In het kort
Net als de elektrische auto maakt de BMW 750e een reuzensprong naar comfort en luxe. Zijn plug-inhybride aandrijflijn zegent de 7 Reeks met een goed geïntegreerde elektrische aandrijflijn en een smeuïge 6-cilinder turbobenzine.
Net als de elektrische auto maakt de BMW 750e een reuzensprong naar comfort en luxe. Zijn plug-inhybride aandrijflijn zegent de 7 Reeks met een goed geïntegreerde elektrische aandrijflijn en een smeuïge 6-cilinder turbobenzine.
De BMW 7 Reeks staat op een keerpunt in zijn carrière. De meest burgerlijke auto uit München, die tot nu toe vrij conventioneel was, beweegt zich in de richting van geavanceerde technologie, geëlektrificeerde (en elektrische) aandrijflijnen, overdadige luxe en polariserende esthetiek. We hebben al kunnen proeven van de elektrische i7, maar hoe zit het met plug-inhybrides?
Laten we eerlijk zijn: ongeacht de motor onder de motorkap, delen alle varianten van de BMW 7 Reeks hetzelfde koetswerk. Ja, dat betekent ook dat er geen "lange versie" komt, want met een lengte van 5,39 meter is de 7 Reeks al groot genoeg! Een logische keuze van München, want de belangrijkste markt voor het vlaggenschip blijft het Oosten. China, zeg maar.
Het is ook de reden waarom hij er zo - vriendelijk gezegd - polariserend uitziet. Want BMW gaat ginder veel meer 7 Reeksen verkopen dan hier. Kortom, de grote 7 die we hier rijden is uitgerust met de M Sport-uitrusting en Shaddow Line accenten om die afschuwelijke grille te verbergen - oeps, sorry, BMW.
De nieuwe 7 Reeks komt van binnen het best tot zijn recht. Ten eerste omdat je dan de buitenkant niet meer kan zien (oké, we stoppen er mee) en ten tweede omdat het binnenin een ongelooflijke symbiose is tussen luxe en technologie. Laten we er geen doekjes om winden: de afwerking is onberispelijk. Je zou kunnen denken dat dit gebruikelijk is in dit segment, maar niet alle Duitse auto's zijn gelijk. Dat zie je ook terug in de bagageruimte: de 750e biedt 525 liter, terwijl de Mercedes S 580 e het met 350 liter moet doen vanwege de plaatsing van de accu.
Hetzelfde geldt voor de technologie. Aan de voorkant domineert het Curved Display, dat het infotainmentschermen (14,9 inch) en het instrumentenpaneel (12,3 inch) combineer op het dashboard. Het is mooi... maar niet altijd even gebruiksvriendelijk. Vooral niet voor de klimaatregeling. Het middelpunt van de 7 Reeks vindt je achterin. Dit is het Theatre Screen, een enorm 31-inch scherm dat vanaf de daklijn naar beneden komt.
Zoals bij al zijn modellen heeft BMW gekozen voor meer dan één motor. Naast benzine (hier niet beschikbaar), diesel (740d) en elektrisch (i7) zijn er twee oplaadbare hybrides. Beide combineren een 3,0-liter 6-cilinder benzinemotor met een elektromotor van 197 pk in de 8-versnellingsbak en een 22,1 kWh accu (18,7 kWh netto) die in de bodemplaat is ondergebracht.
Het enige verschil in vermogen is dat van de benzinemotor. Het instapmodel van de 750e heeft een totaal van 489 pk en 700 Nm koppel, terwijl de M760e alle knoppen in het rood zet met een gecombineerd totaal van 571 pk en 800 Nm koppel. De actieradius en CO2-uitstoot variëren ook enigszins: 89 km en 22 g/km voor de eerste en 80 km en 25 g/km voor de tweede.
Zodra je begint te rijden, voel je meteen dat de 7 Reeks Plug-in Hybrid aanzienlijk is geëvolueerd ten opzichte van zijn voorganger. De elektrische aandrijving is stil en soepel. Net als de elektrische i7 wordt deze 750e echter gehinderd door zijn gewicht. Met 2,45 ton op de weegschaal zijn de 197 pk van de elektromotor hard aan het werk en is het elektriciteitsverbruik vastgesteld op 27 kWh/100 km.
Dankzij de royale afmetingen van de accu blijft de actieradius echter behoorlijk. De benzinemotor in 'onze' 750e kwam pas na 70 km op elektrische kracht in actie. Je hoort hem als hij wordt belast, maar de rest van de tijd draait de Duitse zes-in-lijn zonder ooit het passagierscompartiment te storen.
Ongeacht de aandrijflijn is de BMW 7-Reeks niet goedkoop. Voor de plug-inhybride instapversie vraagt het Duitse vlaggenschip € 122.400. Dat is een stevig prijskaartje, maar het is nog steeds € 20.000 minder dan zijn met sterren bezaaide rivaal. Intern is het instapmodel van de i7 echter een paar duizend euro betaalbaarder...
De BMW 7 Reeks Plug-in Hybrid maakt een enorme sprong voorwaarts op het gebied van actieradius en prestaties. Zoals alle 7 Reeksen kiest hij ook voor comfort en overdadige luxe. Voor de CEO die niet elektrisch wil rijden, is dit de auto bij uitstek!
BMW 750e xDrive 2023