Het is niet dat je achteraan in de BMW 840i Gran Coupé benepen zit, verre van zelfs. Met een wielbasis die toeneemt met 20,1 centimeter in vergelijking met de coupé, beschik je over meer dan voldoende beenruimte. En zelfs de hoofdruimte volstaat voor een volwassene van goed 1,80 meter dankzij de uitsnijdingen in de dakhemel. De zitplaats in het midden valt nog het meest van al op. Deze is in de praktijk nauwelijks bruikbaar omdat de middenconsole tussen de voorstoelen erg ver doorloopt naar achter, tot bijna aan het begin van de achterbank. Hierdoor is de ongelukkige die in het midden plaatsneemt bijna verplicht om met opgetrokken knieën het einde van de reis af te wachten. Had BMW niet beter deze plaats opgeofferd en een comfortabele armsteun met opbergmogelijkheden in het midden voorzien? Dat was misschien nog een handige toevoeging geweest aan de koffer van 440 liter.
Sportieve berline
Hoewel de zitplaatsen achteraan best comfortabel zijn, is er toch een verschil met de achterbank van een 7-reeks. Logisch, want het is net de bedoeling van de 8-reeks om vooral achter het stuur het verschil te maken. De berline bouwt op dat vlak voort op al het goede dat we al kennen van de BMW M850i coupé. Bovendien voelt hij beter gebalanceerd aan dankzij de grotere wielbasis. De gestuurde ophanging houdt er een uitstekend compromis op na. Hij verteert zowel de oneffenheden in het wegdek vlot, maar houdt evengoed het koetswerk strak in het bochtenwerk. Zelfs in de sport-modus blijft het comfort gevrijwaard.
In deze BMW 840i Gran Coupé steekt een 3-liter zes-in-lijn turbobenzine met 340 pk. Die blinkt uit door zijn beschikbaarheid bij lage toeren. Hij heeft al 500 Nm vanaf 1.600 opm en dat tot 4.500 opm. Dat vertaalt zich in stevige acceleraties in alle omstandigheden. De achttrapsautomaat is behoorlijk sportief afgesteld, zelfs in zijn meer comfortabel setting. Wanneer je afremt, zal hij snel een trapje lager schakelen om de motor steeds in het optimale toerental te houden.
Het erg lage zwaartepunt en het directe stuur dragen bij aan het gevoel dat dit nog een echte rijders-BMW is. In opeenvolgende bochten zal deze BMW van 5,08 meter lang je zelfs verbazen door zijn flitsende dynamiek. De 840i is de enige motor waarbij BMW je de keuze laat uit een versie met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De 850i en de 840d Gran Coupé hebben uitsluitend de xDrive vierwielaandrijving.
Tuut, tuut, tureluut
We besparen u de uitgebreide catalogus aan opties en aan rijhulpen. We treffen daar een nieuwigheid aan: een geluidssignaal dat je verwittigt dat je een stop-bord nadert. Het maakt deel uit van een reeks geluidswaarschuwingen en automatische stuurcorrecties die op de duur stevig gaan irriteren. Je kan die weliswaar manueel uitschakelen, maar dat zou je bij elke start opnieuw moeten instellen in de menu’s. BMW is echter niet de enige constructeur die in dit bedje ziek is.
BMW | 840i Gran Coupé |
---|---|
Motor | Zescilinder-in-lijn turbobenzine, 2.998 cc |
Pk | 340 pk bij 5.000 – 6.000 opm |
Nm | 500 Nm bij 1.600 - 4.500 opm |
0-100 km/u | 5,2 sec |
Top | 250 km/u |
Verbruik | 7,2 l/100 km |
Testverbruik | 9,4 l/100 km |
CO2 | 170 g/km |
Prijs | 93.500 euro |