BMW en de elektrische auto, het lijkt wel een haat-liefdeverhouding. Nadat bijna tien jaar geleden met grote trom de i3 werd aangekondigd, ging BMW op zijn lauweren rusten, terwijl andere concurrenten – onder meer uit Californië - een versnelling hoger schakelden. Recent pakte München uit met een nieuwe SUV met polariserende looks, de iX. Maar BMW geeft toe dat de iX vooral voor China bedoeld is, en deze i4 voor Europa.
Gran Coupé Electric
Dat klinkt dus alvast goed. De i4 komt de iX3 flankeren, en moet de Europese chauffeurs verleiden. Geen simpele opdracht. Gelukkig heeft deze nieuwe EV uit München een grote troef: zijn looks. Je hebt het wellicht al opgemerkt, maar de nieuwe i4 is niets meer of minder dan de elektrische versie van de 4 Reeks. En niet eender welke: de 4 Reeks Gran Coupé.
De vloeiende en elegante lijnen maken van deze auto dus ook hier een ‘vierdeurscoupé’ of ‘vierzitscoupé’. Toch krijgt deze elegante EV vijf zitplaatsen en een grote kofferklep en is hij in feite dus een vijfdeurscoupé. Hem onderscheiden van de versies met verbrandingsmotor is wat lastiger. Vooraan is er het radiatorrooster, dat nog steeds even groot is, maar hier is dichtgewerkt. De voorbumper is ook iets anders, net als die achteraan door zijn afwezige uitlaatpijp. Optioneel zijn er enkele blauwe accenten om zijn elektrische karakter in de verf te zetten.
Net als grote broer
Binnenin zijn de verschillen met de benzine- en dieselversies van de 4 Reeks opvallender. Het grootste verschil zie je op het dashboard. Dat is nog steeds horizontaal ontworpen, maar neemt de grote schermcluster over van de iX. Dat is nog maar weinig exclusief, want de 2 Reeks Active Tourer en 3 Reeks gebruiken het intussen ook.
Het zijn alleszins grote schermen: dat van het instrumentenpaneel is 12,3 duim groot, dat van het nieuwe infotainmentsysteem 14,9 duim. De BMW-ergonomie lijdt er wel wat onder, want hoewel de draaiknop behouden blijft, zit de bediening van de klimaatregeling voortaan achter een scherm. Erger nog: in een menu, waardoor je voortaan enkele stappen nodig hebt om de zetelverwarming aan te zetten.
Bijna 600 kilometer
Voor de rest deelt de i4 zijn interieur met de andere 4 Reeks-modellen. Dat is dus middelmatig van formaat en heeft een koffer met een volume van 470 tot 1.290 liter. De toevoeging van een batterij verandert dus niets. Die batterij mag je trouwens gerust groot noemen: ze zit onder de vloer en de achterbank en heeft een nettocapaciteit van 80,7 kWh. Daardoor moet de basisversie van de i4 590 WLTP-kilometer ver geraken.
De aandrijvingen dan? Die beginnen bij de i4 eDrive40, met elektromotor op de achteras van 340 pk en 430 Nm. Dat is genoeg om hem 100 km/u te laten aantikken in 5,7 seconden. Daarboven staat de i4 M50, die een elektromotor op de voorwielen toevoegt voor vierwielaandrijving en 544 pk en 795 Nm in totaal. Daardoor haalt hij 100 km/u in 3,9 seconden. Hij krijgt dezelfde batterij maar logischerwijs een lager rijbereik: maximum 521 kilometer.
Goeie leerling
Net als de meeste recente BMW-producten lijkt de i4 vooral belang te hechten aan comfort dan aan rijdynamiek. Eerlijk gezegd is dat maar goed ook, want bij een dynamische auto willen we nog steeds liever een zingende zes-in-lijn voorin. Hoe dan ook is de i4 een van die auto’s die de irritante gewoonte hebben om alles goed te doen. Hij is voldoende dynamisch om met die term te mogen schermen, vooral extreem stil en uiterst comfortabel, ondanks de 20 duim grote Individual-velgen op ons testmodel.
Ook het rijden met alleen het gaspedaal werkt prima: het is uitstekend gedoseerd en zacht bij het afremmen. Om het te activeren hoef je de keuzehendel voor de versnellingsbak simpelweg in de B-stand te zetten. Zo maximaliseer je het regenereren wanneer je je voet van het gaspedaal haalt en beperk je het verbruik. Daarover gesproken: wij klokten na een week af op een gemiddelde van 17,0 kWh/100 km, inclusief meerdere snelwegtrajecten. Met een lichte rechtervoet moet je de officiële cijfers (16,1 kWh/100 km) zeker kunnen halen. Idem voor het rijbereik, dat in ons geval zo’n 500 kilometer bedroeg.
Prijzen
Met 62.000 euro is deze nieuwe i4 eDrive40 op dit moment de minst dure elektrische auto in het BMW-gamma. Hij is zeker niet de goedkoopste, maar zijn standaarduitrusting is correct, met onder meer een standaard warmtepomp. Bij de concurrenten kost een Tesla Model 3 Long Range 61.990 euro en een Polestar 2 Long Range Dual Motor 55.900 euro. Beide concurrenten zijn weliswaar krachtiger en voorzien van vierwielaandrijving.
Conclusie
Als de iX bedoeld was om te choqueren en de i4 om ons te paaien, dan is BMW in zijn opzet geslaagd. De nieuwe elektrische berline uit München combineert sympathieke looks met een uitstekende elektrische aandrijflijn. Het rijbereik en rijcomfort zijn de sterkste troeven.