BMW spreekt van de “nieuwe” 3 Reeks, maar je moet al een echte kenner zijn om de update van de bestaande versie van de F30 te kunnen onderscheiden. Even helpen? Kijk de BMW recht in de ogen en je zal merken dat de lichtblokken er iets anders uitzien. Dat wordt nog duidelijker in het donker met de typische signatuur van de led’s voor en achter.
Op het kontje kan ook het 340i-logo al een hint geven, want deze versie volgt de 335i op en behoort tot de nieuwtjes voor modeljaar 2016. Verder werd de interieuraankleding wat opgefrist en werd de lijst met snufjes weer wat langer.
More is less
De voorbije jaren gooide BMW zijn nomenclatuur grondig door elkaar, zodat de link met de cilinderinhoud helemaal verdwenen is. De nieuwe 340i wordt namelijk net als zijn voorganger, de 335i, aangedreven door een 3 liter zes-in-lijn-motor met dubbele turbo. Wel gaat het om een verder ontwikkeld blok, dat tegelijk krachtiger en zuiniger werd. Het vermogen steeg met 20 pk tot 326 pk en het koppel nam met 50 Nm toe tot 450 Nm, terwijl het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstoot beperkt blijven tot 6,5 l/100 km en 152 g/km. Dit in combinatie met de achttrapsautomaat die zuinger en vinniger functioneert dan de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee lukt de sprint van stilstand tot 100 km/u in slechts 5,1 sec., en dat zegt uiteraard al genoeg over het aanzienlijke potentieel van deze nieuwe 340i.
Op de Beierse wegen was het dan ook prettig rijden met deze nieuwe topversie van de 3 Reeks, als de M3 tenminste even in een apart vakje geplaatst wordt. Met kracht en souplesse in overvloed lanceer je de 340i tegen een heel strak tempo van de ene bocht naar de andere. En dat gaat als een fluitje van een cent. De berline stuurt als op rails, nooit heb je het idee dat de balans verstoord raakt.
Wat de rijdynamiek betreft, benadert de 3 Reeks met een nieuwe setup van de demping zeker de perfectie. Dat is enerzijds geruststellend en veilig, maar anderzijds doet het toch wat afbreuk aan de rijsensaties die vrij steriel uitvallen. Een tweede puntje van kritiek krijgt de optionele Variabel Sport Steering die wat artificieel aanvoelt en vooral vanuit de rechtuitstand van het stuurwiel weinig feedback geeft. Volgens de technici had dat echter te maken met de kalibratie van de stuurinrichting van de testwagens…
Kiezen met hart of portemonnee
Deze 340i , die ook met de xDrive vierwielaandrijving verkrijgbaar is, is zonder twijfel de leukste versie van het vernieuwde aanbod van de 3 Reeks. Als je tenminste met je hart mag kiezen. Het prijskaartje van 46.850 euro – zonder opties welteverstaan - zal voor de meeste liefhebbers al een ferme domper op de pret zetten, om nog maar te zwijgen van de fiscale cadeautjes waarmee deze gulle zescilinder in ons land wordt bedacht.
Gelukkig is het gamma ruimer met ook verscheidene democratischere en fiscaalvriendelijkere versies. Zo opent de 318i met de nieuwe 136 pk sterke 1.5 driecilinder op benzine de prijslijst met een factuurbedrag van 28.050 euro. Aan dieselzijde is de 316d, met een 2 liter viercilinder goed voor 116 pk, het basismodel met een prijskaartje van 30.600 euro.
Meer nieuws van de BMW 3 Reeks mag in de loop van volgend jaar verwacht worden met de lancering van de 330e plug-in hybride, die naar verluidt 252 pk zal puren uit de combinatie van een 2 liter benzinemotor met een elektrische motor.