De BMW 6 Gran Coupé ziet er geweldig uit. Daarover zal weinig discussie bestaan. De coupélijn geeft de berline een bijzonder elegant en sportief voorkomen, waarmee de 6 Gran Coupé moeiteloos de nieuwe blikvanger in het gamma werd. Origineel is dit model ondertussen niet meer, want het concept bewees al eerder zijn succes met de Mercedes CLS, de Porsche Panamera of de Audi A7 Sportback.
7 Coupé
Wat is deze 6 Gran Coupé nu eigenlijk? Een vierdeursversie van de 6 Coupé? Een elegante 7 Reeks? Of een prestigieuze en trendy 5 Reeks? Het antwoord is waarschijnlijk een beetje van dat alles, al ziet BMW er vooral een coupéversie van de 7 limousine in. Qua uitstraling klopt dat zonder twijfel, maar weet wel dat de 6 Gran Coupé op het platform van de 5 Reeks staat. Op zich is dat geen affront, maar het geeft wel aan dat dit model een amalgaam van allerhande BMW-techniek is. En dat kan je bezien als een handicap of net een troef.
Met een positieve blik levert de 6 Gran Coupé het prestige van de 7 Reeks, de sportiviteit van de 6 Reeks en de functionaliteit van de 5 Reeks. Dat BMW zijn vierdeurscoupé hoog positioneert blijkt uit het prijskaartje dat duidelijk het premium karakter van dit model onderstreept. De instapversie 640i kost 84.000 euro en voor de topuitvoering 650i xDrive moet net geen 100.000 euro worden opgehoest. Zonder opties welteverstaan.
Gezinscoupé
Persoonlijk vind ik de 6 Gran Coupé prachtig. De coupélijn heeft de goede proporties en verhult volledig dat deze BMW toch meer dan vijf meter lang. Die afmetingen hebben uiteraard het voordeel dat er voldoende interieurruimte is. Ook achteraan zit je erg comfortabel en er kan zelfs voldoende bagage mee in koffer met een inhoud van 460 liter. Daarmee is de 6 Gran Coupé eigenlijk een perfecte gezinscoupé. Zolang je tenminste met zijn vieren reist. BMW voorzag een vijfde gordel achteraan, maar wie in het midden moet plaatsnemen zit met de uitlopende console tussen de benen in een positie die zelfs Hot Marijke zou doen blozen.
Hou er ook rekening mee dat je in de 6 Gran Coupé erg laag zit, zodat de in- en uitstap enige lenigheid vereist. Niet het ideale stel wielen dus voor het wat oudere publiek, dat beter af zal zijn met de conservatievere en hogere 7 Reeks of een X5 of X6 die sowieso hoger op hun poten staan.
Freude am fahren
De 6 Gran Coupé ziet er mooi uit, is praktisch en rijdt ook lekker. Dat is niet echt een verrassing gezien zijn afkomst. Het onderstel kan topprestaties aan en biedt dankzij de adaptieve ophanging zowel een strak bochtengedrag als het nodige rijcomfort. Daarmee neem je liefst zelf het stuur in handen, zoals het bij een echte BMW hoort te zijn.
De 640i mag dan wel het ‘instappertje’ zijn met een ‘bescheiden’ geblazen 3 liter met 320 pk, toch gaat ook deze versie er nog stevig van door met een vlot sprintje van 0 tot 100 km/u in 5,4 sec. Het normverbruik bedraagt 7,7 l/100 km (179 g/km CO2), maar in praktijk mag je daar enkele litertjes bijtellen. Een zuiniger alternatief is natuurlijk de dieselversie, die dezelfde prestaties neerzet voor een flinke slok minder brandstof. Diehards kunnen dan weer uitkijken naar de M6 Gran Coupé die al in de coulissen staat warm te draaien.
Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW
Klik hier en zoek uw occasie BMW 640i tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van BMW 640i, en een selectie van tweedehandse