Goed, voor een model met een eigen letter ziet hij er toch verdomd hard uit als een BMW 3-serie Coupé er volgens ons zou uitzien. Toch is BMW hier verder gegaan in het design. Waar de 3 Coupé vroeger vooral een 3-serie minus twee deuren was, is de 4-serie toch duidelijk eleganter. Hij straalt ook meer kracht uit dan de huidige 3-serie. Misschien oogt de wielbasis wat te lang, maar dat heeft duidelijk ook praktische voordelen.
Enkele designdetails in de snuit moeten het verschil met de 3 duidelijk maken. Bovendien krijgen alle 4's standaard led-lichten. Er zijn drie uitrustingspakketten die het gezicht een andere look geven, van dynamisch tot elegant. In optie kan je ook voor het M Sport-pakket kiezen of M Performance. Hij doet al het beste vermoeden voor de M4, ook al wil BMW diens komst noch bevestigen, noch ontkennen.
Gordel aangereikt
Het interieur is quasi identiek aan dat van de 3-serie. Dit houdt ook in dat je over een zee aan ruimte beschikt vooraan. Ook achteraan is dat het geval. De instap naar de achterste plaatsen blijft enige lenigheid vereisten, en je komt ook snel in contact met het dak op de achterbank. Vooraan krijg je de gordel via een draagarm aangereikt. Met 445 liter beschikt hij over een grote koffer, terwijl de achterbank nog kan platgelegd worden om langere voorwerpen door te schuiven.
Veel rijplezier
Niet alleen als Gran Turismo, maar ook als scheurijzer wil de BMW 4-serie Coupé de tradities van het merk waarmaken. Bon, met de krachtigste zes-in-lijn (meer dan 300 pk) in combinatie met de achttrapsautomaat zal je niet snel ontgoocheld raken. Ten opzichte van de 3-serie ligt de 4 dichter tegen het asfalt, wat hem dynamischer maakt. Je moet al het ESP uitschakelen en volgas gaan in het nat om de tractie van de achterwielen in het gedrang te brengen. Voor 2.500 euro extra kan je ook voor de xDrive vierwielaandrijving opteren.
Ja, naar ons gevoel had de 4-serie nog enkele kilo's mogen verliezen, een directer reagerend stuur mogen hebben en een hardere demping ontvangen. Ook de sound kan beter, maar ja, er moet nog plaats blijven voor de M4, nietwaar?
Snel en efficiënt
Ideaal sprint de snelste variant van de 4 in 5 seconden naar 100 en naar een begrensde top van 250 km/u. En dat met 1,6 ton. Dat BMW hem opgeeft met een gemiddeld verbruik van 7 l/100 km, is dan ook verbluffend. Daarvoor maakt hij gebruik van een nieuwe eco-modus, die hem ontkoppeld kan laten bollen (zeilen). In combinatie met zijn gunstige aerodynamica en start/stop, blijkt hij ook in de praktijk dicht tegen de beloofde cijfers aan te schuren. Niet mis dus.
Meerprijs
Het kan nog zuiniger met de 420d (184 pk), die 4,6 l/100 km haalt. Ook de 428i (245 pk) lijkt ons een interessante keuze, want nauwelijks langzamer dan de zescilinder. De 420i (184 pk) is de haalt basisversie. Hij haalt 6 l/100 km. Daarvoor vraagt BMW in Duitsland 35.750 euro, een meerprijs van 2.250 euro ten opzichte van de 3-serie.