En zolang de concurrentie mee blijft doen, kan BMW het er niet bij laten zitten. En daarom deze wederom opgewaardeerde V12 in de nieuwe BMW 760i en 760Li. Heel treffend legt BMW uit een zeer lange historie te hebben op het gebied van twaalfcilindermotoren. Dan blikken ze doodleuk terug naar de eerste V12-benzine die in 1925 voor vliegtuigen werd ontwikkeld. De twaalfcilinder in een personenauto gaat historisch veel minder ver terug. In 1987 kwam de 750i, de eerste Duitse auto van na de Tweede Wereldoorlog met een V12. Met een vermogen van 300 pk en een acceleratie naar 100 in 7,4 seconden maakte BMW destijds indruk. Voor de aandrijving werd een viertrapsautomaat ingezet. En iedere keer als BMW een nieuwe generatie 7-serie lanceert, zet de twaalfpitter weer een stap verder. In het model uit 1994 haalt de motor 326 pk, gaat de auto in 6,6 seconden naar de honderd en heeft de automaat een extra trap. Het vorige model uit 2003 maakte een flinke stap: 445 pk, een 0-100-tijd in 5,5 tellen en een zestrapsautomaat.
Achttrapsautomaat En dan is het 2009 en heeft BMW wederom een V12 voor de 7-serie klaar. Let wel, het blok is in basis gelijk aan de motor uit 1987. Er is tussendoor namelijk nooit een volledig nieuwe motor ontwikkeld. Echter, qua details zijn er nog maar weinig overeenkomsten. Met één turbo per cilinderrij is het vermogen gigantisch gestegen naar een hoogte van 544 pk; op één na dus 100 pk meer! Dit forse vermogen vertelt natuurlijk maar een deel van het verhaal. Het koppel bereikt zijn maximale waarde van 750 Nm tussen 1.500 en 5.000 tpm. In de praktijk betekent dat deze maximale trekkracht constant beschikbaar is. Kortom, een motor die met een ouderwetse drietrapsautomaat nog indruk zou kunnen maken. Maar wat doet BMW? Ze komen met een volledig nieuw ontwikkelde achttrapstransmissie. Deze heeft een werkingsprincipe dat enigszins vergeleken kan worden met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Ook deze automaat heeft meerdere koppelingen en schakelt de meest logische volgende versnelling alvast voor, zodat het overschakelen uitermate kort duurt en in de praktijk eigenlijk niet voelbaar is. Alleen wie de toerenteller in de gaten houdt, ziet dat er in het vooronder iets gebeurt. BMW heeft deze nieuwe bak vooral nodig om binnen haar milieuvisie een V12 te kunnen rechtvaardigen. De nieuwe automaat zorgt er bij de 760(L)i voor dat het gemiddelde brandstofverbruik met een aantal procenten afneemt tot 12,9 l/100 km.
Rust Niemand zal er versteld van staan dat de BMW 760i rijdt al een spreekwoordelijke trein. De motor geeft de indruk altijd maar te kunnen dooraccelereren. Geluiden zijn nauwelijks waarneembaar als we comfortabel zitten op de in alle denkbare (en soms ondenkbare) richtingen verstelbare, grote zetels. En juist die combinatie van een hoogstaand comfort en het ontbreken van geluid zorgt ervoor dat we in deze topklasse BMW totaal geen snelheidsensatie ervaren. Met meer dan 200 km/h over de autobaan geeft de indruk dat het overige verkeer stil staat en de BMW-rijder zich aan de snelheid houdt. De 760Li is altijd waardig, of er nu stapvoets wordt voorgereden bij een chique hotel of op topsnelheid over het gladde asfalt wordt gevlogen. Maar is dat zoveel anders dan bij een BMW 730d of 740i? Nee, het verschil in gevoel is niet zo groot. Ook de andere motorversies zijn zeer comfortabel, stil en luxueus.
Big business Maar toch kiezen zo'n 2.000 kopers per jaar voor de V12. En die kopers zitten vooral niet in Europa. Duitsland doet het met een aandeel van 15% op de totale verkoopaantallen van de 7-serie erg goed. In ons land is dat maar 2%, terwijl in de V.S. en China bijna één op de vier exemplaren een 12-cilinder bevat. Voor BMW dus voldoende big business om deze topper in het programma te houden en door te ontwikkelen. Iemand die op z´n minst twee ton aan deze speciale BMW uitgeeft, wil dat natuurlijk ook graag aan de buitenwereld laten weten. BMW heeft de ontwerpers daarom de opdracht gegeven een paar subtiele details aan te brengen. Het meest zichtbaar is de onderrand van de achterbumper waardoor twee dubbele, hoekige uitlaten naar buiten steken. Typisch zo'n detail dat over enige tijd door tuners zal worden gekopieerd. Verder is er sprake van een V12-vermelding op de voorspatborden en vinden we enkele roestvrijstalen details in plaats van chroom. Na het openen van de portieren valt het oog op de V12 dorpelversiering met verlichting en het volledig met nappaleer beklede dashboard. De hemelbekleding is van Alcantara en de twee afzonderlijke achterstoelen worden elektrisch bediend. Tot slot heeft de 760i ook specifieke houtaccenten.
Politieke correctheid Dé vraag tijdens de presentatie luidde of deze tot in de perfectie ontwikkelde auto nog wel bij deze tijd past. Het antwoord is sterk afhankelijk van waar men zich in de wereld begeeft. In Amerika, Rusland, Oost-Europa, China, Japan en de Arabische landen is een V12 nog steeds een blijk van succes en dat telt zwaarder dan zaken als milieu en brandstofverbruik. In Europa zal de vraag naar de 760 uitermate bescheiden blijven. BMW legt het antwoord op deze vraag bij de vermogende consument neer. Zij kunnen namelijk heel goed voor zichzelf de politieke correctheid van de 760(L)i bepalen. En daarmee basta! Als laatste willen we nog even de prijzen aanhalen. Deze starten bij € 200.000,- voor de 760i, terwijl de verlengde versie staat te boek voor € 209.000,-. Dit alles is onder meer inclusief 18 inch lichtmetaal, Dynamic Drive dat overhellen in bochten voorkomt, head-up display, meesturende achteras, massagefunctie op alle zitplaatsen, automatische airconditioning met 4-zoneregeling en Automatic Soft Close die de deuren en het kofferdeksel zelf dichttrekt.