De reden waarom u naar foto’s van een nieuwe 6-serie met rechts geplaatst stuur kijkt, is eenvoudig. We bevinden ons in Zuid-Afrika, waar de invloed van de Britse oud-kolonisator nog voelbaar is. Ook voelbaar zijn het zachtje briesje in ons haar, en de welvingen van de Chapmans Peak Drive.
Bloedmooi
Luxueuze omstandigheden, maar ideaal om een wagen als deze te leren kennen. Een wagen waar we al snel van begrijpen dat er maar weinig kritiek op te leveren valt. Ja goed, de prijs is er naar. Je kijkt aan tegen bijna 100.000 euro. Maar in ruil krijg je wel een bloedmooie cabrio. Oh ja, en 400 pk.
De 650i vormt zijn karakter met een dubbel turbogeblazen 4.0 V8 rechtstreeks ingespoten benzinemotor. Via een rimpelloos functionerende achttrapsautomaat bezorgt hij de achterwielen desgewenst 400 pk en 490 Nm koppel. Het optionele afstelbare chassis was het enige beschikbare tijdens de testrit, dus het is onmogelijk te zeggen of het hier om een goede investering gaat.
Design
Volgens BMW geeft het design voor het merendeel van de kopers reeds de doorslag. Ik verwijs naar onze fotogalerij, als u zelf een menig wil vormen. Maar mij viel vooral op dat de nieuwe 6 in het echt nog beter ‘werkt’ dan op foto.
Binnenin is het dashboard opnieuw volledig naar de bestuurder gericht. Een BMW-kenner zal snel zijn weg vinden in de knopjeszee en de iDrive-bediening. Een goede zit achter het stuur is snel gevonden.
Ik laat de automaat in D voor de rit door de stad, rustig grommelt de 650i zich een weg over de boulevards. Eens ik de stad achter me laat, gaan chassis en versnellingsbak in het Sport+-programma. De wissels gebeuren sneller, je voelt het onderstel verstrakken en de V8 hangt korter aan het gas. Tijdens het schakelen hoor je de motor hijgen. Van enige onderbreking in de powerrush is geen sprake.
Comfort
Tegelijk valt op dat BMW niet alle comfort overboord gegooid heeft in de nieuwe 6. Hij blijft trefzeker, maar zonder je rug te martelen. Eigenlijk het grootste compliment dat je een cabrio kan maken. Als snelle cruiser is hij alvast zeer geslaagd.
Goed, we hebben tijdens de testrit wat doorgeduwd, wat zich op de boordcomputer vertaalde in een gemiddeld verbruik van goed 20 l/100 km. BMW geeft officieel een gemiddelde op van 10,9 l/100 km (CO2: 258 gr/km). Niet slecht voor een cabrio met een top van 250 km/u en een 0 naar 100 in 5,6 seconden.
Concurrentie
Met de Mercedes SL, de Jaguar XK en de Maserati GranCabrio heeft hij concurrenten genoeg. Hoewel we de precieze prijs van de 650i nog niet kennen, valt te vrezen dat hij tussen 96.000 en 98.000 euro moet kosten. Niet goedkoop, maar BMW heeft hier dan ook geen half werk geleverd.