Het is een zeer snobistisch gegeven om rijplezier gelijk te stellen met achterwielaandrijving. We kennen ook achterwielaandrijvers die niet leuk rijden, en omgekeerd: voorwielaandrijvers die heel leuk sturen. Het is niet wat je hebt, maar wat je ermee doet. Zoals sommige 3-rijders en 1-rijders al zelf hebben kunnen vaststellen wanneer ze door een Audi A4 of een VW Golf worden voorbijgesneld.
Voor families of voor gepensioneerden?
BMW heeft ons naar de Alpen uitgenodigd om kennis te maken met de kwaliteiten van de 2-serie Active Tourer. Op uitdagend terrein dus. Waar volgens BMW ook jonge klanten met een dynamische levensstijl hem zullen meenemen. Of gepensioneerden, die wat hoger willen zitten dan in een 3-serie of in een 1-serie? BMW zal het vast Wurst wezen: als het ding maar verkoopt. Met een startprijs boven 27.000 euro wordt hij alvast niet aan bodemprijzen weggegeven.
Als een BMW
De Active Tourer is 4,34 meter lang. Op een bochtig bergparcours slaagt hij er verbazend lang in om de sportieve lijn te volgen die je van een BMW verwacht. In het stuur zijn alvast geen koppelreacties te voelen. Tractieproblemen stellen zich pas bij idioot gasgeven in de bochten. Dat lost het ESP vervolgens op. Maar wie echt niet met een voorwielaangedreven BMW kan leven: in november volgt een vierwielaandrijver.
Beide zullen een M-sportonderstel kunnen krijgen dat 1 cm lager tegen de weg ligt. Dynamische dempers zijn mogelijk, waarbij je kan kiezen tussen sport en comfort. Comfort is echt comfortabel, sportief is echt harder.
Knus
Vooraan zit je wat knusser dan gebruikelijk in een BMW. Maar achteraan kunnen dan weer echte volwassenen plaatsnemen. Zelfs met het panoramisch dak blijft er voor iedereen nog voldoende hoofdruimte over. Opvallend, en helaas typisch BMW: je kan een neerklapbare passagiersstoel krijgen en een over rails te verplaatsen achterbank… maar tegen meerprijs. De achterbank kan standaard wel in drie delen plat, waardoor het koffervolume kan groeien van 468 liter naar 1.510 liter.
De middenconsole oogt nieuw, andere elementen zijn bekend. BMW heeft ook de visie op zijn head up-display gewijzigd. De info wordt niet meer op de ruit geprojecteerd, maar op een stuk plastic boven de instrumenten, zoals Peugeot doet. Wie aan het spelen gaat met uitrustingspakketten en opties, staat snel aan 50.000 euro. BMW biedt zelf een fietsendrager aan, of een bevestigingssysteem voor iPads aan de hoofdsteunen.
Zes motoren
In september debuteert de Active Tourer met zes motorkeuzes: drie benzines en drie diesels. De basisversie 218i krijgt de 1.5 driecilinder turbo met 136 pk. BMW geeft een gemiddeld verbruik op van goed 5 l/100 km. De 220i haalt 192 pk, terwijl de 2.0 uit de 225i 231 pk tevoorschijn tovert, net als een koppel van 350 Nm vanaf 1.250 opm. Hoewel hij 100 haalt in 6,6 seconden en een top van 240 km/u, voelt hij in de bergen minder krachtig aan dan je zou denken. Het verbruik van 6 l/100 km is slechts een illusie en ligt in de praktijk heel wat liters hoger.
Mini-motor
Wie zuiniger wil, moet dieselen. De basisdiesel van goed 29.000 euro kennen we uit de nieuwe Mini. De driecilinder diesel tovert in de 216d 116 pk tevoorschijn, voor 3,9 l/100 km. We konden echter alleen de 218d testen met 150 pk en 330 Nm. Onder 1.750 opm valt die echter in een turbogat. Krachtigste versie is de 220d met 190 pk.
Ten opzichte van de 1-serie en de X1 is deze Active Tourer duidelijk praktischer. Maar met de zeer gelijkaardige Mercedes B-klasse en ook met de VW Golf Sportsvan heeft hij te duchten concurrenten.