielaandrijving kan je daarmee op nat wegdek in verlegenheid worden gebracht. Hij kan bliksemsnel uit de hoek komen, en toont zich met xDrive zelfs eentiende sneller in de sprint naar 100 km/u (5,2 sec) dan de benzine 640i. Overigens accelereert hij ondanks het meergewicht van de xDrive sneller dan de achterwielaangedreven 640d. Zoals we zegden: er is veel power aanwezig. BMW geeft gemiddeld 5,6 l/100 km op (CO2: 158 gr/km), wij schommelden rond 8 l/100 km.
De xDrive is zijn meerprijs van meer dan 3.000 euro tegenover de gewone 640d Gran Coupé zeker waard, vooral omdat de achterwielen toch het meeste vermogen ontvangen. Al blijft 92.850 euro een onwaarschijnlijke bom centen.
Bang&Olufsen
Voor de gelegenheid had BMW deze Gran Coupé volgestouwd met een reeks onwaarschijnlijke snufjes. Waarbij we de Bang & Olufsen hi-fi-installatie de hemel in prijzen, en de real time verkeersaanduidingen vervloekt hebben wegens grillig. De ‘night vision’ infraroodcamera die voetgangers in het donker detecteert, mag wat ons betreft een verplichte veiligheidsuitrusting voor alle auto’s worden. Ook bonuspunten voor de rijvakassistent, die zelfs je stuur corrigeert wanneer je een manoeuvre probeert uit te voeren terwijl er zich een auto in je dode hoek bevindt.
Er blijft voldoende over om onder de indruk te zijn van de BMW 640d Gran Coupé, maar helaas zijn z’n rijeigenschappen daar niet bij. Jammer.