45 kilogram wist BMW deze zesde generatie 3-serie lichter te maken. Dat lijkt misschien niet veel op een totaalgewicht van 1,5 ton maar het is toch een hele klus, vooral omdat de auto is gegroeid. Vergeet ook niet dat de afgelopen decennia de auto’s alleen maar zwaarder zijn geworden.
De basis 3-serie weegt nu – leeg – nog 1.415 kg dankzij hoogwaardig staal, aluminium en meer kunststof. Hij is met zijn 4,62 meter 9 cm langer geworden. Daarmee doet BMW eindelijk iets aan het traditioneel zwakste punt van de 3-serie: de krappe ruimte op de achterbank. Hoewel het om slechts 1,3 cm extra beenruimte gaat, voel je in de praktijk een groot verschil.
Ook de kofferruimte groeide nog wat, naar 480 liter. Leuke gimmick hier is het verdwijnen van het slot wanneer je de keyless optie bestelt. Met een trap onder de bumper moet de kofferklep. Zou moeten, want in de praktijk blijkt het systeem niet feilloos te functioneren.
iDrive standaard
Even terug naar de achterbank. Ook al zit je ruimer, dat maakt de nieuwe 3-serie nog steeds niet ‘best in class’. Wel zit je duidelijk comfortabeler. Vooraan neem je in de vertrouwde BMW-cockpit plaats. De instrumenten ogen wat klassieker, maar zijn één en al hi-tech. Zo licht het gehele dashboard pas op nadat de sleutel in het contact gaat. Naast de versnellingspook valt op de iDrive bedieningsknop voortaan tot de standaarduitrusting behoort. De eerste kwaliteitsindruk is goed, met hier en daar enkele kleine onvolmaaktheden, maar die zijn waarschijnlijk te wijten aan het feit dat we nog met preproductiemodellen onderweg waren.
Februari
In februari komt de nieuwe 3-serie op de markt, met een pallet met 2 benzinemotoren en 2 diesels, allen turbo’s en uitgerust met start/stop. De 328i, een 2.0 viercilinder turbo, met 245 pk is de ‘basis’ benzinemotor, daarboven staat de 335i, een 306 pk krachtige zes-in-lijn. De dieselmotoren zijn op democratischer leest geschoeid, met de 320d met 163 pk als ‘Efficient Dynamics Edition’ of met 184 pk. De benzines verbruiken 6,4 en 7,9 l/100 km, de diesels hebben genoeg aan 4,1 en 4,7 l/100 km.
Eerst zijn we op pad gegaan met de 328i, met achttrapsautomaat. Al bij 1.250 opm beschikt die over 350 Nm koppel. Een spurtje naar 100 in 5,9 seconden behoort dan ook tot de mogelijkheden. De turbo is meteen present, wat van de 328i een zeer vlotte rijgezel maakt.
Mix tussen comfort en sport
Anderzijds konden we ook kennis maken met de 320d. Die beschikt over 380 Nm koppel en kan in 7,5 seconden naar 100. We vragen ons vooral af of hij de meerprijs ten opzichte van de 163 pk sterke diesel wel waard is, maar die hebben we nog niet kunnen testen. Wat bij beide geteste 3’s opvalt, is de geslaagde spreidstand tussen comfort en sportiviteit. Dankzij onder meer de nieuw ontwikkelde achteras, scoort de 3 goed op beide terreinen. Hij stuurt zacht maar direct, en je blijft als bestuurder het gevoel hebben dat je bij het rijden betrokken bent.
Drie afwerkingen
De Belgische prijzen hebben we nog niet te pakken. Maar we kunnen als richtprijzen wel de Duitse geven, doorgaans is het verschil niet zo groot. De nieuwe 3-serie kost in Duitsland tussen 35.350 euro en 43.600 euro. Hij is beschikbaar in 3 uitvoeringspakketten: Modern, Sport en Luxury.